طی هفته‌های اخیر همزمان با کمبود و افزایش قیمت این نوع محصولات و عدم‌اطمینان از تامین این کالای اساسی موجب شد تا بازار با هجوم تقاضا برای تامین نیاز اولیه مواجه شود، معضلی که ارزیابی‌ها نشان می‌داد بیش از آنکه برای تامین نیاز باشد،‌ برای دپوی خانگی بوده است. نگرانی به‌وجود آمده در میان مردم موجب شد تا دولت برای عبور از این چالش رفع برخی از محدودیت و ممنوعیت‌ها را برای این کالای اساسی بردارد.  براساس آخرین تصمیم ستاد تنظیم بازار مقرر شد تا بخشی از نیاز داخلی به ماده اولیه «تیشو» که از خمیر کاغذ به‌دست می‌آید و پوشک آماده با قید فوریت از محل واردات برندهای معتبر در دسترس تامین شود. در آخرین تصمیم ستاد تنظیم بازار که با هم‌اندیشی انجمن‌ها، تشکل‌ها و واحدهای فعال در این حوزه و رصد وضعیت این صنعت برگزار شد، مقرر شد تا تسهیلات لازم برای واردات ماده اولیه مورد‌نیاز کارخانه‌های تولیدکننده در نظر گرفته شود. تشابه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات سلولزی و بهداشتی و کاغذ تحریر را می‌توان یکی از چالش‌های اصلی دانست که موجب شد تا تولید این محصولات با مشکلات بسیاری مواجه شود، چالشی که برای عبور از آن در جلسه این ستاد تصمیم برآن شد تا ارز تخصیصی برای واردات مواد اولیه کاغذ و روزنامه با قیمت ۴۲۰۰ تومان و مواد اولیه مورد نیاز در صنایع سلولزی و بهداشتی با ارز بازار دوم تامین شود. از این رو مقرر شد در سامانه جامع تجارت پیش‌بینی لازم برای ایجاد شرایط ثبت‌سفارش با هر دو ارز به شرط سپردن تعهدات مربوطه، در بازه زمانی حداقلی صورت گیرد.

رصد واردکنندگان مواد اولیه

از سوی دیگر در حالی تولیدکنندگان کمبود مواد اولیه را عمده عامل افت تولید عنوان می‌کردند که در این نشست اعضای ستاد تنظیم بازار با تاکید بر واردات ۱۰۰ هزار تن خمیر کاغذ در نیمه اول سال‌جاری عنوان کردند این رقم واردات، نه‌تنها کاهشی نسبت به مدت مشابه سال قبل نداشته، بلکه افزایش محسوسی نیز داشته است، از این‌رو برای رصد واردکنندگان مقرر شد فهرست دریافت‌کنندگان ارز برای واردات این کالا و فهرست ترخیص از گمرکات، توسط سازمان حمایت احصا شود. این اقدام به منظور رصد و پایش فروش ماده اولیه به نرخ مصوب و رسیدن این کالا به‌دست مصرف‌کنندگان واقعی صورت می‌گیرد. از سوی دیگر برای رفع مشکل افزایش تقاضای ناشی از فضای روانی حاکم نیز مصوب شد بخشی از نیاز داخلی به ماده اولیه «تیشو» (که از خمیر کاغذ به‌دست می‌آید) و پوشک آماده با قید فوریت از محل واردات برندهای معتبر در دسترس تامین شود. اظهارات مطرح شده مبنی بر عدم کمبود مواد اولیه از سوی ستاد تنظیم بازار در حالی است که انجمن محصولات سلولزی در نامه‌ای به رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، دلیل ایجاد مشکل در بازار محصولات سلولزی را عدم تامین مواد اولیه عنوان کردند.  

برخورد جدی حلقه‌های نظارتی با محتکران

برخورد جدی با محتکران یکی دیگر از تصمیمات این ستاد است تا به این طریق شرایط برای عرضه مناسب کالا در بازار به وجود آید. دپو کالا را می‌توان یکی از عمده چالش‌های بازار در ماه‌های اخیر دانست، چالشی که برای عبور از آن ستاد مبارزه با احتکار کالا نیز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد، اما در برخی مواقع تدابیر این ستاد نیز پاسخگو نبود، به‌طوری که در ماه‌های اخیر به تناوب شاهد خبر کمبود برخی کالا در بازار بودیم. حال این‌بار نیز با کمبود محصولات سلولزی و بهداشتی، متولیان ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفتند حلقه را بر محتکران این بازار تنگ‌تر کنند. در جلسه ستاد تنظیم بازار بر این نکته تاکید شد که آن دسته از افرادی که با سوء استفاده از گرانی در این زنجیره اقدام به خرید و احتکار مواد اولیه و کالای نهایی تحت هر عنوان کرده باشند، با برخورد جدی حلقه‌های نظارتی روبه‌رو خواهند شد. پیش بینی می‌شود با این اقدامات، سوءاستفاده‌گران و دلالان به واسطه کاهش قیمت‌ها با ضرر و زیان هنگفتی روبه‌رو شوند. سازمان حمایت به‌عنوان تنها مرجع بررسی قیمت‌ها مکلف شد با فراخوان واحدهای تولیدی نسبت به کنترل قیمت مندرج بر کالا و قیمت فروش کارخانه، مندرج در فاکتورهای فروش اقدام کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در برخی موارد ضوابط سود عمده‌فروشی و خرده‌فروشی این کالا رعایت نشده است، بنابراین مقرر شده گزارشی در این مورد به ستاد تنظیم بازار ارائه شود. از سوی دیگر، براساس تصمیم این ستاد آن بخش از مواد اولیه بنگاه‌های تولیدی که به دلایل مختلف از ترخیص آنها خودداری شده بود با اولویت، ترخیص و در اختیار مصرف‌کنندگان واقعی کالا قرار خواهد گرفت.