27

البته بررسی فایل‌‌های موجود در بازار مسکن نشان می‌دهد خرید خانه اول با قیمت کمتر از این مقدار نیز هنوز ممکن است اما اغلب متقاضیان خانه اولی که در بازار حضور دارند، تلاش می‌کنند با پرداخت هزینه بیشتر، خانه‌‌ای بخرند که کم‌‌سن باشد و بتوانند بلافاصله پس از خرید در آن سکونت کنند.

این رفتار خانه اولی‌‌ها با آنچه در دوره سه ساله جهش قیمت مسکن (سال‌های 97 تا 99) اتفاق افتاد، کاملا متفاوت است، چراکه در آن سال‌ها اغلب خانه اولی‌‌ها قصد داشتند خانه‌‌ای بخرند که اگرچه مناسب سکونت نیست، اما موجب در امان ماندن نقدینگی آنها از عوارض تورم می‌شود. این در حالی است که اکنون خانه اولی‌‌هایی روانه بازار شده‌‌اند که قصد دارند حتما خانه‌‌ای برای سکونت خود خریداری کنند. به این ترتیب خانه‌اولی‌‌هایی که امروز در بازار حضور دارند، با وسواس نسبتا بیشتری به جست‌وجو می‌‌پردازند و از خرید خانه‌های سالخورده تا حد امکان اجتناب می‌کنند.

 بررسی فایل‌‌های موجود در بازار مسکن که مورد رجوع خانه اولی‌‌ها برای بازدید است، نشان می‌دهد بودجه این گروه اغلب بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان نیست و این در حالی است که خانه‌های مطلوب آنها اغلب با قیمت تا 2 میلیارد تومان فایل شده است.

تحقیق میدانی «دنیای‌اقتصاد» از واسطه‌های بازار مسکن نشان می‌دهد عدم تناسب بین بودجه و قیمت سبب شده تعداد خانه‌‌اولی‌‌هایی که موفق به معامله در بازار کنونی می‌شوند، بسیار اندک باشد.