عبدالرضا گلپایگانی معاون شهردار تهران در این باره گفت: این لایحه با هدف دریافت عادلانه عوارض از املاک شهری متناسب با متغیرهای واقعی مترتب بر قیمت املاک در حوزه‌های مختلف و کاهش تبعیض‌های موجود تدوین شده است. وی افزود: قرار است در نتیجه تدوین این لایحه ساختار نامتوازن سطح توسعه مناطق ۲۲ گانه شهر تهران اصلاح شود.

گلپایگانی گفت: به همین دلیل اداره کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه معاونت شهرسازی و معماری با توجه به وابستگی میزان عوارض به قیمت واقعی ملک بر اساس دفترچه ارزش معاملاتی املاک و قیمت منطقه‌ای که توسط وزارت اقتصاد و دارایی(سازمان امور مالیاتی کشور) ارائه می‌شود، برای هدایت و توسعه هماهنگ و پایدار شهر تهران، این لایحه را تنظیم کرده است. معاون شهردار تهران بیان کرد: با توجه به اینکه از جمله اهداف طرح جامع شهر تهران تا افق ۱۴۰۴ توسعه هماهنگ و پایدار شهر بوده است، به منظور تعدیل نابرابری‌ها و تامین خدمات مورد نیاز جمعیت شهری و ساماندهی وضعیت توزیع ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی در تمامی مناطق شهر، پروژه«برآورد ارزش املاک شهر تهران با استفاده از مدل‌های کمی بر اساس ارزش موقعیتی ملک» از آبان ۱۳۹۸ کلید خورد.

وی افزود: از آنجا که عوامل مختلف کالبدی و اجتماعی-فرهنگی و معیارهای متعددی مانند شاخص‌های همجواری و میزان نزدیکی و دوری به کاربری‌های خاص از جمله مراکز بهداشتی- درمانی، مراکز آموزشی، ایستگاه‌های مترو، بزرگراه‌ها، پارکینگ‌های عمومی، فضاهای سبز، پایانه‌ها، ایستگاه‌های آتش نشانی، قرارگیری در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد و.... به‌عنوان عوامل مؤثر بر ارزش املاک در شهر تهران مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته‌اند، در نهایت برآیند تاثیر این شاخص‌ها در کنار شاخص «ضوابط طرح تفصیلی» و «تناسبات و ابعاد عرصه» و سایر متغیرهای تاثیرگذار، به‌عنوان عوامل مؤثر در فرمول محاسبه عوارض صدور انواع گواهی و پروانه ساختمانی مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

وی گفت: این پروژه که پایه و اساس تدوین لایحه محاسبه عوارض در سال ۱۳۹۹ خواهد بود، بستری برای اجرای مناسب و عادلانه قانون نوسازی شهری، از طریق تدوین ارزش واقعی املاک، بهای خدمات و تهیه نرخ‌های منطقه بندی به روز در پهنه‌های مختلف طرح تفصیلی مصوب است. وی افزود: از دیگر موارد تدوین ارزش واقعی املاک، توجه به ارزش افزوده ناشی از توسعه و عمران شهر، تاثیر شاخص‌های اصلی محاسبه ارزش ریالی هر متر مربع تراکم و ارائه معیاری مناسب برای نرخ‌گذاری عوارض با استفاده از عوامل مؤثر بر «ارزش مکانی املاک Location rent» بر اساس تقسیم بندی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران با امکان تطبیق تا مقیاس پارسل املاک است که در نهایت می‌تواند مبنای منطقی جهت تدوین دفترچه قیمت منطقه‌ای املاک شهر تهران باشد.