شورش راست‌گرایان علیه مک‌کارتی

رئیس مجلس باید اکثریت آرا را به استثنای قانون‌گذاران غایب هستند، به‌دست آورد. روز سه‌شنبه، مک کارتی به ۲۱۸ رای نیاز داشت، اما او تنها ۲۰۳رای به‌دست آورد؛ زیرا ۱۹جمهوری‌خواه در دو رای‌گیری اول به او رای منفی دادند. در دور سوم، او یک رای دیگر را از دست داد و تعداد آرای او را به ۲۰۲ رساند. در اولین رای‌گیری، اکثر مخالفان جمهوری‌خواه از اندی بیگز، نماینده آریزونا یا جیم جردن، نماینده اوهایو حمایت کردند. در دور دوم، همه ۱۹رای مخالف جمهوری‌خواهان به اردن، یک چهره جناح راستی رسید. اردن مجموع رای خود را در دور سوم به ۲۰رای رساند. قبل از شروع رای‌گیری در روز سه‌شنبه، پل گوسار، نماینده راست افراطی کنگره، بیگز را به‌عنوان نامزد معرفی کرده بود.

اما جردن به دنبال کرسی ریاست مجلس نبود و خودش سه‌بار به مک‌کارتی رای داد. در دور دوم، جردن دوباره مک‌کارتی را نامزد کرد و مت گاتز، نماینده فوق محافظه‌کار کنگره فلوریدا، با اذعان به اینکه نماینده اوهایو این پست را نمی‌خواهد، اردن را نامزد کرد. در سوی دیگر میدان اما رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، یعنی حکیم جفریس، در هر سه دور ۲۱۲رای به‌دست آورد - بیشتر از مک‌کارتی- اما او به این مقام نخواهد رسید؛ زیرا حزبش در اقلیت است. مک ک‌ارتی، یک جمهوری‌خواه کالیفرنیایی، پس از اینکه دموکرات‌ها اکثریت را در سال۲۰۱۹ به‌دست آوردند، به‌عنوان رهبر اقلیت مجلس نمایندگان خدمت کرده بود.

قانون‌گذاران روز چهارشنبه به وقت محلی در آمریکا دوباره تشکیل جلسه خواهند داد و تا زمانی که نامزد ریاست مجلس اکثریت را به‌دست آورد، رای‌گیری‌های بعدی را برگزار خواهند کرد. مجلس نمایندگان بدون رئیس مجلس جدید در عمل غیرفعال خواهد ماند. رئیس مجلس دوم در ردیف جانشینی ریاست‌جمهوری ایالات متحده و قدرتمندترین قانون‌گذار این کشور است که تاثیر تعیین‌کننده‌ای بر لایحه‌ها و اصلاحات مورد بررسی دارد.

مجلس نمایندگان یکی از دو مجلسی است که کنگره آمریکا را تشکیل می‌دهد. این مجلس، همراه با سنا، قوانین فدرال را تصویب می‌کند، هزینه‌های دولت را تخصیص می‌دهد و امور نظارتی را تضمین می‌کند. پس از دور اول رای‌گیری، بیگز، جمهوری‌خواهی از آریزونا، از مک‌کارتی خواست که «کناره گیری کند» و به جمهوری‌خواهان اجازه دهد رهبر دیگری را در رای‌گیری بعدی انتخاب کنند. او در توییتر نوشت: «ما به سختی نیمی از رای‌ها را تضمین کردیم، قبل از اینکه تایید کنیم که مک‌کارتی هنوز ۲۱۸رای ندارد. همکاران من به صراحت گفته‌اند که حزب ما شایسته رهبری جدید است.»

گفته می‌شود مک کارتی با سیاستمدارانی که با پیشنهاد او برای انتخاب رئیس مجلس مخالف بودند، مذاکره کرده بود و امتیازاتی را ارائه می‌کرد که پیش‌بینی می‌شود در صورت رسیدن به مقام ریاست مجلس، قدرت او کاهش پیدا کند. او قول داده است که بر اولویت‌های اعضای جناح راست تمرکز کند، از جمله بررسی رویه‌های تجاری هانتر بایدن، پسر جو بایدن، موضوعی که دموکرات‌ها آن را به‌عنوان یک تئوری توطئه علیه حزبشان مطرح می‌کنند. مک‌کارتی همچنین از آلخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی آمریکا خواسته است به‌دلیل رسیدگی به مهاجرت در مرز جنوبی، استعفا کند و تهدید به تحقیق و استیضاح او کرده است. علاوه بر این، او قول داد که کمیته رسیدگی به وضعیت مارجوری تیلور گرین، نماینده کنگره جورجیا را که در سال۲۰۲۱ به‌دلیل اظهارنظرهای ضد یهودی و اسلام‌هراسی، در پنل‌های کنگره اخراج شده بود، مجددا برقرار کند و او را به پنل‌ها بازگرداند.

اما به‌رغم این وعده‌ها، مک کارتی همچنان نتوانست مخالفان راست افراطی را متقاعد کند.  اوایل روز سه‌شنبه، مک‌کارتی تمایل خود را برای مقاومت در برابر چندین دور رای‌گیری نشان داد. او به خبرنگاران گفت: «من همیشه برای اینکه مردم آمریکا را در اولویت قرار دهم، مبارزه خواهم کرد، نه چند نفری که چیزی برای خودشان می‌خواهند. بنابراین ممکن است ما در سطح [مجلس] نبرد داشته باشیم؛ اما نبرد برای کنفرانس [جمهوری‌خواهان] و کشور است و این برای من خوب است.» اسکات پری، یکی از مخالفان برجسته جمهوری‌خواه، در توییتر نوشت: «من قاطعانه متعهد به تغییر وضعیت موجود هستم، مهم نیست که این کار چقدر زمان ببرد و رای بخواهد.» نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که مک‌کارتی بارها به‌دلیل شورش راست‌گرایان حزب جمهوری‌خواه در رای‌گیری شکست خورد. این روزنامه این بن‌بست بی‌سابقه را حاصل عملکرد شورشیان حزب دانست و آن را یک درگیری تاریخی در صحن مجلس خواند.

شورش توسط قانون‌گذاران فوق محافظه‌کار که هفته‌ها به عهد خود مبنی بر مخالفت با مک کارتی پایبند بوده‌اند، مجلس نمایندگان را در اولین روز حکمرانی جمهوری‌خواهان فلج کرد و ادای سوگند صدها تن از اعضای کنگره و همچنین هرگونه کار قانون‌گذاری را به تعویق انداخت. حالا افشای این اختلافات عمیق، اداره مجلس را توسط اکثریت جمهوری‌خواه غیرقابل اداره می‌کند. پیشینه مجلس حکم می‌کند که اعضا همچنان به رأی‌گیری ادامه دهند تا زمانی که کسی اکثریت لازم را برای پیروزی کسب کند. اما تا روز سه‌شنبه، مجلس در اولین رای‌گیری خود از سال۱۹۲۳، زمانی که انتخابات به ۹ دور رای‌گیری کشانده شد، در انتخاب رئیس کوتاهی نکرده بود.

مشخص نیست این‌بار چقدر طول می کشد تا جمهوری‌خواهان بن‌بست خود را حل کنند یا اینکه مک کارتی برای بازگشت از یکسری شکست‌های شرم‌آور با چه استراتژی بازخواهد گشت. هنوز هیچ رقیب قابل قبولی ظاهر نشده است -اندی بیگز، نماینده آریزونا، یکی از رهبران شورشی، در اولین رای‌گیری تنها ۱۰رای به‌دست آورد - اما اگر مک‌کارتی مکررا شکست بخورد، جمهوری‌خواهان می‌توانند به استراتژی «نه این و نه آن» روی بیاورند و در این صورت می‌توانند استیو اسکالیس از لوئیزیانا را نامزد کنند. نیویورک‌تایمز در گزارشی دیگر نوشت: جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان اکثریت جدید خود را روز سه‌شنبه با یک ناکامی پر هرج و مرج و تاریخی آغاز کردند. این یک شکست شرم‌آور در جمع شدن حول یک رهبر است که نشان از وجود مشکل در اجرای اصول اساسی حکمرانی و فقدان هماهنگی است.

جمهوری‌خواهان ساعات مجلس تازه تشکیل‌شده را سر تعیین رئیس مجلس نمایندگان هدر دادند. در عوض، آنها در یک نمایش پر هرج و مرج حاضر شدند و نتوانستند بر سر اینکه کدام‌یک از آنها باید رئیس مجلس باشد، توافق کنند. این فلج‌زدگی حاکم بر مجلس نمایندگان بر معضلی که جمهوری‌خواهان مجلس با آن روبه‌رو هستند، تاکید دارد: صرف نظر از امتیازاتی که به برخی از راست‌گرایان افراطی داده شد، آنها به سادگی تسلیم نخواهند شد و به همکاران خود نمی‌پیوندند، حتی اگر به نفع حزبشان و شاید ملت باشد. آنها خود را محافظه‌کار خالص می‌دانند که نمی‌توان آنها را آرام کرد؛ مگر اینکه تمام خواسته‌هایشان برآورده شود. از حالا ترس بر این مجلس سایه انداخته است؛ چراکه ممکن است در پیشبرد بودجه و حل مشکلات دوباره این بن‌بست حاصل شود. نمایش روز سه‌شنبه نشان داد که جمهوری‌خواهان مجلس در کارشکنی‌های قانون‌گذاری مهارت بیشتری نسبت به موفقیت قانون‌گذاری کسب کرده‌اند و کار دشوار به سرانجام رسیدن کارها را به دیگران واگذار کرده‌اند.