انعطاف‌پذیری یک واقعیت جدید است

مطلقا اینطور نیست که کارکنان اداری در خواستن آزادی عمل بیشتر تنها باشند.تحقیقات Randstad’s Workmonitor  در سه ماه دوم سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهدکه انعطاف‌‌‌پذیری در بین کارگران غیراداری به همان میزان مورد تقاضا برای کارکنان اداری است. در واقع، این داده‌ها، مبتنی بر نظرات بیش از ۷۵۰۰ کارگر در ایالات‌متحده، بریتانیا، استرالیا، فرانسه و آلمان هستند نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از کارکنان غیراداری انعطاف‌پذیری را مهم یا حتی مهم‌تر از پرداخت حقوق می‌‌‌پندارند. اما با وجود این، فقط یک‌پنجم از کارگران غیر‌اداری از زمان همه‌گیری انعطاف‌‌‌‌پذیری بیشتری را تجربه کرده‌‌‌اند. این برخلاف بیش از نیمی از کارکنان اداری است که درحال حاضر از انعطاف‌پذیری بیشتری در نقش خود برخوردار هستند.

در واقع، برخی از نقش‌ها راحت‌تر از بقیه در خانه انجام می‌شوند. و وظایف شغلی در صنایعی مانند کشاورزی، تولید، ساخت‌‌‌وساز و معدن، یا نقش‌‌‌های که در ارتباط مستقیم با افراد هستند مانند پرستاری یا تدریس، از جمله کارهایی هستند که از راه دور انجام نمی‌شود و اغلب به حضور در محل نیاز دارند اما کار انعطاف‌‌‌پذیری چیزی بیش از کارکردن از خانه است و شامل آماده بودن برای تغییرات در برنامه کاری و تعداد ساعات کار است و در این عرصه‌‌‌هاست که کارگران غیراداری احساس می‌کنند کارفرمایان آنها می‌توانند و باید کارهای بیشتری انجام دهند. برای مثال این ممکن است به معنی چهار روز کار در هفته یا کاهش ساعات کار هفتگی و شیفت کاری باشد.

این تصور قدیمی که کار انعطاف‌پذیر برای نقش‌های غیر‌اداری امکان‌پذیر نیست در حال تغییر است. اکنون، از هر پنج کارمند غیر‌اداری، سه نفر فکر می‌کنند که انعطاف‌‌‌پذیری در حیطه‌‌‌کاری آنها امکان‌‌‌پذیر است.در اوج همه‌گیری، دیدیم که برخی از کارکنان اداری می‌توانند از راه دور کار کنند، در حالی که بسیاری از متخصصان خط مقدم از این مزیت برخوردار نبودند. روندهای دورکاری و کارترکیبی که از آن زمان به بعد رشد کرده‌‌‌اند به طور غیرقابل انکاری به نفع کارکنان اداری است و همتایان آنها که فاقد محل کار هستند نتوانسته‌اند این رفتار نابرابر را از بین ببرند.

 انعطاف‌پذیری یک امر ضروری است

خواه افراد از روی صندلی اداره کار کنند یا از روی صندلی تاکسی، دلایل تمایل به داشتن انعطاف‌‌‌پذیری بیشتر یکسان هستند. برای تعادل بین کار و زندگی همچون زمان بیشتر برای گذراندن با دوستان و خانواده، زمان بیشتر برای استراحت و زمان بیشتر برای سبک زندگی سالم‌‌‌تر. این به والدین کمک می‌کند تا سر کار بازگردند، مراقبان بین مسوولیت‌‌‌های خود و کار تعادل ایجاد کنند و افراد شرایط سلامتی خود را مدیریت کنند همه آنها به داشتن توانایی انتخاب‌هایی برمی‌‌‌گردد که برای شما مهم است و اگر کارفرمایی تمایل به ارائه انعطاف‌‌‌پذیری برای کارکنان نداشته باشد، با ترک کار بسیاری از افراد یا حتی تغییر شغل بر سر این موضوع، اقدام خواهد کرد. بسیاری از کارکنان غیر‌اداری نیز بدون آزادی عمل برای رسیدگی به مسوولیت‌های شخصی، روزهای سختی را برای حل مسائل گذرانده‌اند. بنابراین، ارائه کار منصفانه و انعطاف‌پذیر یک کار زائد نیست، بلکه برای کسب و کارهای موفق، عادلانه و متنوع امری ضروری است.

منبع: WORLD ECONOMIC FORUM