محمدجواد کولیوند نماینده اصولگرای مردم کرج که به‌واسطه جایگاهش در راس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، ارتباطی تنگاتنگ با مسئله رفراندوم دارد، همچون غاطبه اصولگرایان و منتقدان دولت، طرح این موضوع را انحرافی و نابه‌جا می‌داند و تاکید دارد: رییس‌جمهور بهتر است به‌جای پرداختن به این حواشی، مشکل اقتصاد کشور را حل کند.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:

اخیراً آقای رییس‌جمهور با طرح موضوع رفراندوم از امکان رجوع به رای و نظر مستقیم مردم در مسائل مختلف بنابر اصل ۵۹ قانون اساسی سخن گفت؛ نظر جنابعالی به‌عنوان رییس کمیسیون شوراهای مجلس در این رابطه چیست؟

بنده کاملاً با آن‍چه ازسوی رییس‌جمهور تحت عنوان رفراندوم و همه‌پرسی مطرح شده، مخالف هستم. ما در قانون اساسی ۴ انتخابات داریم؛ انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات مجلس خبرگان رهبری و همچنین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا. به‌جز این ۴ انتخابات هم رفراندومی وجود ندارد.

از طرفی اگر قرار باشد، رفراندوم برگزار کنیم، ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که اساساً به چه منظور قصد چنین کاری را داریم.

اگر نیازی به انجام رفراندوم نیست، چرا این مسئله در اصل ۵۹ قانون اساسی لحاظ شده است؟

ببینید، این مسائل صرفاً برای سر کار گذاشتن مردم مطرح شده است و آبی از آن گرم نمی‌شود!

بسیار خب، اگر طرح موضوع رفراندوم در قانون اساسی بلاوجه است، چرا نسبت به اصلاح آن اقدام نمی‌شود؟

رفراندومی که با هم درباره آن صحبت می‌کنیم، رفراندوم‌های عمومی کشور است، نه رفراندوم‌های کارگری!

یعنی چه؟

بگذارید من سوال کنم و شما جواب دهید؛ در اصل ۵۹ چه آمده است؟

در این اصل تصریح شده که می‌توان در امور مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با برگزاری همه‌پرسی به نظر مستقیم مردم رجوع کرد.

نه بعد از آن چه آمده؟

تاکید شده که باید به تصویب دو سوم نمایندگان برسد.

و بعد از آن؟

تصریح شده که تایید آن نیازمند اجرای مقام معظم رهبری است.

بله! پس در قانون اساسی صرفاً به ۴ انتخابات اشاره شده است.

اما آیا بنابر آیین‌نامه ۳۹ ماده‌ای اجرای رفراندوم، طرح پیشنهاد همه‌پرسی با درخواست رییس‌جمهور یا یکصد نماینده مجلس ممکن نمی‌شود؟

ببینید، ما هم‌اکنون در کشور کشش برگزاری رفراندوم را نداریم. به بیان دیگر در قانون اساسی صرفاً به ۴ انتخابات اشاره شده و ظرفیت و کشش کشور نیز بیش از این تعداد نیست.

ما بنا داشتیم، انتخاب شهرداران را به انتخاب مردم واگذار کنیم اما دیدیم که کشش لازم وجود نداشت. شما دیدید در یک شهر ۷ میلیونی یک کاندیدا می‌تواند با ۵۰ هزار رای به شهرداری برسد. آیا در چنین شرایطی می‌توان رفراندوم برگزار کرد؟!

هم‌اکنون این مسائل کشور را نجات نمی‌دهد. آقای روحانی بهتر است به‌جای پرداختن به این مسائل، کشور را وارد فضای اعتمادسازی کند و در حوزه اقتصادی بتواند بخش خصوصی را فعال‌تر کند.

متوجهم. اما چرا نسبت به اصلاح این اصل که به نظر شما نابه‌جا و نا لازم رفراندوم، اقدام نمی‌شود؟

این مسئله در قانون اساسی ذکر شده و اصلاح آن در اختیار ما نمایندگان نیست. به بیان دیگر فرآیند اصلاح آن بسیار سخت و پیچیده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.