مازوت‌سوزی در تهران ممنوع می‌شود

بر اساس این برنامه در بخش پایش‌ها علاوه بر کنترل صنایع کوچک‌مقیاس، واحدهای صنفی و شهرک‌ها و لکه‌های صنعتی، بخش‌های دیگری از قبیل مراکز معاینه فنی و پمپ بنزین‌ها، سوخت مصرفی صنایع بزرگ ‌مقیاس و برخی واحدهای صنعتی به ویژه در شرایط اضطرار آلودگی هوا به صورت روزانه در کل استان پایش و بررسی می‌شود.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز اعلام کرده با هدف جلوگیری از افزایش آلودگی هوا و حفظ سلامت شهروندان اجازه مصرف سوخت مازوت در ماه‌های آتی به هیچ ‌وجه داده نخواهد شد. در این برنامه همچنین واحدهایی که مجهز به سامانه پایش لحظه‌ای هستند یا اقدام به خود اظهاری کرده‌اند، به طور روزانه و هفتگی بازدید و رصد خواهند شد.

گشت و پایش‌های مشترک اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با بخشداری‌ها و شهرداری‌های شهرستان‌های استان با هدف جلوگیری از اقدامات مخربی همچون ضایعات‌سوزی و پسماندسوزی در حاشیه شهرها نیز در دستور کار قرار گرفته و از هفته آینده فعال خواهد شد.

سعید محمودی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن بیان کلیات برنامه مذکور، به ارائه گزارشی از اقدامات این اداره کل در حوزه پایش طی شش ماه نخست امسال پرداخت و اظهارکرد: در گشت و پایش‌های نیمه نخست امسال در استان تهران، شش‌هزار و ۴۰۳ واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی تحت پایش قرارگرفتند که این پایش‌ها منجر به ۹۲۷ مورد نمونه‌برداری و صدور یکهزار و ۶۵۰ اخطاریه شد.وی افزود: با عنایت به معضل مهم استان تهران در حوزه آلودگی هوا علاوه بر پایش‌های صورت گرفته از سوی ادارات تابعه، در شش ماه نخست سال ۳۳۹ مورد پایش آلودگی هوا به‌طور جداگانه از سوی معاونت محیط زیست انسانی صورت گرفته است.

محمودی در ادامه گفت: از میان پایش‌های انجام شده ۲۰ واحد متخلف پلمب و ۲۸۷ واحد آلاینده نیز به محل مورد تایید محیط زیست منتقل شدند.وی با بیان اینکه مراکز دفع و مدیریت پسماند استان نیز به‌طور ویژه مورد رصد و پایش قرار گرفته‌اند، تاکید کرد: تیم کارشناسی این اداره کل در شش ماه نخست ۱۰۶ مورد بازدید و پایش از این مراکز انجام داده و با ۲۴۶ تخلف صورت گرفته در زمینه مدیریت و امحای پسماند در کل استان برخورد قانونی شده است.