آتش‏‏‌نشانی منتظر امداد مالی

قدرت‌‌‌اله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌‌‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه شغل آتش‌‌‌نشانی یک زنجیره برای حفظ نام و جان انسان‌‌‌هاست چراکه آتش‌‌‌نشانان در لحظه گوش به زنگ و نگران جان شهروندان هستند، گفت: باید فرهنگ شهروندی را در جامعه بر‌پا کنیم و هر خانواده یک خانواده آتش‌‌‌نشان باشند اما می‌بینیم که متاسفانه جا انداختن یک موضوع ایمنی در کشور طول می‌‌‌کشد. برای مثال می‌توان به این اشاره کرد که چرا خودروسازان، خاموش‌کننده را کنار گذاشتند؟ یا حریق در کارگاه مبل‌‌‌سازی باعث می‌شود بعد از ۵ دقیقه همه‌‌‌چیز از بین برود و علت این است که هیچ اصول ایمنی در آن کارگاه استفاده نمی‌شود و وجود ندارد. مدیرعامل سازمان آتش‌‌‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: آتش‌‌‌نشانان ما تنها افرادی هستند که همه آرزو می‌کنند که در کل شیفت‌هایشان خواب باشند و هیچ حادثه‌‌‌ای رخ ندهد. اما متاسفانه ما ۶۰هزار ماموریت در سال در کشور داریم که این رقم در تهران حدود ۲۰۰ ماموریت روزانه است.

وی افزود: آرزوی همه ما این است که شیفت‌‌‌های ما خالی از حوادث باشد اما متاسفانه این‌‌‌گونه نیست زیرا مجموعه‌‌‌ای تنها هستیم. متاسفانه در حوزه ایمنی آموزش شهروندی، امور دانشگاهی، ایمنی ساختمان‌‌‌ها، پیشگیری و... چیزی در حوزه ایمنی وجود ندارد. محمدی در مورد افزایش تعداد ایستگاه‌‌‌ها و بومی‌‌‌سازی تجهیزات با اعلام اینکه تا پایان سال تعداد ایستگاه‌‌‌های آتش‌‌‌نشانی تهران به ۱۴۳ مورد خواهد رسید، خاطرنشان کرد: ظرف۳ سال توانستیم تولیدات ایمنی صنعت ساختمان را به ۸۰‌درصد برسانیم؛ ما پای تولیدکنندگان ایستادیم چراکه ثمره آن اشتغال و ارزآوری برای کشور است به‌گونه‌ای که ۸۰‌درصد از نیازمندی‌‌‌های صنعت ساختمان در حوزه آتش‌‌‌نشانی و حریق تولید شرکت‌های داخلی است و با حمایت می‌توان ۲۰‌درصد دیگر هم بومی‌‌‌سازی کرد و نتیجه این اقدام اشتغال‌‌‌سازی و جلوگیری از خروج ارز خواهد شد. در نتیجه قیمت تمام‌شده محصولات کاهش پیدا می‌کند و سازندگان علاقه پیدا می‌کنند در ساختمان از دستگاه‌‌‌های حوزه ایمنی و آتش‌‌‌نشانی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه نیازهای سازمان آتش‌‌‌نشانی در وضعیت مطلوب هستیم، تاکید کرد: در حوزه تجهیزات آتش‌‌‌نشانی هم ۵۰‌درصد تولیدات داخلی است. امیدواریم روزی همه نیازمندی‌های آتش‌نشان در داخل تولید شود. وی با اشاره به توان کشورمان در تولیدات حوزه ایمنی گفت: در حال حاضر شاهدیم که جهش عظیمی در بخش تولیدات ساختمانی در حوزه آتش‌‌‌نشانی رخ داده و ۸۰‌درصد نیازمندی‌‌‌های حوزه ایمنی ساختمان، تولید داخل است. یک زمانی ما لیستی از شرکت‌های خارجی و کالاهای وارداتی داشتیم اما امروزه افتخار می‌‌‌کنیم که بیشتر این محصولات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌‌‌شوند. مدیرعامل سازمان آتش‌‌‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: این اتفاقات در عرض سه چهار سال رخ داد و عملی بود که باعث می‌شود هم اشتغال‌زایی داشته باشیم و هم از کشور ارزی خارج نشود، بنابراین باید از این شرکت‌ها بیشتر حمایت کرد.

محمدی در مورد روند ایمن‌‌‌سازی شهر تهران با بیان اینکه همه دستگاه‌‌‌های مسوول باید به سهم خودشان کمک کنند که ما از این بحران ناایمنی عبور کنیم، بعد از صدسال، بازار تهران و سایر مراکز شلوغ نباید این وضعیت ایمنی را داشته باشند، گفت: جامعه آتش‌‌‌نشانی حرف‌‌‌های زیادی برای گفتن دارد اما متاسفانه ما مورد کم‌لطفی سازمان‌ها هستیم. در ماموریت‌‌‌های خارج از کشور می‌‌‌بینیم میان چیزی که در دنیا وجود دارد و چیزی که ما در کشور داریم فاصله زیادی هست و ما باید دست در دست هم دهیم که میزان تلفات و حوادث کم شود. وی با بیان اینکه از چهار‌سالگی افراد در بیشتر کشورها به آنان مسائل ایمنی آموزش داده می‌شود اما در کشور ما حتی در دانشگاه نیز ایمنی تدریس نمی‌شود و شهروندان ما آموزشی نمی‌‌‌بینند که از خطر دور بمانند، ادامه داد: لایحه یکپارچگی ایمنی به مجلس می‌رود که باید در سراسر کشور با هم همصدا شویم تا تصویب شود تا برخی مشکلات حل شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌‌‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: در کشور ۲۰۰۰ دستگاه خودروی سنگین آتش‌‌‌نشانی کم داریم که این کار با بودجه شهرداری‌‌‌ها رقم نمی‌‌‌خورد و تنها به حقوق آتش‌‌‌نشان‌‌‌ها می‌‌‌رسد. تجهیزات آتش‌‌‌نشانی ارزبری بالایی دارد و قیمت بالایی نیز دارند. بنابراین باید بودجه ملی در مجلس برای آن تعبیه شود. همچنین در برخی شهرستان‌‌‌ها سن خودروها به ۳۰ سال نیز می‌رسد و برخی شهرها نردبان ندارند که این امر بسیار خطرناک است و همچنین شرکت‌های بیمه بالاترین سود را برای خودشان تولید می‌کنند اما در حوزه آتش‌‌‌نشانی غیرفعال هستند و اعتنایی هم به آن ندارند. من معتقدم درصدی از درآمد این شرکت‌ها باید به آتش‌‌‌نشانی تعلق گیرد تا کمتر خطری مردم را تهدید کند.

وی در مورد وضعیت آتش‌‌‌نشانانی که در حوادث جان خود را از دست می‌دهند با بیان اینکه همچنین شهدای آتش‌‌‌نشان هیچ مصوبه‌‌‌ای ندارند و این معضل ماست که به جز شهدای پلاسکو، سایر شهدای ما، هیچ خدماتی نمی‌‌‌گیرند، گفت: در کل باید بگویم که ما آتش‌‌‌نشانان در جامعه فراموش‌شده‌ایم اما در میان مردم محبوب‌‌‌ترین هستیم و از بین ۳۰ شغل، دومین رتبه شغل استرس‌زا برای آتش‌نشان‌هاست که امیدوارم مسوولان کمک‌ کنند شرایط ما بهتر شود تا خدمات بهتری نیز ارائه کنیم.

عکس یک - 4 copy