شماره روزنامه ۶۱۱۴
|

  • راز بقا در بی برقی

    دنیای اقتصاد: مساله‌‌‌ پیامدهای ناترازی برق با توجه‌‌‌ به‌‌‌ سـیاسـت‌‌‌ سـهمیه‌‌‌بندی برق واحدهای صـنعتی‌‌‌ مسـتقر در شـهرک‌های صـنعتی‌‌‌، یکی‌‌‌ از چالش‌‌‌های صـنایع‌‌‌ اسـتان تهران است. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد، انرژی توزیع‌‌‌ نشـده اسـتان تهران (به‌‌‌ غیر از محدودیت‌های شـهر تهران بزرگ) برابر ٢٠٤٤٤ کیلووات بوده اسـت‌‌‌. همچنین‌‌‌ توان مورد نیاز شـهرک‌های صـنعتی‌‌‌ برابر ١٧٤٥ مگاوات است‌‌‌ که‌‌‌ ١٠٠٠ مگاوات آن هنوز تامین‌‌‌ نشده است‌‌‌. اما بنگاه‌‌‌ها چه استراتژی‌‌‌هایی را برای مقابله با کمبود برق می‌توانند در پیش بگیرند؟ بررسـی‌‌‌ تجارب جهانی‌‌‌ نشـان می‌دهد بنگاه‌ها روش‌های مختلفی‌‌ را‌ برای مواجهه‌‌‌ با کمبود برق اتخاذ می‌کنند.
  • سد داخلی و خارجی توسعه صادرات

    دنیای اقتصاد: تلاش برای حل مساله FATF، موضوعی است که از سوی دولت چهاردهم مطرح‌شده و فعالان صنعتی و اقتصادی را امیدوار کرده‌است. رفع مشکل موردبحث یکی از الزامات اساسی پیش‌روی توسعه صادرات کشور است، بااین‌وجود نباید فراموش کرد که ارتقای سطح حضور ایران در بازار جهانی نیازمند اخذ تصمیمات جدید و گره‌گشایی از سایر چالش‌های پیش‌روی توسعه صادرات است. درهمین‌حال باید همسو با تغییرات جهانی در حوزه تجارت گام برداشت. متاسفانه باید اقرار کرد؛ بی‌بهرگی کشور از تکنولوژی‌های روز دنیا مانع تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا و تنوع‌‌دادن به سبد صادراتی متناسب با نیاز کشورهای هدف بوده‌است، بنابراین انتظار می‌رود هم‌زمان با رفع محدودیت‌های خارجی پیش‌روی صادرات در مسیر بهبود شرایط داخلی نیز گام برداشت.
  • هشدار وزارت صمت درباره گرانی قیمت برنج

    دنیای‌اقتصاد: معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌‌‌‌‌‌‌ای به دبیر ستاد تنظیم‌بازار کشور، نسبت به وضعیت بازار برنج کشور هشدار داد. به گزارش وزارت صمت، پس از انتشار نامه انجمن تولیدکنندگان و تامین‌‌‌‌‌‌‌کنندگان برنج ایران خطاب به معاون اول رئیس‌‌‌‌‌‌‌جمهور درباره وضعیت نگران‌کننده بازار برنج، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت نیز در نامه‌‌‌‌‌‌‌ای به دبیرستاد تنظیم‌بازار کشور، نسبت به وضعیت بازار برنج کشور هشدار داد.
  • خلق درآمدهای ارزی با افزایش صادرات غیرنفتی

    دنیای‌اقتصاد: مدیرکل دفتر برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی و پایش سازمان توسعه‌تجارت ایران ضمن معرفی صادرات به‌عنوان یکی از مولفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های درآمدزایی بر خلق درآمدهای ارزی جدید از طریق افزایش صادرات غیرنفتی، تاکید کرد. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه‌تجارت ایران، محسن منتظری، افزایش درآمد ملی را به‌عنوان یکی از کارویژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اصلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صادرات معرفی کرد و افزود: فرآیند صادرات، به کشورها این امکان را می‌دهد تا محصولات و خدمات خود را به بازارهای جهانی عرضه و از این طریق درآمد ارزی کسب کنند.
  • تاکید بر توسعه موافقت‌نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تجاری

    دنیای‌اقتصاد: معاون وزیر و رئیس‌کل سازمان توسعه‌تجارت ایران در سفر به ارمنستان درخصوص موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ظرفیت‌های پیش‌روی تجار مطالبی ارائه کرد.
  • فرآیند ثبت‏‌نام، ارزیابی و انتخاب صادرکننده نمونه ۱۴۰۳ آغاز شد

    دنیای‌اقتصاد: سازمان توسعه تجارت ایران با انتشار اطلاعیه‌‌ای، از فرآیند ثبت‌‌نام ارزیابی و انتخاب صادرکنندگان نمونه ملی سال ۱۴۰۳ خبر داد. روز ملی صادرات به‌‌رسم سال‌های گذشته در راستای تحقق اهداف صادراتی و ارج نهادن به تلاش‌‌های فعالان عرصه صادرات غیرنفتی برگزار خواهد شد و سازمان توسعه تجارت ایران به‌‌ منظور انتخاب صادرکنندگان ممتاز و نمونه ملی، فرآیند ثبت‌‌نام ارزیابی و انتخاب صادرکنندگان نمونه ملی سال ۱۴۰۳، را آغاز کرده است.
  • چالش‌‌های زیست محیطی معادن

    دنیای‌اقتصاد: استخراج منابع طبیعی و معدنی همواره با چالش‌‌های زیست‌‌محیطی همراه بوده است. در این میان، عدم‌قطعیت درباره پیامدهای زیست‌‌محیطی استخراج معادن، تصمیم‌گیری درباره زمان بهینه بهره‌‌برداری را پیچیده‌‌تر می‌کند. مطالعه اخیر کریستوفر کاستلو و چارلز کولستاد به بررسی این موضوع پرداخته و نشان می‌دهد که چگونه عدم‌قطعیت زیست‌‌محیطی می‌تواند بر تصمیم‌گیری درباره استخراج معادن تاثیر بگذارد.
  • دستورالعمل اعمال و تسویه گواهی صرفه‌‌‌جویی انرژی ‌برق ابلاغ شد

    دنیای‌اقتصاد: به‌‌‌منظور اجرای آیین‌‌‌نامه «ایجاد بازار بهینه‌‌‌سازی انرژی و محیط‌زیست» و اجرای طرح‌‌‌های بهره‌‌‌وری انرژی ‌برق با استفاده از ظرفیت‌‌‌های موجود و رفع ناترازی انرژی در کشور «دستورالعمل اعمال و تسویه گواهی صرفه‌‌‌جویی انرژی‌ برق محقق‌شده در بازار بهینه‌‌‌سازی انرژی و محیط‌زیست»، از سوی عباس علی‌‌‌آبادی وزیر نیرو ابلاغ شد.
  • توسعه صنعتی بدون صنعت!

    دنیای اقتصاد -امیررضا انگجی: اقتصاد ترکیه طی ۲۰سال پس از بحران مالی سال ۲۰۰۱ گام‌های مهمی به سوی رشد پایدار برداشته و میانگین نرخ رشد سالانه آن حدود ۵.۷درصد بوده است. اما کیفیت این رشد، به‌ویژه از سال ۲۰۰۷، بدون هیچ بهره‌‌‌وری، ارتقای تکنولوژیک محدود، تخصیص نادرست قابل‌توجه منابع به بخش ساخت‌وساز و افزایش عظیم اعتبار، ضعیف بوده است. از طرفی این رشد نیز عموما به صورت نابرابر توزیع شده است. این رشد بی‌کیفیت و نابرابر در چارچوب بدتر شدن نهادهای اقتصادی بوده که زیربنای آن نهادهای سیاسی رو به زوال است.
  • ۱۹ سد بیش از ۵۰‌درصد آب دارند

    دنیای‌اقتصاد: براساس اولین آمار منتشرشده از وضعیت سدهای کشور در سال آبی جدید از اول مهرماه تا روز شنبه، ۱۹سد بیش از ۵۰‌درصد آب دارند و حجم آب موجود در مخازن ۴۷‌درصد است.
  • دریافت ۵ برابر هزینه تامین برق از مشترکان بسیار پرمصرف

    دنیای‌اقتصاد: مدیرعامل توانیر گفت: برای مشترکان پرمصرف تا میزان الگوی مصرف نیم‌برابر هزینه تامین، تا ۱.۵برابر الگو ۱.۵برابر هزینه تامین و تا ۲.۵برابر الگوی مصرف و بیشتر از ۲.۵برابر الگوی مصرف ۵برابر هزینه تامین برق در تعرفه برق مشترکان پرمصرف لحاظ می‌شود.
  • کسری ۲۴‌هزار مگاواتی برق در ۱۴۰۴

    دنیای‌اقتصاد: رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران ضمن اشاره به کسری ۲۴‌هزار مگاواتی برق در سال ۱۴۰۴ از آمادگی بخش خصوصی برای تولید ۴‌هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تا پایان سال آینده خبر داد.
  • تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ای فراتر از کاغذ امیدی برای توسعه پایدار در بخش معدن

    یاسر عرب‌نژاد / وکیل و مشاور حقوقی در حوزه فعالیت‏‏‌های اقتصادی و رفع موانع
    بخش معدن به‌‌‌عنوان یکی از ارکان حیاتی اقتصاد کشور، نقشی بی‌‌‌بدیل در تامین مواد اولیه صنایع مختلف ایفا می‌کند. اهمیت این بخش زمانی بیشتر نمایان می‌شود که به اهداف تعیین‌‌‌شده در قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران نگاه کنیم؛ جایی که رشد سالانه ۱۳‌درصدی و افزایش ۲۰درصدی اشتغال در بخش معدن پیش‌بینی شده است. با وجود این، بسیاری از تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ها و اسناد مشابه، به‌‌‌دلیل کلی‌‌‌گویی و عدم‌تعریف دقیق اهداف، تنها روی کاغذ باقی‌مانده‌‌‌اند و به مرحله اجرا نمی‌‌‌رسند. سوال این است که آیا تفاهم‌‌‌نامه ۲۸شهریور ۱۴۰۳ میان کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، دبیرخانه شورای گفت‌‌‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان و کمیسیون معدن اتاق بازرگانی کرمان نیز از این دسته است؟
  • وزن صادراتی ۱۰۰ شرکت

    دنیای اقتصاد: شرکت‌های پتروشیمی، پالایشگاه نفت و روغن، معدن و کارخانه‌های فلزی، عمده مشارکت‌کنندگان در فعالیت‌های صادراتی ایران در ۶ماه ابتدایی سال جاری بوده‌اند. ۱۰۰شرکت اول صادرکننده در این ۶ماه ۳۷میلیون و ۶۷۶هزار تن کالا به ارزش ۱۶میلیارد و ۵۵ میلیون دلار، فعالیت تجاری داشته‌اند که ۵۳.۵۶درصد از وزن و ۶۲.۳۳درصد از ارزش صادراتی را به خود اختصاص داده‌اند. صنایع پتروپالایشی، معادن و فلزات، موتور محرک ارزآوری کشور هستند و برای ادامه این روند باید ناملایمات پیش‌روی این صنایع برطرف شود.
  • افزایش قدرت‌‌‌‌‌‌‌‌ چانه‌‌‌‌‌‌‌‌زنی در سایه صادرات

    دنیای‌اقتصاد: شهاب جوانمردی، نایب‌‌‌‌‌‌‌‌رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه توسعه صادرات باعث افزایش قدرت چانه‌‌‌‌‌‌‌‌زنی نظام سیاسی در مجامع بین‌المللی و افزایش قدرت و امنیت کشور می‌شود، تاکید کرد؛ لازم است با بهره‌‌‌‌‌‌‌‌گیری از تجربه و دانش سایر کشورها، نگاه جدیدی به توسعه صادرات غیرنفتی داشته باشیم که موجب ایجاد اشتغال و افزایش ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌آفرینی و تولید ناخالص داخلی شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر