شماره روزنامه ۶۰۰۸
|

  • عیار دلاری وام ازدواج

    دنیای اقتصاد-سلیل صبیحان: بررسی‌‌ها نشان می‌دهد مبلغ وام ازدواج، نسبت به سایر وام‌‌ها، دارای رشد قابل‌توجهی است. به طوری که مبلغ دلاری وام ازدواج در سال‌جاری نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۵۵.۵ درصدی را ثبت کرده است. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد با مجموع مبلغ وام ازدواج، زوج‌‌ها می‌توانند در سال‌جاری هزینه‌های اولیه شروع یک زندگی را بپردازند. نکته حائز اهمیت مشکلات موجود در ثبت‌نام وام ازدواج است به طوری که به گفته برخی از متقاضیان این وام، فعلا امکان ثبت‌نام در سامانه برای وام ازدواج وجود ندارد. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد ثبت‌نام وام ازدواج با وجود سامانه ثبت‌نام ازدواج فرآیند روشن‌‌تر و آسان‌‌تری نسبت به گذشته دارد. با این حال شنیده‌‌ها حاکی از آن است که فعلا امکان ثبت‌نام این وام وجود ندارد. هفته گذشته در خبرگزاری قرآنی ایکنا گزارشی در انتقاد از فعال نبودن سامانه ثبت‌نام وام ازدواج منتشر شد.با توجه به اهمیت فعال نبودن امکان ثبت‌نام برای وام ازدواج، در گزارش حاضر به این موضوع پرداخته خواهد شد که آیا وام ازدواج که راه دستیابی آنقدرها آسانی هم ندارد، می‌تواند هزینه‌‌های اولیه شروع زندگی مشترک زوجین را پوشش دهد.
  • کرمان آیدکس با هدف توسعه گفتمان سرمایه‌گذاری آغاز شد

    کرمان آیدکس از امروز به مدت ۴ روز پیاپی آغاز به کار می‌کند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، رویداد کرمان آیدکس با هدف توسعه گفتمان سرمایه‌گذاری بین بخش خصوصی و حاکمیت با نگاه ملی آغاز می‌شود. در این رویداد ظرفیت‌‌‌های سرمایه‌گذاری در استان پهناور کرمان با تمرکز بر معدن و صنایع معدنی، گردشگری، کشاورزی، ‌‌‌انرژی‌های نو و موضوعات مربوط به حل و فصل چالش‌‌‌های آبی ارائه شده و در پنل‌‌‌های تخصصی به سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ارائه خواهد شد.
  • آیا شکاف بازده صکوک‏‌ توان پیش‌بینی چرخه اقتصادی در ایران را دارد؟

    دکتر غلامرضا محفوظی دکتر سعید مسعودی
    از اهداف و کارکردهای مهم ابزارهای بدهی، تامین منابع بخش دولتی و شرکتی و همچنین اجرای سیاست‌‌های پولی است. با ورود صکوک و اسناد خزانه اسلامی به بازار اوراق بهادار، نقش‌‌های دیگری نیز برای آنان تعریف می‌شود که از مهم‌ترین آنها توسعه بازار سرمایه، طراحی شاخص‌‌های جدید و تجزیه و تحلیل اقتصادی شاخص‌‌هاست. با معادل‌‌سازی و بهره‌‌گیری از تعاریف مرتبط با اوراق قرضه متعارف، شکاف (spread) بازده صکوک عبارت است از تفاوت بین بازده اوراق صکوک با سررسید بلندمدت و کوتاه‌‌مدت، که به عنوان شیب منحنی بازده (slope of yield curve) نیز شناخته می‌شود. شکاف بازده یکی از محبوب‌ترین شاخص‌‌ها در تحلیل کلان مالی است که شهرت زیادی در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه به دست آورده است.
  • سایه رفتارهای سیاسی بر رازداری بانکی

    دنیای‌اقتصاد: در روزهای اخیر انتشار اطلاعات حساب‌‌های یک موسسه فرهنگی در کشور خبرساز شده است. پس از آن فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در واکنش به این موضوع اظهار کرد درصورتی که مشخص شود این انتشار اطلاعات از سوی شبکه بانکی صورت گرفته است، با عاملان آن برخورد خواهد شد. فارغ از گروکشی‌‌ها و درگیری‌‌های سیاسی، این گزارش به دنبال آن است که ببیند آیا انتشار چنین اطلاعاتی در اختیارات شبکه بانکی هست یا خیر؟ مساله امانت‌داری در شبکه بانکی یکی از مسائل مهمی است که در مباحث حقوقی صحبت‌‌های زیادی پیرامون آن وجود دارد.
  • حضور بانک پارسیان در نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳

    بازار: بانک پارسیان باهدف تامین مالی فعالان صنعت پزشکی و معرفی خدمات بانکی خود در حوزه سلامت، در نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پزشکی، دارویی و آزمایشگاهی (ایران هلث ۱۴۰۳) حضور فعال و چشمگیری خواهد داشت. به گزارش بانک پارسیان، این بانک با برپایی غرفه در سالن ۳۸ این نمایشگاه خدمات و محصولات متنوع خود را در راستای ارائه خدمات اثربخش به حوزه سلامت کشور در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌‌‌دهد و با کادری متشکل از مدیران و کارشناسان متخصص در حوزه‌‌‌های مختلف به سوالات مراجعان پاسخ می‌‌‌دهد.
  • سرعت خروج بانک‌‌‌ها از بنگاهداری زیاد شد

    بازار: در دولت سیزدهم ۷۷‌هزار میلیارد تومان از دارایی‌‌‌های مازاد بانک‌‌‌ها فروخته شده است. وزارت اموراقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش یکی از رسانه‌‌‌ها با تیتر «بنگاهداری به جای مردمداری» توضیح داد: افزایش رشد نقدینگی و به دنبال آن تشدید تورم موجب شد تا دولت سیزدهم سیاست کنترل ترازنامه را برای مهار رشد نقدینگی اجرا کند و این سیاست با کاهش رشد نقدینگی از ۴۰‌درصد در پایان دولت قبل به ۲۴.۳‌درصد در پایان سال گذشته برسد اما در کنار کاهش رشد نقدینگی برای جلوگیری از رکود و عدم‌اتکای تامین مالی بنگاه‌‌‌ها به منابع بانکی دولت تدبیر دیگری برای تنوع بخشی به تامین مالی در نظر گرفت. در همین حال دسترسی مردم به تسهیلات خرد نیز با موضوعاتی از جمله اعتبارسنجی در دستور کار دولت سیزدهم بوده و نتایجی نیز به همراه داشته است.
  • حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی

    مدیرکل کسب و کار سازمانی همراه اول «نبود نهاد مستقل و متشکل از همه بازیگران در حوزه‌‌‌های تصمیم‌گیری و اجرا» را حلقه مفقوده در مقوله هوشمندسازی انرژی دانست.
  • گام بلند «ملاردشیر»

    مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت کشاورزی و دامپروری ملاردشیر در ادامه‌‌‌ سرکشی‌‌‌های مستمر از پروژه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای این شرکت، بار دیگر از روند پیشرفت پروژه ۶‌هزار رأسی ملایر بازدید کردند. میثم امیر‌حسینی با همراهی نعمتی، عضو هیات‌مدیره این شرکت، از پروژه ۶‌هزار رأسی ملایر که با هدف توسعه و پیشرفت این شرکت آغاز شده است، بازدید و موارد لازم را جهت پیشرفت سریع امور پروژه به مدیران پروژه یادآور شدند.
  • جهش تولید تختال فولاد هرمزگان

    مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: شرکت فولاد هرمزگان در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ موفق به تولید بیش از ۱۶۱‌هزار تن تختال شد که این میزان در مقایسه با اسفند ماه سال پیش جهش ۷۷ درصدی را نشان می‌دهد.
  • برندسازی شهری کرمان آیدکس

    سروناز شریفی / پژوهشگر توسعه شهری
    در جهان امروز که به سرعت در حال تغییر است، شهرها تنها موجودیت‌‌ جغرافیایی ندارند؛ بلکه مراکزی پویا برای فرهنگ، نوآوری و فعالیت اقتصادی محسوب می‌‌شوند. امروزه با رشد جمعیت شهری و تشدید رقابت میان شهرها برای جلب سرمایه‌گذاری، استعداد و گردشگران، مفهوم برندسازی شهری به عنوان یک ابزار حیاتی برای توسعه اقتصاد پایدار مطرح شده است.
  • پنج شاخص رتبه‌‌بندی شرکت‌های بیمه

    با گذشت سه ماه از اعلام رسمی آغاز «طرح رتبه‌‌بندی شرکت‌های بیمه»، حالا مشخص شده است که این رتبه‌بندی چگونه و بر اساس چه شاخص‌‌هایی انجام می‌شود.
  • تفاهم‏‏‌نامه پتروفرهنگ با پژوهشگاه صنعت نفت

    هلدینگ پترو فرهنگ در سومین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با پژوهشگاه صنعت نفت تفاهم‏‏‌نامه همکاری امضا کرد.
  • کلید مدرن‌سازی «صنعت پخش»

    جهان امروز درگیر انقلاب دیجیتال یا به قولی انقلاب صنعتی چهارم است. کلان داده، روباتیک، پلتفرم‌‌های اینترنت اشیا، فضا و محاسبات ابری و ساخت افزایشی ازجمله فناوری‌‌هایی هستند که فضا برای همگرایی ماهیت‌‌های فیزیکی و دیجیتالِ موجود در صنایع را فراهم می‌کنند. از تولید تا لجستیک، از معدن تا بخش خدمات، صنایع در حال تحولی تاریخی از عملیات انسان محور به عملیات ماشین محور، اما در کنترل انسان، هستند.
  • قاچاق معکوس در مواد اولیه

    دنیای‌اقتصاد: یک کارشناس صنعت لوازم خانگی تاکید کرده اگر قیمت تمام شده این مواد به نرخ بازار آزاد نباشد و رسما با ارز نیمایی به فروش برسد، قاچاق معکوس در کشور و بازار تولید مواد اولیه شکل می‌گیرد. تهیه مواد اولیه با کیفیت و همچنین قیمت مناسب آن، در طول سال‌های اخیر تبدیل به یکی از موانع بزرگ صنعتگران و تولیدکنندگان در ایران شده است. این همان مشکلی است که تولیدکنندگان کالای لوازم خانگی نیز با آن روبه رو بوده و در مقاطعی دلیل افت کمی و کیفی محصولات آنها بوده است.
  • دو نگاه به مالیات‏‏‌های ساختمانی

    دنیای اقتصاد: از سال ۱۳۹۴ شرایط فعالیت سازندگان‌‌‌ حوزه ساختمان تغییر زیادی کرد و قوانین زیادی مربوط به مالیات بساز و بفروشان در این سال تصویب شد . از سال ۱۳۹۵که سال اجرای رسمی ‌‌‌قوانین حوزه کاری بساز و بفروشان بود، مالیات مقطوع این حوزه به مالیات عملکرد، بر اساس سود و زیان کاری تغییر ماهیت داد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر