کشورهای عربی مشتری این بازار شدند/ عربستان و امارات پیشتاز یک رقابت مهم

به گزارش اقتصادنیوز، کشورهای عربی که این روزها با برنامه های اقتصادی بزرگ و کلان، نام خود را بر سر زبان ها انداخته اند، در تازه ترین پروژه خود دست روی صنعت معدن گذاشته و در سودای راه اندازی کسب و کاری تازه هستند.

براساس گزارش فایننشال تایمز، یک معدن مس بسیار ارزشمند در زامبیا، این روزها برای فروش گذاشته شده است و در لیست خریداران آن یک شرکت از امارات متحده عربی به نام «هلدینگ منابع بین‌المللی» دیده می شود. شرکت هلدینگ منابع بین‌المللی که یک امپراطوری تجاری به ارزش ۲۴۰ میلیارد دلار که توسط شیخ طحنون بن زاید آل نهیان، فرزند بنیان‌گذار امارات اداره می‌شود.

تا دسامبر ۲۰۲۳، «هلدینگ منابع بین‌المللی» موافقت کرد تا ۵۱ درصد از سهام این شرکت معدنی زامبیا را به ارزش ۱/۱ میلیارد دلار خریداری کند. فراتر از امارات متحده عربی، یک کشور برجسته در صنعت معدن در میان کشورهای عربی، عربستان سعودی است که می‌خواهد سهم بخش معدن در اقتصاد این کشور تا سال ۲۰۳۵ میلادی به ۷۵ میلیارد دلار افزایش یابد. براساس گزارش اکوایران، عمان فرآیند ساخت یک کارخانه فولاد را آغاز کرده که پتانسیل تبدیل شدن به بزرگ‌ترین کارخانه فولاد سازگار با محیط زیست جهان را دارد. نکته مهم درباره رویکرد اخیر کشورهای عربی در حوزه صنعت معدن، برنامه ریزی آنان برای دوری از اقتصاد وابسته به نفت و گسترش ابعاد اقتصاد در این کشورهاست؛ امر مهمی که بدون شک می تواند آینده متفاوتی را برای منطقه رقم بزند. به بهانه مروری بر تحرکات تجاری اخیر کشورهای عربی، نگاهی به قیمت ارز این کشورها در بازار تهران خواهیم انداخت.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «رویاپردازی تازه امارات و عربستان؛ کشورهای عربی به صف شدند/ قیمت‌ها در بازار کاهشی ماند» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.