با این 5 روش مالیات کمتری پرداخت کن!

رپرتاژ آگهی : در واقع مالیات را می توان بخشی از زندگی جوامع امروزی دانست. مبحث پرداخت مالیات برای افراد در همه نقاط دنیا چالش برانگیز به نظر می رسد؛ اما اگر کسب و کارها، مشاغل، شرکت ها، حقوق بگیران و سایر مردم از حقوق مالیاتی خود آگاه باشند، می توانند، با استفاده از سپرهای مالیاتی، استراتژی‌هایی برای کاهش مالیات به صورت قانونی طراحی کنند. نوشتار پیش رو 5 راه قانونی برای به حداقل رساندن میزان مالیات را توضیح می دهد.

روش های قانونی کاهش مالیات

شرایط اقتصادی کشور، همچنین قوانین و مقررات مالیاتی، دستورالعمل ها، آیین نامه های اجرایی و آرای دیوان عدالت اداری، مدام در حال تغییر هستند. این مسئله حتی در مورد مسائلی مانند قانون بودجه سنواتی کشور و قانون برنامه توسعه کشور نیز صدق می کند. به همین دلیل کلیه کسب و کارها، مشاغل، اشخاص حقیقی و حقوقی و حقوق بگیران با چالش جدی در زمینه مالیات مواجه هستند. برای مواجهه با این چالش و کاهش میزان مالیات معوقه، چاره ای جز آموختن قوانین مالیاتی باقی نمی ماند.

مهم ترین راه های قانونی کاهش مالیات به شرح زیر هستند:

۱.    ثبت صحیح هزینه های واحد اقتصادی

بسیاری از اشخاص حقوقی، مشاغل و کسب و کارها، هزینه های تحمیل شده به واحد اقتصادی را به درستی و مطابق دستورالعمل ها و آیین نامه ها ثبت نمی کنند. در حالی که مدیریت صحیح این مسئله و ثبت هزینه‌های وارد شده به کسب و کار به صورت قانونی، امکان استفاده از سپر مالیاتی را فراهم می نماید.

به عنوان توضیح بیشتر باید اضافه کرد که هزینه هایی مانند اجاره مکان، حقوق کارکنان، هزینه سفر و ماموریت و حتی هزینه تبلیغات را می توان بر اساس قوانین و مقررات مالیاتی، ظاهراً و باطناً به نحوی طراحی کرد که به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی، توسط مقام رسیدگی کننده، مورد قبول واقع شوند.

بدیهی است که هر چه هزینه های ثبت شده در دفاتر بیشتر باشد، سطح سود درآمد مشمول مالیات، کاهش می یابد. به همین دلیل باید موضوع ثبت و ضبط هزینه های وارده به کسب و کار را به نحو مطلوبی مدیریت نمود، تا تعادل بین هزینه ها و درآمد مشمول مالیات برقرار شود. طبیعتاً هر واحد اقتصادی با توجه به نوع فعالیت و سایر شرایط، مدیریت خاص خود را برای ثبت هزینه های تحمیلی به کسب و کار می طلبد.

نکات حائز اهمیت برای ثبت هزینه های کسب و کار

images_1729167693_6711014d177e1

  1. یکی از مشکلات پیش روی اشخاص حقوقی بخش خصوصی، موضوع اجاره دفتر می باشد. نکته شایان ذکر این است که شرکت ها لزوماً ملکی را خریداری یا حتی رسماً اجاره نمی کنند؛ به این معنا که احتمال دارد، دفتر کار متعلق به یکی از سهامدران است. به عنوان مثال برای شرکت هایی که به صورت خانوادگی تأسیس یا اداره می شوند، ممکن است، مثلاً پدر خانواده ملکی را به عنوان دفتر در اختیار فرزند خود قرار دهد.

در حالت عادی از این افراد مالیات بر درآمد اجاره نیز مطالبه می شود؛ در حالی که بر اساس یک سری دستورالعمل های اجرایی، می‌توان بخشی از این هزینه را به عنوان هزینه قابل قبول به سازمان امور مالیاتی تحمیل کرد و از سوی دیگر درآمد اجاره ای نیز به شمار نیاید و مالیات بر درآمد اجاره به اشخاص تعلق نگیرد.

  1. شرکت هایی که با زیان سنواتی مواجه شده و این موضوع مورد تایید مقام مالیاتی قرار گرفته است، می‌توانند، به عنوان سپر مالیاتی از آن استفاده کنند. در واقع مالیات انتقالی به سنوات آتی، مزیت خوبی برای مودیان مشمول است که به واسطه فرصت پیش آمده، مالیات کمتری را پرداخت کنند.

  2. مواقعی پیش می آید که اشخاص، به خصوص اشخاص حقیقی( به ویژه شرکت های تولیدی) نیاز به تأمین مالی دارند. گاهی اوقات اعضاء، سهامداران، هیئت مدیره و حتی افرادی از خارج شرکت، برای تأمین مالی اقدام نموده و چون تأمین مالی از طریق شبکه بانکی، زمان بر هست، خودشان به نحوی این کار را انجام می دهند،

بدون آنکه بهره ای از شرکت خودشان دریافت کنند. تحت شرایط خاص، می توان برای شرکت های تولیدی، قراردادهای حقوقی نوشت که در قالب آنها هزینه بهره قابل قبول در دفاتر مودی ثبت می‌گردد. این قراردادها می توانند، بین اعضای هیئت مدیره و شرکت، سهامداران و شرکت یا حتی اشخاص خارج از شرکت با شرکت منعقد شوند؛ شرایط خاصی دارند و باید همراه با مشاوره و مدیریت صحیح انجام گیرند. از سوی دیگر بحث مطالبات سهامداران از محل هزینه بهره ای که برای شرکت شده نیز به میان می آید و مزیت دیگری برای آن ایجاد می کند.

2. راه اندازی کسب و کار در مناطق کمتر توسعه یافته

دولت همواره در تلاش است که میزان فعالیت اقتصادی در مناطق محروم یا کمتر توسعه یافته را گسترش دهد و سرمایه گذاری هایی را به سمت آنها جذب کند. به همین دلیل معافیت های مالیاتی بسیار خوبی را برای کسب و کارهای این مناطق در نظر گرفته است.

در واقع یکی از فرآیندهای قانونی کاهش مالیات به خصوص برای اشخاص حقوقی، فعالیت در مناطق کمتر توسعه یافته یا مناطق آزاد است. در این مناطق نه تنها می توان بر اساس قانون از روش های کسب معافیت مالیاتی به خوبی استفاده کرد، بلکه بسته به شرایط، امکان کسب مالیات با نرخ صفر نیز وجود دارد.

3. معافیت مالیاتی صادرات غیرنفتی

این موضوع صراحتاً در قانون مالیات ها آمده است. هر گونه صادرات غیر نفتی که از سوی کسب و کارها، اشخاص یا شرکت ها انجام شود، علاوه بر داشتن منافع اقتصادی بسیار خوب، از پرداخت مالیات نیز معاف خواهد بود.

4. درخواست کتبی جهت مطالبه مالیات اضافه

این مبحث برای همه اشخاص از جمله حقوق بگیران (چه کارمند رسمی دولت باشند، چه کارمند بخش خصوصی یا مشمولان بیمه تأمین اجتماعی) صدق می کند.

در صورتی که هر کارمند حقوق بگیری ادعا کند، در سالی که گذشته، مالیات اضافه ای از وی کسر شده است، می تواند، ظرف مهلت مقرر تعیین شده از سوی قانون گذار، درخواست خود را به صورت کتبی ارائه دهد و اضافه پرداخت مالیات خود را مطالبه نماید. در اینجا نیز با سپر مالیاتی مواجه هستیم که برخی از آنها در بعضی شرایط خاص، هزینه های درمان و مواردی از این قبیل را نیز شامل می شوند.

5. درج برخی هزینه ها در اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره

برای تعیین مالیات بر درآمد اجاره (به خصوص درباره اشخاص حقیقی) باید اظهارنامه ارائه داد. بسیاری از تنظیم کنندگان اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره که اجاره ملک، محل درآمد آنان محسوب می شود، سایر هزینه ها از جمله هزینه های بیمه درمان، بیمه تکمیلی و مواردی از این دست را در اظهارنامه وارد نمی کنند. بدون شک درج این هزینه ها، باعث کاهش میزان مالیات خواهد شد.

پرداخت مالیات کمتر و خدمات مالی حسابداری بهتر

images_1729167693_6711014d239fe

به طور کلی با رعایت قوانین و مقررات، همچنین در نظر گرفتن دستورالعمل ها و آیین نامه های اجرایی می‌توان مالیات را کاهش داد. اگر این کار به درستی انجام شود، ابزاری قانونی و البته هوشمندانه برای مدیریت مالیاتی مشاغل به شمار می رود.

توصیه می کنیم که اشخاص، کسب و کارها و صاحبین مشاغل جهت استفاده از راهکارهای قانونی کاهش مالیات از مشاوره مالیاتی معتبر استفاده کنند. فینوتکس، مجموعه خوش سابقه ای در زمینه خدمات مالیاتی و حسابداری محسوب می شود؛ از کارشناسان خبره و وکلای مجرب بهره می برد. این مجموعه یک شرکت مشاوره مالیاتی معتبر و موفق به شمار می رود.

مشاوران فینوتکس با بررسی وضعیت شغل یا کسب و کار، بهترین راهکارهای قانونی را برای کاهش مالیات ارائه می دهند و در نهایت شما حداقل مبلغ ممکن را خواهید پرداخت؛ همچنین در صورت نیاز، کارشناسان و وکلای فینوتکس به شما در مواردی مانند تنظیم اظهارنامه، ارائه درخواست کاهش مالیات و پیگیری دادرسی مالیاتی کمک می کنند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.