بازار سهام

15-01 copy

کم‌نوسانی سهام در هفته گذشته

در معاملات هفته گذشته بازار سهام، بورس تهران روزهای کم نوسانی را پشت سرگذاشت و پس از دو روز متوالی منفی در آخر هفته تغییر مسیر داد و به رشد روزانه 2/ 0 درصدی درآخرین روز معاملاتی هفته گذشته بسنده کرد. در جریان دادوستدهای روز چهارشنبه 157 نماد (معادل 46 درصد) صف خرید به ارزش 1384 میلیارد تومان داشتند و 23 نماد (معادل 7درصد) صف فروش به ارزش 218 میلیارد تومان تشکیل دادند سهامداران خرد با ثبت خالص خرید 78 میلیارد تومان بیش از حقوقی‌ها خریدار سهام بودند و ارزش معاملات خرد بورس به 11‌هزار و 48 میلیارد تومان رسید. به این ترتیب رشد هفتگی شاخص کل بورس به 4/ 2 درصد محدود شد. شاخص کل هموزن که تمام روزهای هفته سبزپوش بود و در روز چهارشنبه نیز رشد 7/ 1درصدی را تجربه کرد تا بازدهی هفتگی این شاخص به 3/ 7 درصد برسد.

 

بازار سکه

15-03 copy

10 هزار تومان تا سکه 12 میلیونی

در معاملات روز پنج‌شنبه بازار طلا و سکه قیمت این فلز گرانبها افزایش جزئی یافت و قیمت هرقطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید به ۱۱ میلیون و ۹9۰ هزار تومان رسید تا فاصله زیادی تا کانال جدید نداشته باشد. قیمت دو قطعه کوچک‌تر برخلاف رشد اندک سکه کامل روز کم نوسان را پشت سر گذاشتند و تغییر محسوسی در قیمت این دو قطعه به چشم نمی‌خورد. بر این اساس قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6میلیون و 250 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. افزایش قیمت ارز در بازار همواره یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت سکه بوده و این سناریو در روزهای اخیر بازهم تکرار شد چراکه دلار نیز نزدیکی کانال 26 هزار تومان رسیده و بهای اونس طلا در آخرین روز معاملاتی سال میلادی نیز با افزایش همراه بوده است.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

رشد 28 درصدی سالانه اونس طلا

قیمت طلا در معاملات روز پنج‌شنبه بازار جهانی که آخرین روز معاملات هفته گذشته بود، تحت تاثیر خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به کمک‌های کرونایی بیشتر در آمریکا و افت ارزش دلار پس از امضای توافق تجاری پسابرگزیت، با افزایش بسته شد. بهای هر اونس طلا روز پنج‌شنبه با 4/ 0 درصد افزایش، به ۱۸۷9 دلار رسید اما برای کل هفته 2/ 0 درصد کاهش ثبت کرد. قیمت طلا در سه هفته گذشته حدود ۱۰۰ دلار معادل 6 درصد افزایش داشت. اما هفته گذشته بهبود ارزش دلار از پایین‌ترین رکورد دو سال و نیم گذشته مانع صعود قیمت طلا شد. عامل دیگری که رشد قیمت طلا را محدود کرد، تهدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای عدم امضای لایحه کمک مالی کرونایی ۹۰۰ میلیارد دلاری بود به این ترتیب رشد سالانه طلا در سال 2020 به 28 درصد رسید.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

کاهش17 درصدی تسه در یک هفته

 اوراق تسهیلات بانک مسکن روز چهارشنبه 5 درصدکاهش را در هر دو قیمت خرید و پایانی به ثبت رساند و هر فقره از تسه 9710 در قیمت پایانی 45 هزار و 850 تومان بسته شد. حال که کمتر از 10 روز به پایان سررسید این نماد باقی مانده است هر روز ارزش بیشتری از این اوراق در مقایسه با روز قبل کاسته می‌شود. در ادامه روند نزولی قیمت اوراق در سومین روز زمستان دومین رکورد ارزانی وام مسکن به ثبت رسید و طی آن هزینه وام مسکن متاهلین به 22 میلیون و 8 هزار‌و960 تومان کاهش پیدا کرد. سررسید اوراق تسهیلات بانک مسکن با نماد تسه 9710 در تاریخ 15 دی ماه سال جاری به اتمام می‌رسد و پس از آن قابل معامله نیست با این حال طی هفته گذشته بیش از 17 درصد از ارزش اوراق یاد شده کاسته شده است. 

 

بازار نفت

15-07 copy

هشتمین رشد هفتگی نفت

قیمت نفت در معاملات روز پنج‌شنبه که آخرین روز معاملات گذشته پیش از تعطیلات کریسمس بود، افزایش یافت اما تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به پیامدهای شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا، هشتمین رشد هفتگی متوالی را ثبت کرد. بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا در بازار نیویورک ۱۱ سنت افزایش یافت و به ۴۸ دلار و 23 سنت در هر بشکه رسید و در مقیاس هفته 5/ 0 درصد (در مقایسه با ساعت 16 جمعه قبل) افزایش داشت. بهای نفت برنت در بازار لندن با ۹ سنت معادل 2/ 0 درصد افزایش (در مقایسه با ساعت 16 جمعه قبل)، در ۵۱ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه بسته شد اما برای کل هفته دو درصد کاهش ثبت کرد. با وجود آمار رسمی ذخایر نفت آمریکا که روز چهارشنبه منتشر شد و از قیمت‌ها حمایت کرد اما افزایش سریع موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا از شور و اشتیاق خریداران در بازار نفت کاسته است.