بازار سهام

20-01

بازدهی بورس 90 درصدی شد

شاخص کل بورس تهران سه‌شنبه با رشد 3642 واحدی (1/ 1 درصدی) به ارتفاع 339 هزار واحد رسید و بازدهی از ابتدای سال را به 90 درصد رساند. دیروز شاخص کل در ساعات آغازین دادوستدها تا کانال 340هزار هم پیش رفته بود. افزایش فشار فروش در نیمه دوم معاملات منجر به منفی شدن قیمت آخرین معامله 59 درصد نمادهای بورسی ‌  شد؛ درحالی‌که قیمت پایانی (متوسط) 65 درصد آنها مثبت بود. ارزش معاملات خرد هم دیروز حدود 2400 میلیارد تومان رقم خورد و به اوج تاریخی خود نزدیک‌تر شد. طی روزهای اخیر صنایع مختلفی در کانون توجه معامله‌گران قرار گرفته‌اند. دیروز نمادهای هلدینگ‌های پتروشیمی میزبان نقدینگی سرگردان در بازار سهام بودند.

 

بازار ارز

20-02

اصلاح دقیقه نودی نرخ ارز

نرخ دلار با افت 20 تومانی ساعت 16 سه‌شنبه به 13 هزار و 680 تومان رسید. این در حالی است که دلار در ساعات اولیه معاملات مرز 14 هزار تومانی را با قدرت پشت سر گذاشته بود. اما در ادامه معاملات از این مرز روانی عقب‌نشینی کرد و حتی از نرخ دوشنبه هم پایین‌تر رفت. دیروز نرخ دلار صرافی ملی هم 2/ 2 درصد نسبت به دوشنبه رشد کرد. برخی نزدیک شدن این نرخ به نرخ بازار آزاد را در کاهش تقاضای کاذب ارز موثر می‌دانند. با وجود این، در روزهای اخیر بسیاری از متقاضیان در صرافی‌های مجاز موفق به خرید دلار نشدند؛ زیرا به آنها گفته می‌شد سهمیه مجاز خرید ارز آنها در سال پایان یافته است. این محدودیت را می‌توان از عوامل موثر در اصلاح امروز دلار دانست.

 

بازار سکه

20-03

همراهی سکه با دلار در مسیر اصلاحی

قیمت سکه طرح جدید ساعت 16 سه‌شنبه به 4 میلیون و 665 هزار تومان رسید. دیروز نرخ دلار ابتدا تا کانال 14 هزار تومان پیشروی کرد، اما نهایتا در سطحی پایین‌تر از نرخ دوشنبه قرار گرفت. سکه هم در پی افت 2/ 0 درصدی نرخ دلار در بازار تهران، با کاهش 1/ 0 درصدی قیمت روبه‌رو شد. سه‌شنبه قیمت طلای جهانی هم با رشد اندکی همراه بود. درحالی‌که فعالان بازار جهانی دیروز در انتظار نشست فدرال رزرو آمریکا بودند، نگرانی‌ها از اعمال دور جدید تعرفه‌های آمریکا بر کالاهای چینی در هفته آینده، طلای جهانی را صعودی کرد. با وجود این، وزیر بازرگانی آمریکا روز گذشته اعلام کرد فاز اول توافق تجارى با چین کاملا امکان‌پذیر است و اختلافات بزرگ‌تر می‌توانند به بعد موکول شوند.