شماره روزنامه ۶۰۴۸
|

  • عیار بین‌المللی انتخابات

    دنیای اقتصاد: دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه پانزدهم تیر ماه برگزار شد و دو نامزدی که بیشترین آرا را کسب کرده بودند یعنی مسعود پزشکیان، کاندیدای اصلاح‌‌‌طلبان و سعید جلیلی نامزد اصولگرایان در این انتخابات به رقابت پرداختند. این دور از انتخابات در ایران نیز در رسانه‌‌‌های جهان بازتاب زیادی داشت.
  • دومین انتخاب در ۸ روز

    دنیای اقتصاد: دومین مرحله ازچهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روز گذشته با رقابت میان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در ایران و شعب اخذ رای درخارج از کشور برگزار شد. اولین مرحله از انتخابات ریاست‌جمهوری روز ۸تیرماه با حضور ۴نامزد انتخابات برگزار شد که هیچ نامزدی نتوانست بیش از نیمی از آرا را کسب کند و راهی پاستورشود. به این ترتیب مسعود پزشکیان و سعید جلیلی با کسب بیشترین آرا نسبت به دو رقیب دیگرخود به دور دوم انتخابات راه یافتند. بر این اساس، سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری برای دومین‌بار درتاریخ جمهوری اسلامی به نتیجه رای مردم در مرحله دوم انتخابات گره خورد. پیش‌تر در دوره نهم ریاست‌جمهوری در سال۸۴ انتخابات دومرحله‌ای شده بود.
  • اولین حضور رسمی ایران در شانگهای

    دنیای‌اقتصاد: بیست‌وچهارمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، صبح روز چهارشنبه با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری و سران کشورهای عضو این سازمان در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد. مخبر روز چهارشنبه برای شرکت و سخنرانی در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در صدر هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به قزاقستان سفر کرد و علاوه بر سخنرانی در این اجلاس، دیدارهای دوجانبه‌ای با برخی سران کشورهای عضو این سازمان ازجمله ولادیمیرپوتین رئیس‌جمهوری روسیه و شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین داشت.
  • حضور رهبر انقلاب در مرحله دوم انتخابات

    حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز و همزمان با آغاز مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، راس ساعت ۸صبح رای خود را در صندوق انداختند. رهبر انقلاب پس از انداختن رای خود در صندوق۱۱۰، روز انتخابات را یک روز خوب و روز فعال شدن مردم برای یک امر مهم سیاسی دانستند و گفتند: ان‌شاءالله مردم عزیزمان با همت بیشتر در مرحله دوم و حضور در پای صندوق‌های رای و انتخاب بهترین، کار را در این مرحله تمام می‌کنند تا شنبه رئیس جمهورمان را داشته باشیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر افزایش شوق و علاقه مردم در این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری افزودند: اگر این‌گونه باشد خرسندکننده است و امیدواریم خداوند متعال ملت را موفق و کشور را آباد کند و همه کسانی را که در این مسیر زحمت می‌کشند مشمول لطف و رحمت خود قرار دهد.
  • ناکامی‌های جلیلی و پزشکیان چه بود؟

    دکتر رحمن قهرمان‌پور/تحليلگر انتخابات و سياست خارجي
    امروز نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی اعلام می‌شود که به نظر می‌رسد شاهد افزایش مشارکت در دور دوم انتخابات بودیم. اصولا رقابت‌های انتخاباتی دو نفره همواره بیشتر از رقابت چند نفره به افزایش مشارکت کمک می‌کند. دلیل آن شفاف‌تر شدن مواضع نامزد‌ها و برجسته‌تر شدن‌تمایز و تفاوت میان آنهاست. مناظره‌های تلویزیونی نامزد‌ها هم به این روند کمک کرد.
  • دوراهی حساس در تهران

    دنیای اقتصاد: میدل ایست مانیتور در مطلبی به بررسی آینده سیاست هسته‌‌ای ایران در دولت چهاردهم پرداخت و نوشت: «در حالی که ایران در آستانه انتخاب رئیس‌‌جمهور جدید قرار دارد، آینده سیاست هسته‌‌ای این کشور در وضعیت نامعلومی قرار دارد.» بر اساس این گزارش، فروپاشی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به دنبال خروج ناگهانی ایالات متحده در سال ۲۰۱۸، تاثیر عمیقی بر چشم‌‌انداز سیاسی ایران گذاشته است. این توافق که برای محدود کردن توانایی‌‌های هسته‌‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌‌های اقتصادی طراحی شده است، در مجادلات و بی‌‌اعتمادی غوطه‌‌ور شده است.
  • دولت سیزدهم برای رفع ناترازی چه کرد؟

    شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به مطلب روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «پاشنه آشیل اقتصاد ایران» که در تاریخ ۷ تیرماه و در خصوص ناترازی انرژی منتشر شد، جوابیه‌ای به دفتر روزنامه ارسال کرده است.
  • مشارکت در مرحله دوم مایه آبروی نظام شود

    حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، میزان مشارکت در مرحله اول انتخابات را کمتر از حد توقع و خلاف پیش‌بینی‌ها خواندند و گفتند: این مساله عللی دارد که اهل سیاست و جامعه‌شناسان آنها را بررسی می‌کنند. ایشان تصور برخی‌ها را مبنی بر اینکه هر کسی در مرحله اول رای نداده مخالف نظام است، صد در‌صد اشتباه خواندند و گفتند: ممکن است عده‌ای، از برخی مسوولان یا حتی نظام اسلامی خوششان نیاید همان‌گونه که آزادانه این حرف‌ها را می‌زنند، اما این ذهنیت که هر کسی رای نداده متصل به این افراد و این طرز فکر است کاملا غلط و اشتباه است.
  • چراغ قرمز بایدن به نتانیاهو

    دنیای‌اقتصاد: اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا پس از موفقیت پدافند مشترک در رهگیری موشک‌های ایران در حمله ماه آوریل به اسرائیل، به عنوان دلیلی بر تیزبینی او ذکر شده؛ آن هم در شرایطی که وضعیت جسمی بایدن در مناظره با ترامپ به عنوان شکستی برای او در نظر گرفته شده است. جو بایدن، رئیس‌‌جمهور ایالات متحده در ماه آوریل از حمایت از پاسخ اسرائیل به حمله موشکی و پهپادی ایران خودداری به عمل آورد و در آن زمان به بنیامین نتانیاهو نخست‌‌وزیر گفت: «اگر حمله بزرگی به ایران انجام دهید، خودتان هستید و خودتان.»به گزارش تایمز آو اسرائیل به نقل از نیویورک‌تایمز، بایدن به نخست‌وزیر گفت: «احساستان این باشد، برنده شده‌اید» و به او هشدار داد که اوضاع را تشدید نکند.
  • چرا اتحاد رسمی با عربستان برای آمریکا می‌ارزد؟

    علی شهابی/تحلیلگر سعودی و عضو هیات مشاوره نئوم
    اینکه می‌گوییم خاورمیانه منطقه‌ای ناآرام است، دست کم گرفته شده است. با این حال، محوریت آن در ثبات جهانی اغلب هنوز فراموش می‌شود. در واقع، منطقه می‌تواند برای جهان بسیار مخرب‌‌‌تر باشد، اگر در مرکز شبه جزیره یک کشور با نفوذ در شراکت با عربستان و شرکای آن در شورای همکاری لنگر نینداخته باشد. تقویت این لنگر با ائتلاف امنیتی رسمی ایالات متحده و عربستان سعودی می‌تواند به حفظ شورای همکاری خلیج فارس در مدار ایالات متحده در دنیای چند قطبی فزاینده کمک کند. به هر حال، اینها کشورهایی هستند که منابع و اراده لازم برای حمایت فعال از ایالات متحده در حفظ نظم منطقه‌ای به رهبری آن را دارند.
  • پیامدهای جنگ غزه از نگاه آمار

    منصور بیطرف
    جنگ غزه چند روز دیگر وارد نهمین ماه خود می‌شود. در این ۹ماه اتفاقات عدیده‌ای افتاد که بعدها می‌تواند منشأ نوشته‌ها و تحلیل‌های گوناگونی شود. سه ماه اول این جنگ در عمل سکوت جهانی نسبت به تخریب غزه بود؛ اما از ماه چهارم به بعد کشتاری که در غزه رخ داد – اکنون به بیش از ۴۰ هزار نفر رسیده – حساسیت جهانی را برانگیخت؛ به‌طوری‌که دانشجویان و استادان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا هم وارد اعتراضات و نسبت به این کشتار معترض شدند. این اعتراضات همراه با رای دادگاه لاهه مبنی بر تایید نسل‌کشی در غزه و صدور حکم پیگرد نتانیاهو و نیز قطعنامه‌هایی که در سازمان ملل تصویب شد؛ هرچند مرهمی بر دردهای غزه بود، اما هنوز نمی‌تواند بلایی را که بر سر این منطقه ۳۶۵کیلومتر مربعی آمده است، بیان کند.
  • هشدار باقری به اسرائیل

    ایرنا: علی باقری، سرپرست وزارت خارجه روز چهارشنبه در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه لبنان قطعا یک جهنم بدون بازگشت برای صهیونیست‌‌‌ها خواهد بود، خاطرنشان کرد:«‌در عرصه لبنان مقاومت به عنوان یک بازیگر فعال در عرصه عملیاتی و میدانی و هم در عرصه دیپلماسی نقش‌‌‌آفرینی‌‌‌هایی داشته است که بازدارندگی‌های لازم را ایجاد کرده است.» باقری در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که آیا احتمال جنگ وجود دارد، تاکید کرد: «در عرصه لبنان مقاومت به عنوان یک بازیگر فعال هم در عرصه عملیاتی و میدانی و هم در عرصه دیپلماسی نقش‌‌‌آفرینی‌‌‌هایی داشته است که به هر حال بازدارندگی‌‌‌های لازم را ایجاد کرده است.»

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر