دومین انتخاب در 8 روز نشانه‌ها از افزایش مشارکت در دور دوم انتخابات حکایت می‌کند / Getty Images

آنچه گذشت

در انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست‌‌جمهوری که مرحله اول آن روز ۸تیرماه (جمعه هفته گذشته) در ایران و خارج از کشور با ۶۱میلیون و ۴۵۲هزار و ۳۲۱نفر واجد شرایط برگزار شد، درابتدا ۶نامزد تایید صلاحیت‌شده طی دو هفته به رقابت با یکدیگر پرداختند؛ اما در ادامه راه قاضی‌زاده‌هاشمی و علیرضا زاکانی طی روزهای ۶و ۷تیرماه پیش از برگزاری مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع ۲نامزد دیگر جبهه انقلاب اسلامی (محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی) انصراف دادند و درنهایت رقابت در دور اول انتخابات میان ۴نامزد (مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف) برگزار شد.

با اعلام نتایج نهایی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری که روزشنبه ۹تیرماه ازسوی وزارت کشوراعلام شد ازمجموع ۲۴میلیون و ۵۳۵هزار و ۱۸۵رای شمارش‌شده، مطابق پیش‌بینی‌ها انتخابات به مرحله دوم کشیده شد و مسعود پزشکیان با ۱۰میلیون و ۴۱۵هزار و ۹۹۱رای و سعید جلیلی با ۹میلیون و ۴۷۳هزار و ۲۹۸رای به رقابت انتخاباتی با یکدیگرادامه دادند. پیش ازاین خبرها حاکی از آن بود که جبهه انقلاب بر سر نامزد نهایی این جریان، جلسات متعددی را در خانه محسن رضایی برگزار کرده‌اند؛ اما آنچه از نتیجه این جلسات حاصل شد، به انصراف دونامزد یعنی قاضی‌زاده‌هاشمی و زاکانی منجر شد و هیچ‌کدام از دونامزد اصلی این جریان قالیباف و جلیلی حاضر نشدند به نفع یکدیگر کناره‌گیری کنند. مصطفی پورمحمدی دیگر نامزد اصولگرا نیز که ازسوی طیف سنتی این جریان حمایت می‌شد نیزتوانست ۲۰۶۳۹۷ رای را کسب کند.

مشارکت افزایش داشت؟

براساس آنچه ستاد انتخابات کشور پس از اعلام نتیجه دور اول انتخابات اعلام کرد: از جمع آرای تاییدشده، پزشکیان ۴۲.۶درصد، جلیلی ۳۸.۸درصد، قالیباف ۱۳.۸درصد و پورمحمدی ۰.۸درصد آرا را کسب کردند. میزان مشارکت در دور اول نیز ۴۰درصد و مشارکت در تهران نیز ۲۳درصد اعلام شد.

بااین حال باتوجه به کشیده شدن انتخابات به دور دوم و رقابت انتخاباتی میان جلیلی و پزشکیان، برخی بر این نظر بودند که مشارکت در دور دوم رقابت‌های انتخاباتی بیشتر از دور اول خواهد بود. هرچند تا لحظه انتشار این گزارش، هنوز نتایج و میزان مشارکت رسمی اعلام نشده، اما براساس گزارش‌های اولیه درباره میزان مشارکت خصوصا ساعات آغازین روز گذشته مشارکت افزایش بیشتری در مقایسه با روز ۸تیر (مرحله اول انتخابات) داشته است. آن‌طور که وزارت کشور اعلام کرد، مشارکت مردم تا ظهر جمعه نسبت به دور اول حدود ۳۲درصد افزایش یافته است.

پزشکیان و جلیلی کجا رای دادند؟

اما سعید جلیلی و مسعود پزشکیان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری هرکدام همچون دوره اول به یکی از مناطق تهران رفتند و رای خود را به صندوق انداختند. سعید جلیلی با حضور در مسجد جامع قرچک ورامین و مسعود پزشکیان نیز با حضور در مدرسه دخترانه عاشورای قلعه‌حسن‌خان در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کردند. در دور اول انتخابات مسعود پزشکیان، با حضور در بیمارستان فیروزآبادی شهرری و سعید جلیلی نیز با حضور در مسجد امام حسن‌مجتبی(ع) محله مشیریه رای داده بودند.

نامزدهای سابق کجا رای دادند؟

نامزدهای سابق انتخاباتی نیز هرکدام در شهر یا مناطق مختلف تهران رای خودرا در مرحله دوم انتخابات به صندوق انداختند. ازجمله محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس با حضور در حرم مطهر رضوی(ع) در مشهد رای خود را به صندوق انداخت. او پیش‌تر پس از اعلام نتیجه انتخابات در دور نخست حمایت خود را از سعید جلیلی اعلام کرده بود. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز با حضور در حسینیه ارشاد در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرد. همچنین علیرضا زاکانی، شهردار تهران با حضور در مسجد مرحوم میرزا عیسی‌خان وزیر و مصطفی پورمحمدی با حضور در «مصلای مهرشهر» رای خود را به صندوق انداخت و در مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت کرد.

171258557 copy

رای آیات عظام و چهره‌های ارشد نظام

آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی و سبحانی نیز صبح روز گذشته رای خود را دومین مرحله از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به صندوق سیار۱۷۴ شهرستان قم انداختند. همچنین آیات حسینی بوشهری، سیداحمد خاتمی، شب زنده‌دار نیز رای خود را به صندوق انداختند. آیت‌الله‌احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در شعبه اخذ رای مستقر در شورای نگهبان و آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در شورای نگهبان رای خود را به صندوق انداخت. محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه نیز با حضور در مسجد لرزاده رای داد. محمد موحدی‌آزاد، دادستان کل کشور در امامزاده صالح رای خود را به صندوق انداخت.

همچنین سیدمحمد خاتمی در میان استقبال مردم در حسینیه جماران رای خود را در صندوق انداخت. حسن روحانی نیز با حضور در یکی از مدارس منطقه یک در انتخابات شرکت کرد. علی لاریجانی، رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی نیزدر نخستین ساعت آغاز فرآیند دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در روستای لوت بخش لاریجان رای خود را به صندوق انداخت. در این بین، محمود احمدی‌نژاد که خبری از رای دادن او دردور اول انتخابات نیز منتشر نشده است، به نظر می‌رسد در دور دوم انتخابات نیز شرکت نکرده و راهی ترکیه  شده است.

براساس خبری که کانال تلگرامی دولت بهار از سفر محمود احمدی‌نژاد به ترکیه منتشر کرده، رئیس‌جمهوری اسبق کشور روز گذشته باهدف توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی بین دو ملت برادر و همسایه ترکیه و ایران و در پاسخ به دعوت رسمی دانشگاه تکنولوژی، به اتفاق هیات همراه برای یک دیدار چهار روزه عازم استانبول شده است. به گزارش فرارو، کانال تلگرامی دولت بهار همچنین با انتشار اطلاعیه‌ای درخصوص انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که احمدی‌نژاد در انتخابات پیش‌رو از هیچ فردی حمایت نخواهد کرد. احمدی‌نژاد یکی ازکاندیداهای ریاست‌جمهوری بود که صلاحیتش از سوی شورای نگهبان احراز نشد.

دولتی‌ها و مقامات کشور کجا رای دادند؟

علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت با حضور در مسجد النبی(ص) نارمک، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در مسجد جامع لویزان، حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان هم با حضور در حسینیه ارشاد تهران رای خود را به صندوق انداختند. علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه نیز ظهر دیروز با حضور در ستاد انتخابات خارج از کشور در دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرد و رای خود را به صندوق انداخت.

دیگر مقامات کشور نیز روز گذشته رای خود را به صندوق رای انداختند. مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مسجد پیامبر اعظم، علیرضا فخاری استاندار تهران در مسجد لرزاده و محمد حسینی معاون پارلمانی سابق رئیس‌جمهور در حسینیه ارشاد از جمله این چهره‌ها بودند. علی شمخانی، مشاور سیاسی رهبر معظم انقلاب هم با حضور در یکی از حوزه‌های رای‌گیری، رای خود را به صندوق انداخت.

رای نظامی‌ها به کدام صندوق‌ها ریخته شد؟

سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در یکی از شعب مستقر در شهرک مسکونی شهید بهشتی، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در مسجد ابوذر تهران، دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در ستاد نیروی دریایی ارتش و سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در صندوق مسجد جامع امام جعفر صادق (ع) اقدسیه آرای خود را به صندوق انداختند. سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا نیزدر مسجد مالک اشتر فراجا رای داد.

سیاسیون کجا رای دادند؟

دیگر چهره‌های سیاسی کشور نیز راهی حسینیه ارشاد و جمکران شدند و به نامزد مورد نظر خود رای دادند. ناطق‌نوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، محمود صادقی نماینده سابق، غلامحسین کرباسچی، عبدالناصر همتی، احمد توسلی، آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، علی مطهری نماینده ادوار مردم تهران و شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس دولت دوازدهم از جمله سیاسیونی بودند که رای خود را به صندوق‌های رای حسینیه ارشاد انداختند. صادق زیباکلام با حضور در حسینیه ارشاد در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرد. ازسوی دیگر محمد باقر نوبخت، سید حسن خمینی، صدیقه مصطفوی دختر امام راحل، سیدیاسر خمینی، محمدجواد آذری جهرمی، مصطفی کواکبیان نماینده ادوار مجلس ودبیرکل حزب مردم‌سالاری، معصومه ابتکار، مجید انصاری عضومجمع تشخیص مصلحت نظام، الیاس حضرتی، عفت مرعشی همسر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و فاطمه هاشمی‌رفسنجانی، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دولت دوازدهم، محمد غرضی و محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماع نیز ازجمله افرادی بودند که با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداختند. همچنین عباس عراقچی با حضور در مسجد امام صادق (ع) میدان اقدسیه، پای صندوق رای حاضر شد.

عیار بین‌المللی انتخابات