1کارتون 2022

پینوکیوی گیرمو دل‌تورو (Guillermo del Toro’s Pinocchio)

کارگردان: گیرمو دل‌تورو

صداپیشه‌ها: ایوان مک‌گرگور، دیوید بردلی، گریگوری مان

امتیاز متاکریتیک: ۸۳ از ۱۰۰

امتیاز IMDb: 1/ 8 از ۱۰

این فیلم به کارگردانی گیرمو دل تورو و مارک گوستافسون ماجراهای شیطانی و نافرمانی پینوکیو را در جست‌وجوی جایگاهش در جهان روایت می‌کند. این انیمیشن در اولین روزهای اکران با استقبال فراوانی روبه‌رو شد و منتقدان و بینندگان تصویر متفاوت و تا حدودی سیاه دل‌تورو از داستانی آشنا را که بارها به اشکال مختلف روایت شده بود ستودند و در حال حاضر «پینوکیو» به عنوان انیمیشن برتر سال ۲۰۲۲ شناخته می‌شود.

 

2کارتون 2022

قرمز شدن  (Turning Red)

کارگردان: دومی شی

صداپیشه‌ها: روزالی چیانگ، ساندرا اوه، ایوا مورس

امتیاز متاکریتیک: ۸۳ از ۱۰۰

امتیاز IMDb : ۷ از ۱۰

«قرمز شدن» در مارس ۲۰۲۲ در دیزنی‌پلاس شروع به اکران کرد و به سرعت مورد استقبال قرار گرفت. داستان فیلم درباره  بلوغ زنانه است، مضمونی که به صورت عجیبی تا‌به‌حال توسط هیچ رسانه‌ای بازنمایی نشده و «قرمز شدن» را به یکی از  انیمیشن‌های  برتر سال ۲۰۲۲ تبدیل کرده است. روزالی چیانگ، صداپیشه نقش اول، در مصاحبه‌ای با سی‌بی‌سی نیوز گفت: «این یک فیلم درباره بلوغ است، همه این تغییرات را تجربه می‌کنند. آشفتگی و تغییر بزرگ چیزی است که همه می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.» «قرمز شدن» جایگاه خود را در میان فیلم‌شناسان نخبه پیکسار تثبیت کرد و در میان بهترین انیمیشن‌های سال در رتبه بالایی قرار گرفت.

 

3کارتون 2022

آپولو 5/ 10 ؛ کودکی در عصر فضا (Apollo 10.5 : A Space Age Childhood)

کارگردان: ریچارد لینکلیتر

صداپیشه‌ها: گلن پاول، زکری لی وای، جک بلک

امتیاز متاکریتیک: ۷۹ از ۱۰۰

امتیاز IMDb: 2/ 7 از ۱۰

«آپولو 5/ 10؛ کودکی در عصر فضا» در یک کلام انیمیشنی مملو از چهره‌های والت‌دیزنی، هایائو میازاکی، رالف باکشی و مت گرونینگ است. کارگردان فیلم‌های «مات و مبهوت» و «مدرسه راک»  با فیلم‌های پیشگامانه‌اش نظرات زیادی را به خود معطوف کرد و زمین بازی انیمیشن‌های آمریکایی را در دهه‌های گذشته تغییر داد. لینکلیتر بعد از آخرین انیمیشن او که بیش از ۱۵ سال پیش اکران شد، با «آپولو ده و نیم» طرفدارانش را خوشحال کرد.«آپولو 5/ 10؛ کودکی در عصر فضا» که در نتفلیکس منتشر شد، یک درام بزرگسالانه است که زندگی اولین انسانی را که روی سطح ماه فرود آمد بررسی می‌کند. این فیلم با حضور بازیگرانی به رهبری جک بلک به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه رویای دوران کودکی برای رفتن به فضا به واقعیت تبدیل می‌شود. مانند انیمیشن‌های قبلی لینکلیتر، این فیلم هم از تکنیک روتوسکوپی استفاده می‌کند. جای تعجب نیست که «آپولو ده و نیم» به لطف داستان لطیف و الهام‌بخشش، چالشی جوانمردانه برای رقابت در لیست ۱۰ انیمیشن برتر سال ۲۰۲۲ ایجاد می‌کند.

 

4کارتون 2022

رفقای بد  (The Bad Guys)

کارگردان: پیر پریفل

صداپیشه‌ها: سم راکول، مارک مارون، کریگ رابینسون

امتیاز متاکریتیک: ۶۴ از ۱۰۰

امتیاز IMDb: 8/ 6 از ۱۰

«رفقای بد» هم یکی از مهم‌ترین انیمیشن‌هایی است که در سال 2022 اکران شد و توانست طیف وسیعی از مخاطبان را با خود همراه کند. داستان این انیمیشن درباره دزدی است که موضوعی جذاب را روایت می‌کند. این فیلم ‌بر بستری از موفقیت ساخته شده است. صداپیشه‌هایی چون سم راکول، مارک مارون و کریگ رابینسون را به این فیلم اضافه کنید، و فیلم به یک اثر مهیج و جذاب برای مخاطب تبدیل می‌شود. اگرچه منتقدان درباره «رفقای بد» کمی سخت‌گیرتر بودند، اما نظر عمومی درباره این فیلم بسیار مثبت است، همانطور که توسط امتیاز سایت راتن تومیتوز می‌توان این ادعا را ثابت کرد.

 

5کارتون 2022

فیلم همبرگرفروشی باب (The Bob’s Burgers Movie)

کارگردان: لورن بوچارد

صداپیشه‌ها: اچ جان بنجامین، دن مینتز، یوجین میرمن

امتیاز متاکریتیک: ۷۵ از ۱۰۰

امتیاز IMDb: ۷ از ۱۰

طرفداران سریال انیمیشنی محصول فاکس با نام «همبرگرفروشی باب» از اینکه متوجه شدند قرار است یک فیلم بلند از این سریال ساخته شود بسیار خوشحال شدند؛ اما آنها خیلی بیشتر از حد انتظار صبر کردند چون به دلیل کرونا این فیلم که قرار بود در سال 2017 اکران شود از پرده نمایش دور ماند. لورن بوچارد، خالق سریال، در مصاحبه‌ای گفت: «ما عجله‌ای برای حضور در سینما نداریم، تا زمانی که واقعا مردم به سینما بروند و در آنجا احساس امنیت و آرامش کنند.» سرانجام، پس از پنج سال انتظار، «فیلم همبرگرفروشی باب» اولین نمایش خود را در ال کاپیتان هالیوود در ماه می ‌۲۰۲۲ ثبت کرد. این انیمیشن مخاطبان فراوانی را جذب کرد و مورد تحسین قرار گرفت.