به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از گلوبال کانستراکشن، حدود ۱۵ شرکت بزرگ بیمه که سابقه بیمه کردن پروژه‌های نفت و گاز را در سراسر جهان دارند، هدف ائتلاف «StopEacop» متشکل از ۲۶۰ سازمان قرار گرفته‌اند که می‌گویند پروژه حفاری نفت در شرق دریاچه آلبرت در اوگاندا و انتقال آن به تانزانیا از طریق طولانی‌ترین خط لوله گرمایشی جهان، باید متوقف شود، زیرا اجرای این پروژه هزاران نفر را از سرزمینشان آواره خواهد کرد، منابع آبی میلیون‌ها نفر را تهدید کرده و زیستگاه‌های حیات وحش را به خطر می‌اندازد. این اتحادیه می‌گوید نفت اضافی استخراج شده که در نهایت سوزانده می‌شود، سالانه حدود ۳۴ میلیون تن گاز دی‌اکسید کربن را در جو منتشر می‌کند.

این اتحادیه روزهای گذشته در بیانیه‌ای به StopEacop گفت: شرکت آلیانز از بیمه مستقیم پروژه خط لوله نفت‌خام آفریقای شرقی خودداری خواهد کرد، زیرا نه با جاه‌طلبی اقلیمی ‌ما مطابقت دارد و نه در سطح خطرات ESG ما قرار می‌گیرد. کمپین توقف احداث خط لوله آفریقای شرقی همچنین بانک‌های بزرگی را هدف قرار داده است که در گذشته توتال یا CNOOC را تامین مالی کرده‌اند. بانک‌های HSBC، کردیت سوئیس، بارکلیز و BNP Paribas از جمله بانک‌هایی هستند که اعلام کرده‌اند در آن شرکت نخواهند کرد.

عمر الماوی، هماهنگ‌کننده کمپین StopEacop در این خصوص اظهار کرد: اکنون به صورت رسمی ‌اعلام شده که ۷ شرکت از ۱۵ شرکت بیمه‌گر (اتکایی) که ما با آنها تماس گرفته‌ایم به این نتیجه رسیده‌اند که مشارکت در پروژه خط لوله ۵/ ۳ میلیارد دلاری نفت خام آفریقای شرقی، ریسک بزرگی برای پذیره‌نویسی آنها است. وی در ادامه افزود: لویدز لندن و دیگران منتظر چه چیزی هستند؟ بیمه‌گران نباید در پروژه‌های سوخت‌های فسیلی ویران‌کننده آب‌وهوایی مانند Eacop که درگیر نقض حقوق بشر، پیامدهای آب و هوایی بی‌سابقه و آسیب‌های اجتماعی و زیست‌محیطی است، شریک باشند.

غول نفتی شرکت توتال انرژیز در وب‌سایت خود درباره این طرح می‌گوید: ارزیابی‌های اثرات زیست‌محیطی و اجتماعی (ESIA) مطابق با استانداردهای دقیق شرکت مالی بین‌المللی (IFC) انجام شده است. همچنین بررسی‌های شخص ثالث نیز انجام شده است تا اطمینان حاصل شود که پروژه‌ها با بهترین شیوه‌های اجتماعی و زیست محیطی مطابقت دارند. این شرکت می‌گوید ۶ میدان را در اوگاندا توسعه خواهد داد و حدود ۴۰۰ چاه را در ۳۱ مکان حفاری خواهد کرد، از جمله ۱۰ چاه در پارک ملی آبشار مورچیسون اوگاندا.

این در حالی است که برای جوامع محلی و فعالان در اوگاندا و تانزانیا، سخن گفتن علیه پروژه بزرگ شرکتی مانند EACOP با خطرات جدی همراه است. فعالان محلی محیط زیست، مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگارانی که از این پروژه انتقاد می‌کنند، با آزار و اذیت و تهدید مواجه شده‌اند. حتی برخی به اتهامات مشکوک دستگیر شده‌اند. به‌‌رغم خطرات، گروه‌ها و جوامع محلی به مخالفت علنی با EACOP ادامه داده‌اند و اتحادی از سازمان‌های آفریقایی و بین‌المللی را برای کمک به تقویت اهداف خود و جذب متحدان جدید تشکیل داده‌اند. بیش از ۲۶۰ سازمان مدنی با بسیج عمومی، اقدامات قانونی، تحقیقاتی، گفت‌وگو با سهامداران فعال و رسانه‌ها از این کمپین حمایت می‌کنند.