همانگونه که آمارها نشان می‌دهد عمده بودجه‌های اکتشافی صرف معادن فلزی می‌شود، در حالیکه توجه به انجام اکتشافات اساسی می‌تواند رتبه ذخایر ایران در این حوزه را ارتقا دهد. شناسایی ذخایر جدید می‌تواند تنوع جذابیت برای سرمایه‌گذاری و ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به این حوزه را به همراه داشته باشد.

با بهره‌برداری و تصمیم‌گیری‌های کلان اکتشافی می‌توان از پتانسیل‌های غنی مواد معدنی غیرآهنی در جهت مصارف عمدتا داخلی که بتواند مولد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم قابل‌توجهی در کشور باشد، استفاده کرد. متاسفانه در حال‌حاضر فضای کسب و کار تقریبا در تمامی بخش‌های صنایع معدنی نامطلوب ارزیابی می‌شود. صنایع فلزات غیرآهنی نیز با چالش‌های عمده‌ای روبه‌رو است، چالش‌هایی که دربرگیرنده مشکلات درونی و بیرونی این بخش می‌شود. از سیاست‌های داخلی و خودتحریمی‌ها گرفته تا تحریم‌های خارجی همگی بر این حوزه تاثیرگذار است. از نبود استراتژی توسعه صنعتی، عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه فلزات غیرآهنی به دلیل انحصار توسط بخش دولتی و همچنین شرایط پیچیده تعامل بخش خصوصی با دولت، کمبود منابع مالی برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، مشکلات زیربنایی از جمله آب، برق، حمل و نقل و عدم دسترسی به تکنولوژی‌های نوین هم می‌توان به‌عنوان عمده ترین چالش‌ها در این حوزه نام برد. هرچند اکنون در وضعیتی قرار داریم که بیشتر کشورها حاضر به سرمایه‌گذاری در صنایع و معادن ما نیستند، لکن برای برون رفت از چالش‌های نامبرده، باید افزایش جذابیت برای سرمایه‌گذاری در این حوزه و هدایت سرمایه‌های داخلی و خارجی به این بخش را در دستور کار قرار دهیم.

مطالعات میدانی در بخش‌های ذخایر و نتایج اکتشافات، تمرکز بر روی تولید و بازار فلزات، انتخاب بازارهای هدف صادراتی، آگاهی از روند عرضه و تقاضا در بازارهای بین‌المللی، تلاش برای کسب سهم بیشتر از این بازار و بررسی و اصلاح زیرساخت‌ها و تامین منابع مالی و تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر اثر قابل‌توجهی بر بهبود فضای کسب و کار در این حوزه را دارند. اخیرا شاهد هستیم که دست‌اندرکاران و تولیدکنندگان فلزات غیرآهنی هرسال با برگزاری همایش‌هایی در زمینه تولید و بازار فلزات غیرآهنی و دعوت از شرکت‌های بین‌المللی، فرصتی را برای تبادل اطلاعات و معرفی دستاوردها فراهم می‌کنند و با گفت‌وگوی مستقیم و تعامل سازنده با فعالان صنعتی و کارشناسان و فعالان بازار این حوزه می‌توانند در ایجاد فضای مناسب برای فعالیت آنان اثربخش باشند. برگزاری همایش‌ها در این حوزه می‌تواند با در نظرگرفتن ظرفیت‌های موجود در کشور و تکیه در بحث تولید و بازار، سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع فلزات غیرآهنی را مورد بررسی قرار داده و توصیه‌های لازم جهت توسعه زنجیره تولید این صنایع را ارائه کند.  

در دومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع غیرآهنی و فناوری‌های وابسته قرار است تمرکز روی تولید و بازار فلزات غیرآهنی (شامل آلومینیوم، مس، سرب، روی و طلا) باشد. در این همایش، محورهای «توازن زنجیره تامین (اکتشاف تا محصول نهایی)، مصرف داخلی و صادرات در بازار صنایع غیرآهنی»، «صادرات در مواجهه با تحریم‌ها، آیین‌نامه‌ها و قوانین داخلی و زیرساخت‌ها»، «تامین سرمایه و تبادلات مالی داخلی و بین‌المللی»، «بومی‌سازی و رونق تولید در صنایع غیرآهنی»، «انرژی، آب، محیط‌‌زیست و اقتصاد چرخه‌ای در بهره‌وری صنایع غیرآهنی»، «بهره‌وری، تکنولوژی و نوآوری با نگاهی ویژه بر ارتباط صنعت و دانشگاه» بررسی می‌شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند با شماره تلفن‌های ۶-۴۲۷۱۰۱۸۰ تماس بگیرند یا به وب‌سایت  http://events.den.ir مراجعه کنند.