بازار سهام

15-01

حمایت ضعیف حقوقی‌ها

نماگر بورس صبح روز یکشنبه 16 شهریور را با رشد 26 هزار واحدی شاخص کل در 30 دقیقه ابتدایی معاملات شروع کرد اما در ساعات بعد حمایت‌های حقوقی‌ها رنگ باخت و تاساعت پایانی معاملات روز به بی رنگی گرایید و در نهایت نماگر به رشد ۵ هزار واحدی قناعت کرد و شاخص بورس در جریان معاملات روز گذشته در ارتفاع یک‌میلیون و ۶۴۷ هزار واحد قرار گرفت.بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و فولاد مبارکه اصفهان شد. در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، کشتیرانی ایران و گروه مپنا با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند. ارزش معاملات خرد 10هزار و 522 میلیاردتومان و خالص تغییر مالیکت حقیقی به حقوقی436 میلیارد تومان به ثبت رسید.

 

بازار سکه

15-03

سکه به دنبال دلار

دیروز در آغاز معاملات در بازار، بهای سکه بهار آزادی تا محدوده 11 میلیون و 450 هزار تومان هم بالا رفت که  اندکی بیشتر از قیمت آن در روز شنبه بود؛ اما پس از بازگشت نرخ دلار از صعود اوایل روز، بهای سکه هم رو به نزول گذاشت و در ساعت 16 دیروز به 11 میلیون و 330 هزار تومان رسید که 70 هزار تومان کمتر از قیمت روز ماقبل آن بود. درحالی‌که 2 روز اول هفته، بازارهای جهانی تعطیل هستند، بهای سکه دیروز کاملا از قیمت دلار متاثر بود. بر این اساس باید دید امروز با از سرگیری معاملات بازارهای جهانی چه اتفاقاتی می‌افتد؟

 

بازار طلای جهانی

15-04

ابهامات در روند صعودی

طلا در بازار جهانی طی هفته گذشته 4/ 1 درصد از ارزش خود را از دست داد که ناشی از تقویت ارزش دلار و بهبود آمارهایی نظیر آمار تولیدات صنعتی آمریکا و نقاط دیگر جهان بود. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در آخرین روز معاملاتی جمعه با (14/ 0)درصد کاهش نسبت به روز پنج‌شنبه بسته و هر اونس طلا 1935 دلار فروخته شد. در مجموع طی هفته گذشته 4/ 1 درصد از ارزش خود را از دست داد. بر اساس ارزیابی هفتگی سایت کیتکو قیمت اونس طلای جهانی وارد فاز خنثی شده و به نظر می‌رسد که فعالان و سرمایه‌گذاران بازار هم نسبت به روند صعودی بازار شک و تردید پیدا کرده‌اند. سرمایه‌گذاران خرد هنوز هم به رشد قیمتی اونس طلای جهانی در میان‌مدت خوش‌بین هستند اما معامله‌گران حرفه‌ای بازار انتظار کاهش قیمت‌ها را دارند.

 

بازار اوراق مسکن

15-05

موج سواری اوراق مسکن

در روز‌های اخیر بازار اوراق تسهیلات مسکن روندی همسو با بازار سرمایه پیدا کرده بود. اما به نظر می‌رسد همراهی این دو کمرنگ شده است. اوراق تسهیلات مسکن دی ماه 97 در نماگر بورس 4درصد رشد را به نمایش گذاشت و به قیمت 75 هزار و 300 تومان رسید که نشان دهنده افزایش 2 هزار و900 تومانی در یک روز گذشته است. روز یکشنبه اکثر نماد‌ها در این گروه رشد 5 درصدی را شاهد بودند. نماد دی ماه 97 در 142 نوبت به ارزش 94 میلیون تومان معامله شد و حجم اوراق منتشره در این نماد یک میلیون و 722 برگه بوده و کمتر از چهار ماه از سر رسید آن باقی است. به‌طور کلی رشد اوراق تسهیلات مسکن، می‌تواند تهدید برای کسانی که به دنبال خانه‌دار شدن هستند به حساب ‌آید. رشد این اوراق موجب می‌شود هزینه تامین مالی برای خرید خانه بالا رود.

 

بازار نفت

15-06

نفت در سراشیبی قیمتی

دو شاخص مهم نفتی برنت و وست تگزاس اینترمدییت در هفته گذشته بدترین عملکرد را از ژوئن به ثبت رساندند و به ترتیب 3/ 5 و 44/ 7 درصد کاهش یافتند. تقویت شاخص دلار در روزپایانی هفته و سقوط بازار سهام بر قیمت طلای سیاه اثر منفی داشتند. با این حال، بیشترین اثر را گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا بر نفت گذاشت. بر اساس این گزارش، توزیع سوخت در این کشور در هفته منتهی به 28 آگوست کاهش یافت که نشان می‌دهد مصرف با پایان یافتن تعطیلات تابستانه افت کرده است. بخشی از این کاهش مصرف مربوط به تولید پایین پالایشگاهی به دلیل حاشیه سود پایین بوده است. برخی تحلیلگران می‌گویند با رسیدن به فصل پاییز و رفتن پالایشگاه‌ها به فاز تعمیر و نگهداری، تقاضا بیش از این کاهش خواهد یافت. نگرانی از سمت عرضه بازار نیز همچنان وجود دارد.