انوشیروان محسنی بندپی در کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران که با حضور دستگاه‌های ذیربط برگزار شد، اظهار داشت: از ۲۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا ۱۰ ایستگاه واقع در تربیت مدرس، پیروزی، شادآباد، دانشگاه شریف، شهرری، شهرداری‌های منطقه ۱۰ و ۱۱، پارک شکوفه، پاسداران و علم و صنعت بالای ۱۵۰ ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون آن گزارش شده است و وضعیت آلودگی هوای شهر تهران برای کودکان، سالمندان و  افراد دارای بیماری‌های قلبی و ریوی در شرایط ناسالم قرار دارند.

وی بیان داشت: نهایتاً برای روز چهارشنبه تصمیم گرفته شد که مدارس تهران، شهرری، پیشوا، پاکدشت، ورامین، قرچک در نوبت صبح و عصر و در مقطع مهدکودک، پیش‌دبستانی و دبستان تعطیل باشد. 

محسنی بندپی بیان داشت: هر ساله با پدیده اینورژن یا آلودگی هوا در استان تهران مواجه هستیم و امسال کمی زودتر افزایش آلودگی در استان تهران اتفاق افتاد و ما تصور می‌کردیم که با بارانی شدنی کشور در آغاز پاییز شرایط بهتری را از نظر پایداری هوا خواهیم داشت. 

استاندار تهران خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی موجود با پدیده وارونگی هوا مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ما یکی از کشورهایی هستیم که مصرف انرژی‌مان بسیار بالا است از سوخت‌های طبیعی و فسیلی زیاد استفاده می‌کنیم و این بارانی که در هفته گذشته نیز بارید ناشی از همین تغییرات اقلیم است و از سویی می‌توانیم شرایط فعلی را نیز داشته باشیم.

محسنی بندپی تأکید کرد: ما متولی سلامت جامعه هستیم.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: درباره تعطیلی مدارس در شهرستان‌های ملارد و غرب استان تهران نیز مجدداً تصمیم‌گیری می‌کنیم. 

در ادامه محمد تقی‌زاده معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری تهران نیز گفت: فضاهای ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا به درستی در استان تهران توزیع نشده است و بارها درخواست کرده‌ایم که در این خصوص بررسی‌های لازم صورت بگیرد و ایستگاه‌ها در فضاهای مناسبی نصب شوند و اگر هم کمبودی است از شهرداری‌ها کمک بگیرند. 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تاب‌آوری تهران نسبت به گذشته افزایش یافته است و اقدامات خوبی نیز با توجه به افزایش حجم آلایندگی‌ها صورت گرفته و پلیس راهور نیز در ۴۸ ساعت گذشته عملکرد خوبی داشته چرا که از تردد کامیون‌ها، خودروهای دودزا و موتورسیکلت‌ها جلوگیری کرده است و علی‌رغم شرایط فعلی توانسته‌ایم میزان آلایندگی هوا را بر روی ۱۵۰ نگه داریم.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران نیز گفت: تعطیلی مدارس تأثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد و هنگامی که مدارس را تعطیل می‌کنیم دانش‌آموزان مجبورند با والدین به سر کار بروند و در این مسافت در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند.

در ادامه انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در این خصوص گفت: تصمیم ضرب‌الاجلی گرفته نشده است چرا که در ۱۰ منطقه تهران بالای ۱۵۰ شاخص آلایندگی هوا را مشخص کرده است و پدر یا مادر می‌توانند فردا را مرخصی بگیرند حتی بعضی‌ها نیز در همین چند روز بچه‌هایشان را به شهرهای اطراف بردند و این پذیرفته نیست که ما تصمیم ضرب‌الاجلی گرفتیم به هر حال سلامت کودکان و دانش‌آموزان برای ما بسیار حائز اهمیت است و از روز گذشته درباره این تصمیم‌گیری بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم و این ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون نیز مستقیم وارد ریه می‌شود و مشکلاتی را برای تنفس ایجاد می‌کند البته ناگفته نماند که سال گذشته اصلاً تعطیلی نداشتیم.

نماینده سازمان هواشناسی نیز در این جلسه گفت: از پنج‌شنبه هفته جاری سامانه‌ای وارد استان می‌شود که آلایندگی‌ها را خارج می‌کند و وضعیت مناسبی تا روز دوشنبه هفته آینده خواهیم داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.