به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در تازه‌ترین گزارش طرح شامخ مدیران خرید بخش ساختمان که به صورت ماهانه و بر پایه اطلاعات اظهارشده از سوی فعالان ساختمانی درخصوص وضعیت بازار مسکن و ساخت‌وساز در ماه قبل در ابتدای هر ماه منتشر می‌شود، مدیران عامل یا نمایندگان ۱۰۰ شرکت ساختمانی با تشریح وضعیت بازار ساخت‌وساز و مسکن در اردیبهشت‌ماه انتظارات خود را از شرایط پیش‌روی بازار مسکن در ماه خرداد اعلام کردند. نتایج این نظرسنجی که به صورت ماهانه توسط اتاق تعاون ایران انجام می‌شود، نشان می‌دهد به‌طور متوسط وضعیت کلی ساخت‌و‌ساز با استناد به ارزیابی ۱۰ شاخص مورد سوال از فعالان ساختمانی نسبت به فروردین‌ماه بهبود یافته است. هرچند بخش عمده‌ای از این بهبود ناشی از بهبود واقعی شرایط ساخت‌وساز نیست و تنها به‌دلیل آنکه در فروردین‌ماه عملا به‌دلیل تعطیلات نوروز و سپس شیوع بیماری کرونا، کسب‌وکارهای ساختمانی در حالت تعطیل یا دست‌کم نیمه تعطیل قرار داشت شاخص‌ها در اردیبهشت‌ماه نسبت به ماه تعطیل فروردین شرایط بهتری پیدا کرده است.نتایج این گزارش نشان می‌دهد سازنده‌ها در اردیبهشت‌ماه، انتظار وقوع تغییرات صفر در بازار مسکن وساخت‌وساز در خرداد نسبت به اردیبهشت‌ماه را اعلام کرده‌اند.

عدد شامخ کل بخش ساختمان در اردیبهشت‌ماه براساس نظرسنجی انجام شده ۵۵/ ۶۰ اعلام شده است.هر چند وضعیت بخشی از آیتم‌ها وشاخص‌هایی که در محاسبه شامخ مدیران خرید بخش مسکن مورد سوال قرار گرفته است همچون هزینه‌های ساخت‌وساز در شرایط مطلوبی قرار نداشته و به میزان قابل توجهی افزایش یافته است اما به‌طور کلی شرایط از نگاه سازنده‌ها وفعالان بخش مسکن وساختمان شرکت کننده در این نظرسنجی نسبت به فروردین‌ماه به‌طور نسبی بهبود یافته است.در شاخص میزان فعالیت‌های انجام شده در بخش ساختمان و مسکن شامل تولید، ارائه خدمات و... شرایط نسبت به فروردین‌ماه که شاخص عدد ۷۵/ ۱۸ را نشان می‌داد با بهبود قابل‌توجه مواجه شده و به عدد ۵۵/ ۶۰ رسیده است. در شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان که در واقع همان سفارش کار برای ساخت مسکن به واسطه تخریب و نوسازی یا ساخت‌وساز بر روی زمین‌های آماده است نیز عدد شاخص از ۶۲/ ۲۰ به ۲۲/ ۵۷ افزایش یافته است که هر چند در کل عدد بالایی محسوب نمی‌شود و در مرز بینابینی قرار دارد، اما نسبت به فروردین‌ماه در شرایط مطلوب‌تری واقع شده است.

چراکه عدد ۵۰ در طرح شامخ، نشان‌دهنده عدم تغییر وضعیت نسبت به ماه قبل، بالای ۵۰ نشان‌دهنده بهبود وضعیت نسبت به ماه قبل و زیر ۵۰ به معنای بدتر شدن وضعیت نسبت به ماه قبل است. به لحاظ شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده که همان مصالح و تجهیزات ساختمانی است اگرچه شدت وخامت اوضاع در اردیبهشت‌ماه کمتر از فروردین‌ماه شده است، اما عدد شامخ در این بخش معادل ۱۱/ ۴۶ بوده است که نشان می‌دهد سرعت وخیم‌تر شدن اوضاع کاهش یافته است، هر چند شرایط همچنان وخیم است.هزینه ساخت مسکن نیز براساس پارامتر قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم مورد نیاز به شدت افزایش یافته است و شامخ در این پارامتر عدد ۸۹/ ۸۳ را نشان می‌دهد.موجودی واحدهای مسکونی موجود و آماده عرضه در بازار هم از نگاه سازنده‌ها در وضعیت مطلوبی قرار ندارد وشرایط در این پارامتر نیز وخیم است هر چند سرعت وخامت نسبت به فروردین‌ماه کمتر شده است. عدد شامخ این مولفه زیر ۵۰ و بر روی ۳۳/ ۳۸ قرار دارد. قیمت تمام شده ساخت مسکن نیز در این ماه در مقایسه با فروردین افزایش یافته است. شامخ این مولفه عدد ۵۵/ ۶۵ را نشان می‌دهد. میزان فروش واحدهای ساخته شده در اردیبهشت‌ماه نیز با عدد ۷۸/ ۵۲ توصیف شده است که در کل وضعیت بینابینی داشته و نمی‌توان از آن با عنوان شرایط مطلوب یاد کرد.درحالی‌که عدد شامخ در مولفه انتظارات در ارتباط با فعالیت‌های سازنده‌ها در خردادماه بر روی عدد ۸۹/ ۵۳ قرار گرفته است این موضوع نشان می‌دهد سازنده‌ها انتظاری از بابت تغییر شرایط بازار ساخت‌وساز و مسکن در خردادماه در مقایسه با اردیبهشت ندارند.