بازار سهام

رشد کمرنگ بورس

معاملات روز دوشنبه با سرخ‌پوشی شاخص‌ کل بورس آغاز شد، اما رفته رفته با حمایت بزرگان از سهام شاخص‌ساز نماگربورس بر مدار مثبت بازگشت. بدین ترتیب شاخص کل بورس رشد جزئی ۱/ ۰ درصدی را تجربه کرد و روی عدد یک میلیون و ۲۳۵ هزار واحدی ایستاد. اما شاخص کوچک‌ترها با فشار فروش سنگین مواجه شد و منجر به منفی شدن تعداد بیشتری از نمادهای کوچک‌ترشد. تداوم این فشار فروش باعث شد تا شاخص‌ هموزن معاملات را منفی آغاز کند و تا پایان داد وستدهای روز با افت ۵هزار واحدی، معادل ۲/ ۱ درصد به عقب بازگشت وافت بیشتر از شاخص کل بورس را به ثبت رساند. روز گذشته سهامداران حقوقی با تحرکات مثبت، خالص خرید ۴۷۶ میلیارد تومانی را در معاملات بورسی رقم زدند و معاملاتی به ارزش۸‌هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان در بورس تهران صورت گرفت.

 

 

بازار سکه

افزایش اندک سکه

قیمت طلا و سکه طرح جدید در روز دوشنبه نسبت به روزکاری قبل با افزایش کمی همراه شد؛ از جمله دلایل تغییرات قیمت در بازار طلا و سکه نوسان در طلای جهانی و نرخ دلار بود؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تاثیراخبار غیر اقتصادی، روز‌های پر نوسانی راپشت سر می‌گذارد و سکه با تاثیرپذیری از آن به‌عنوان محرک داخلی نیز دچار تغییرات زیادی طی چند روز گذشته شده است، هر چند که روز دوشنبه در ساعات معاملاتی بازار تهران اونس طلا اندکی بالاتر رفت. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت 10 میلیون و 740 هزار تومان معامله شد که نسبت به قیمت روزکاری قبل 10 هزار تومان افزایش داشته است. اما قیمت نیم سکه نسبت به روز یکشنبه افزایش بیشتری داشت و به قیمت 5 میلیون و 950 هزار تومان معامله شد. قیمت ربع سکه نیز به قیمت 3 میلیون و 900 هزار تومان رسید.

 

 

بازار طلای جهانی

رشد اونس طلا

در حالی که دلار تضعیف شده و امیدها به تصویب یک بسته محرک اقتصادی بزرگ در آمریکا همچنان بالاست اما قیمت طلا شاهد  نوسان است . دیروز بهای هر اونس طلا  در حالی که تا 1868 دلار نیز بالا رفته بود تا ساعت20 به وقت تهران به 1853 دلار تنزل یافت. ارزش دلار در معاملات روز دوشنبه در برابر رقیبانش کاهش یافت و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر کرد. دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه نگرانی‌های جمهوری‌خواهان درباره گران بودن بیش از حد بسته کمک کرونایی 9/ 1 تریلیون دلاری را رفع کرد. با تقویت احتمال تصویب بسته محرک مالی و بالا رفتن انتظارات تورمی، طلا به‌عنوان بازاری امن برای در امان نگه داشتن دارایی‌ها از نوسانات ارزی و افزایش نرخ تورم مطرح می‌شود.

 

 

بازار اوراق مسکن

کاهش 3 درصدی تسه

تسه 9712 در معاملات روز دوشنبه بازار سهام کاهش بیشتری یافت. این در حالی است که اوراق تسهیلات مسکن روز‌های گذشته همواره سیر صعودی داشت. هر فقره از اوراق تسه 9712 روز گذشته به قیمت 52 هزار و 151 تومان معامله شد که در مقایسه با روز معاملاتی قبل بیش از 3 درصد کاهش داشته است. متوسط قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن روز گذشته به 52 هزار و 580 تومان رسید که کاهش دو هزار تومانی را در مقایسه با دو روز گذشته نشان می‌دهد. این کاهش نشان از روند کاهشی تمام اوراق قابل معامله در فرابورس است. ارزش کل معاملات انجام شده در گروه اوراق مسکن بیش از 75 میلیون تومان بوده است که 50 میلیون از این رقم مربوط به تسه 9712 است. این رقم نشان می‌دهد که معاملات نماد یاد شده نسبت به سایر اوراق بیشتر است.

 

 

 

بازار نفت

افزایش قیمت نفت

در حالی که تشدید محدودیت‌های قرنطینه‌ای نگرانی‌های جدیدی را در مورد تقاضای جهانی انرژی ایجاد کرده است، قیمت نفت در ادامه معاملات روز جمعه کاهشی شروع شد.اما در ادامه روز پس از چندین رفت و برگشت افزایش را تجربه کرد.قیمت‌های نفت جمعه گذشته پس از گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا که نشان داد ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به ۱۵ ژانویه 4/ 4 میلیون بشکه رشد کرده است، با فشارهای کاهشی روبه‌رو شده بودند. چین روز دوشنبه افزایش موارد ابتلا به کووید- ۱۹ را اعلام کرد که بر چشم‌انداز تقاضا در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی جهان سایه انداخت.اما همه این موارد بر بهای نفت تاثیر آنچنانی نداشت. بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت در معاملات روز دوشنبه با افزایش 1/ 0 درصدی به 52‌دلار و 30سنت رسید.