شماره روزنامه ۶۱۳۰
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۳۰ دنیای اقتصاد

اخبار مسکن و عمران - روزنامه شماره ۶۱۳۰

  • نمای پنهان مسکن ۱۴۰۲

    دنیای اقتصاد: سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی در سال گذشته «در مجموع» و به لحاظ «رشد واقعی» ۹درصد نسبت به ۱۴۰۱ در کل کشور افزایش پیدا کرد. اما «نمای پنهان» این آمار رسمی که به «اجزای سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته» اختصاص دارد، «علامت نامساعد» از بازار مسکن۱۴۰۲ مخابره می‌کند. حجم کل سرمایه‌گذاری شامل سه مرحله خط‌تولید ساختمان می‌شود؛ «شروع ساخت»، «نیمه‌تمام‌ها» و «تکمیل ساختمان‌ها». سال گذشته ورود سرمایه به مرحله‌اول «رکورد رشد واقعی از سال ۸۷» را زد که یک علت کلیدی داشت.
  • سهم استان‌‌ها در صدور پروانه ساختمانی کشور

    دنیای‌اقتصاد: استان‌‌های فارس، اصفهان، تهران، خراسان رضوی و خراسان جنوبی بیشترین تعداد صدور پروانه ساختمانی را در زمستان سال گذشته به خود اختصاص دادند. در حالی که در این بازه زمانی ۳ ماهه بالغ بر ۵۱‌هزار و ۳۴۲ پروانه احداث ساختمان در کل کشور صادر شد؛ برابر ۶‌هزار و ۹۶۱ واحد مربوط به استان فارس، ۵‌هزار و ۵۷۵ واحد مربوط به استان اصفهان، ۴‌هزار و ۳۴۰ واحد مربوط به استان تهران، ۴‌هزار و ۳۱۱ واحد مربوط به خراسان رضوی و ۳‌هزار و ۲۴۴ واحد مربوط به خراسان جنوبی بود. مرکز آمار ایران داده‌‌های بازنگری شده از اطلاعات پروانه‌‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌‌های کشور برای زمستان ۱۴۰۲ را منتشر کرد؛ مطابق این جدول در ۳ ماهه زمستان سال گذشته برابر ۵۲‌هزار و ۶۶۶ پروانه ساختمانی در کل کشور صادر شد که از این تعداد ۵۱‌هزار و ۳۴۲ واحد پروانه احداث ساختمان و‌ هزار و ۳۲۴ پروانه مربوط به افزایش بنا بود. این در حالی بود که در گزارش اولیه مرکز آمار از داده‌‌های پروانه ساختمانی کل کشور که در تابستان امسال منتشر شده بود تعداد کل پروانه‌‌های ساختمانی کشور برابر ۵۱‌هزار و ۲۳۹ مورد اعلام شد. میزان داده‌‌های اولیه اعلامی با میزان داده‌‌های بازنگری شده فاصله قابل قبول ‌هزار و ۴۲۷ واحدی دارد.
  • ناترازی ۷ میلیون واحدی در بازار مسکن

    نماینده مجلس شورای اسلامی از ناترازی ۷ میلیون واحدی در بازار مسکن کشور خبر داد. عباس صوفی، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: موضوع مهم مسکن از مطالبات جدی همه نقاط کشور اعم از روستاها و شهرهاست. ناترازی در بازار مسکن متاثر از تقاضای زیاد و عرضه کم مسکن و عدم‌حل مشکل ناترازی حوزه مسکن توسط دولت‌‌‌های قبلی به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. به گزارش اکوایران و به نقل از تسنیم نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه آمار کسری در بازار مسکن کشور گفت: ۲ میلیون واحد مسکونی در بازار داخل در حال ساخت است؛ که عرضه آن به بازار می‌تواند بخشی از چالش ناترازی را رفع کند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر