بازار سهام

20-01

کالایی‌ها لیدر رشد بورس

یکشنبه شاخص کل بازار سهام با رشد 11 کانالی به ارتفاع 472 هزار واحد رسید. دیروز عموم سهم‌های صنایع کانه فلزی، فلزات اساسی، فرآورده نفتی و شیمیایی که حدود نیمی از ارزش بازار را تشکیل می‌دهند، با رشد قیمت همراه شدند. رونق بورس‌کالا، رسیدن نرخ دلار سامانه نیما به سطح 13 هزار تومان و شکستن مرز 14 هزار تومانی در بازار آزاد را می‌توان دلیل این رشد دانست. بر همین اساس درحالی که نماگر اصلی 3/ 2 درصد افزایش داشت، شاخص کل هموزن تنها 6/ 1 درصد صعود کرد. همچنین در پایان دومین جلسه معاملاتی هفته نقدینگی به ارزش 529 میلیارد تومان مجال خرید سهام 109 نماد بورسی را نیافت. در سوی دیگر هیچ نمادی با صف فروش مواجه نشد. تصمیم آتی FATF طی روزهای پیش‌رو بر بورس تهران اثرگذار ارزیابی می‌شود.

 

بازار ارز

20-02

برآیند صفر دلار

یکشنبه نرخ دلار اگرچه در ابتدا روندی صعودی داشت اما نهایتا تا ساعت 16 روی نرخ 14 هزار و 50 تومان قرار گرفت و از این‌رو معاملات را بدون تغییر در نرخ به پایان رساند. شنبه فعالان بازار ارز شاهد شکستن مرز 14 هزار تومانی دلار پس از حدود یک ماه نوسان در کانال 13 هزار تومان بودند. گمانه‌زنی‌ها درخصوص FATF به‌عنوان بهانه اصلی صعود دلار مطرح می‌شد. با وجود این برخی فعالان بازار عقیده داشتند بازارساز اجازه رشد قیمت دلار را خواهد داد تا بعد با عرضه ارز در قیمت‌های بالاتر، نوسان‌گیران را دچار زیان کند. دیروز هم بازارساز نرخ خرید دلار صرافی‌های منتخب را 50 تومان بیشتر از نرخ فروش آنها افزایش داد که به‌نظر می‌رسد تا حدی سناریوی مذکور را تایید کرده و موجب کاهش التهابات بازار ارز شد.

 

بازار سکه

20-03

سکه یک قدم عقب نشست

قیمت هر سکه طرح جدید ساعت 16 یکشنبه به 5 میلیون و 165 هزار تومان رسید. روز گذشته نرخ دلار در بازار تهران در ابتدای روز حتی تا سطح 14 هزار و 180 تومان هم صعود کرده بود، اما در نیمه دوم معاملات تغییر مسیر داد و به سطح پیشین بازگشت. سکه هم با پیروی از نرخ ارز 10 هزار تومان (2/ 0 درصد) از ارزش خود را از دست داد؛ به عبارت دیگر همان‌طور که سکه طی روزهای اخیر با شتاب بیشتری نسبت به دلار در مسیر صعودی حرکت می‌کرد،‌ در مسیر نزولی هم اندکی بیشتر پیش رفت. اقدامات بازارساز و روند نرخ حواله درهم در نوسانات دیروز نرخ دلار و سکه موثر شناخته شد. در سوی دیگر بازگشایی دوشنبه بازار طلای جهانی می‌تواند بر سرعت حرکت قیمت‌ها در بازار سکه اثرگذار باشد. عموم کارشناسان بازار جهانی تداوم روند صعودی اونس را پیش‌بینی می‌کنند.

 

بازار طلای جهانی

20-04

افق صعودی طلا

قیمت طلای جهانی طی هفته گذشته با رشد 9/ 0 درصدی به 1584 دلار بر اونس رسید. طلا در حد بالای دامنه نوسان چند ماه اخیر خود معامله می‌شود. در همین حال برخی تحلیلگران باور دارند ویروس کرونا می‌تواند بهای فلز زرد را تا 1600 دلار بر اونس و حتی بیشتر افزایش دهد. با وجود این، گروه دیگری از کارشناسان با توجه به ضعف تقاضای مصرفی طلا، به خصوص از سوی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آن یعنی چین، قیمت اونس را کم‌نوسان پیش‌بینی می‌کنند. معامله‌گران بازار جهانی نیم‌نگاهی هم به سیاست‌های بانک‌های مرکزی دنیا دارند. چگونگی مقابله این سیاست‌گذاران پولی با اثرات اقتصادی ویروس کرونا می‌تواند تاثیر مشخصی بر قیمت طلای جهانی داشته باشد. بر این اساس انتشار صورت‌جلسه فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه زیر ذره‌بین کارشناسان قرار دارد.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

رشد دسته‌جمعی «تسه»ها

روز گذشته قیمت هر ورقه تسهیلات مسکن دی 97 با صعود 6/ 1 درصدی به 46 هزار و 791 تومان رسید. یکشنبه فضای مثبت عمومی بورس تهران به معاملات اوراق وام بانک‌مسکن هم سرایت کرد و تمامی امتیازهای وام رشد قیمت را تجربه کردند. دیروز متوسط قیمت 23 «تسه» معامله‌شده با افزایش 2/ 1 درصدی به 46 هزار و 651 تومان رسید. درحال‌حاضر قیمت امتیازهای مختلف «تسه»ها بین دو کانال 47 هزار و 45 هزار تومان قرار دارد. در مقطع کنونی نسبت «قیمت به اجاره» در بازار مسکن از دامنه نوسان معمول خود فاصله زیادی گرفته است. از این‌رو برخی کارشناسان معتقدند این شاخص که معمولا برای حباب‌سنجی قیمت‌ها در بازار مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد، احتمالا به‌زودی از طریق افت تورم مسکن کاهش خواهد یافت.

 

بازار نفت

20-06

بازگشت امید به بازار طلای سیاه

نفت‌خام آمریکا هفته پیش اولین رشد قیمتی را در 6 هفته اخیر تجربه کرد. به این ترتیب شاخص WTI با رشد 6/ 3 درصدی به 2/ 52 دلار بر بشکه رسید. نفت برنت هم 3/ 57 دلار بر بشکه قیمت خورد. برخی فعالان بازار نفت همچنان به توافق اوپک و غیراوپک بر کاهش بیشتر عرضه امیدوارند و طی هفته گذشته گمانه‌زنی‌هایی از موافقت روسیه با این اقدام صورت گرفت. از سوی دیگر جمعه اخباری منتشر شد که برخی پالایشگاه‌های کوچک و مستقل چین (معروف به «تیپات») خرید نفت‌خام را از سر گرفته‌اند. از این رو فعالان بازار طلای سیاه نسبت به بازگشت تقاضای چینی نفت خوش‌بین شدند. از سوی دیگر حمایت‌های اقتصادی پکن از صنایع این کشور هم به بهبود انتظارات درخصوص میزان تاثیرات «کرونا» بر اقتصاد چین منجر شد.