روته روز جمعه به خبرنگاران در لاهه گفت: «این دیگر راز مگویی نیست که شرکای ائتلاف دیدگاه‌های بسیار متفاوتی درباره سیاست مهاجرت دارند. امروز، متاسفانه، ما باید به این نتیجه برسیم که این اختلافات آشتی‌ناپذیر هستند.» فروپاشی دولت باعث برگزاری انتخابات عمومی جدید در پاییز می‌شود و یک دولت موقت به ریاست روته تا آن زمان بر سر کار خواهد بود. برای ماه‌ها، احزاب در دولت ائتلافی برای رسیدن به توافق درباره مهاجرت، بحث درباره شرایط الحاق خانواده‌ها و ایجاد دو رده از پناهندگی تلاش کرده بودند: «یک، رده موقت برای افرادی که از درگیری‌ها فرار می‌کنند و دو، رده دائمی برای افرادی که از آزار و اذیت فرار می‌کنند.» سازمان‌های خبری هلندی گزارش دادند که روته خواستار محدود کردن ورودی برای کودکان پناهندگان جنگی که قبلا در هلند بودند، شده بود.

به گزارش رادیو تلویزیون هلندی «NOS»، روته این گزارش‌ها را رد کرد. اما مشاجرات درباره سیاست مهاجرت همچنان باعث ایجاد شکاف در دولت هلند شد که در حال حاضر سیاست‌های مهاجرتی سخت‌تری نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا دارد. این هفته، دو حزب در ائتلاف حکومتی، اتحادیه مسیحی و حزب میانه‌روی «دی‌۶۶» مصمم شدند که نمی‌توانند با حزب روته کنار بیایند که منجر به بحران در دولت شد. در بیانیه حزب اتحادیه مسیحی آمده است: «یکی از ارزش‌هایی که ما به آن بها می‌دهیم این است که کودکان در کنار والدین خود بزرگ شوند. به‌عنوان یک ‌میهمانی خانوادگی، این چیزی است که ما از آن دفاع می کنیم.» این حزب گفت که می‌خواهد یک سیاست مهاجرتی مطابق با قلب و روح انسانی حاکم باشد. مهاجرت در میان بسیاری از رای‌دهندگان و احزاب سیاسی اروپایی موضوعی حل‌نشدنی است که به محبوبیت احزاب ملی‌گرا و راست‌گرا در سراسر قاره دامن می‌زند و منجر به انتقاد شدید فعالان حقوق بشر درباره نحوه رفتار دولت‌ها با مهاجران شده است.

سال گذشته، آژانس‌های امدادی هلند برای کمک به صدها پناهجو که در یک کمپ موقت در خارج از مرکز پذیرش پرجمعیت زندگی می‌کردند، تلاش کردند تا شرایط اسفناک زندگی‌شان را بهبود بخشند. به گفته دولت هلند، سال گذشته بیش از ۲۱هزار نفر از خارج از اتحادیه اروپا در هلند درخواست پناهندگی کردند. به گفته این دفتر، بیش از ۴۰۰هزار نفر به‌طور کلی در سال۲۰۲۲ به هلند مهاجرت کرده‌اند که نسبت به سال قبل افزایش یافته است. تعداد زیاد مهاجران، ظرفیت مسکن هلند را که از پیش برای بیش از ۱۷میلیون نفر از مردم این کشور محدودیت‌هایی ایجاد کرده بود، تحت فشار قرار داده است. احزاب حاکم دولت هلند در روزهای اخیر بارها برای یافتن زمینه مشترک دیدار کرده بودند و کابینه روته اواخر روز جمعه برای گفت‌وگوهای خود تشکیل جلسه داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، کاجسا اولونگرن، وزیر دفاع هنگام ورود به جلسه کابینه به خبرنگاران گفت: «ما برای مدت طولانی صحبت کردیم، امشب به اینجا می‌آییم؛ زیرا تاکنون موفق به توافق نشده‌ایم.» وزیر دارایی، سیگرید کاگ، یکی از اعضای حزب «دی‌۶۶» پیش از آغاز مذاکرات گفت: «همه می‌خواهند راه‌حلی خوب و موثر بیابند که در عین حال عدالت را درباره جان انسان‌ها رعایت کند.» در دهه گذشته، درحالی‌که هزاران نفر از آفریقا و خاورمیانه در اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی کرده‌اند، احزاب راست افراطی که مخالف مهاجرت هستند، محبوبیت خود را در این بلوک ۲۷عضوی بالاتر برده‌اند. در برخی کشورها، موفقیت آنها احزاب میانه و راست را وادار کرد تا در سیاست مهاجرت و پناهندگی بیشتر به سمت راست حرکت کنند.