ماسک که با شرکت تسلا توانست نزدیک به یک میلیون خودروی الکتریکی را روانه خیابان‌ها کند و در مدت زمانی کوتاه، ارزش این شرکت را به یک تریلیون دلار برساند، طی توییتی در واکنش به حمله نظامی‌ روسیه به اوکراین و نگرانی‌ها‌ در خصوص آینده نفت و گاز عنوان کرد: از گفتن این حرف متنفرم، اما باید بگوییم که ما باید فورا تولید نفت و گاز را افزایش دهیم. وی حدود ۹ دقیقه بعد در توییتی دیگر نوشت: بدیهی است که این امر بر تسلا تاثیر منفی می‌گذارد، اما راهکارهای انرژی پایدار نمی‌توانند اقدامی ‌فوری در جهت جبران صادرات نفت و گاز روسیه باشند.

آنچه از توییت ماسک برمی‌آید این است که او به‌طور تلویحی به وابستگی قابل‌توجه جهان به خطوط نفتی روسیه اشاره دارد که بسیاری از کشورها را به خود وابسته کرده است و حتی در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، قدرت تحریم این کشور را ندارند. در مدت اخیر حواشی ایجاد شده حول این موضوع نگرانی در مورد افزایش قیمت انرژی به ویژه در اروپا را برانگیخته است.

اگرچه تشخیص جدی یا شوخی بودن صحبت‌های ایلان ماسک در توییت‌هایش کار سختی است، اما نمی‌توان منکر تاثیرگذاری فوق‌العاده او شد و بسیاری از ۷۶ میلیون دنبال‌کننده ماسک، او را حتی هنگام شوخی کردن نیز جدی می‌گیرند.

با آنکه تسلا و ایلان ماسک در زمینه تولید خودروهای الکتریکی فعالیت دارند، اما این‌طور نیست که نفت و گاز جایی در برنامه‌های‌ ایلان ماسک نداشته باشند. ماسک سال گذشته طی گفت‌وگو با جو روگان عنوان کرده بود: من طرفدار شیطان جلوه دادن صنعت نفت و گاز نیستم. ما تا مدت‌ها به سوزاندن سوخت‌های فسیلی ادامه خواهیم داد و به آن نیاز داریم. اما مساله این است که با چه سرعتی به سمت آینده انرژی پایدار حرکت می‌کنیم؟