واکنش‌ها به نطق ثابتی

سخنان روز یکشنبه امیر‌حسین ثابتی، نماینده تهران در مجلس، در مخالفت با عباس عراقچی وزیر پیشنهادی وزارت امورخارجه واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی برانگیخت. هرچند تلاش او نتیجه چندانی نداشت‌. ثابتی روز یکشنبه در جریان بررسی صلاحیت عراقچی در سخنانی که به نوعی محاکمه امضا‌کنندگان برجام بود، با انتقاد از امضای برجام و اطمینان به آمریکا در آن مذاکرات گفت: برخی موافقان عراقچی می‌گویند حتما به او رای بدهید چون یک نفری گفته او رای بیاورد. وی ادامه داد: متوجه عوارض این اتفاق هستید؟ پس مجلس را تعطیل کنیم... سخنانی که با واکنش عراقچی روبه‌رو شد و خطاب به ثابتی گفت: آقای ثابتی! من نمی‌گویم که مرگ بر وطنی که هم وطنم عراقچی است، بلکه می‌گویم جانم فدای وطنی که به منتقد دولت اجازه می‌دهد بدون لکنت صحبت کند و حتی ولایت‌پذیری مجلس را زیر سوال ببرد؛ من به همه منتقدان خود احترام می‌گذارم.

اشاره عراقچی به پیامی از ثابتی در شبکه ایکس بود که نام عباس عراقچی را در کنار بنی‌صدر آورده بود. هر چند پس از پایان جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امورخارجه، ثابتی در کانال تلگرامی خود نطق خود علیه عراقچی را «تاریخی» خواند، اما سخنانش واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. حتی روزنامه جوان از سخنرانی امیرحسین ثابتی در مخالفت با عباس عراقچی انتقاد کرد‌. تسنیم هم در مقاله‌ای تاکید کرد: «امیرحسین ثابتی، جمله‌ای بر زبان آورد که قطعا یکی از خطاهای بزرگ او در همین ابتدای راه است. ثابتی می‌گوید در مجلس عده‌ای می‌گویند که «یک نفر» گفته است که به عراقچی رای بدهید. صورت‌بندی کلام آقای ثابتی دراین بخش، صرف‌نظر از محتوای آن، بد و عجیب است؛ می‌گویند «یک نفر» گفته! آن‌هم وقتی که بلافاصله مشخص می‌شود که منظور چه کسی است، هیچ نسبتی با ادبیات مودبانه و وزین ندارد.»

همه این واکنش‌ها موجب شد تا روز گذشته رسایی در جلسه صبح مجلس در تذکری به دفاع از ثابتی بپردازد. به گزارش «ایسنا»، وی گفت: دیروز آقای عراقچی با خطاب قرار دادن آقای ثابتی طوری صحبت کرد که انگار نقد برنامه و کارنامه ایشان یعنی زیر سوال بردن ولایت‌مداری مجلس. قالیباف هم که ریاست جلسه را بر عهده داشت از رسایی درخواست کرد که در دستور مجلس تذکر دهد و مسائل روز گذشته را مطرح نکند. رسایی اما در ادامه در جلسه عصر مجلس نیز در همین رابطه با انتقاد از اظهارنظر انجام شده از سوی معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری و طرح این ادعا که کابینه دولت با مشورت و تایید رهبری معرفی شده است، اظهار کرد: من می‌خواهم از رئیس مجلس سوال کنم که آیا واقعا درباره رای به کابینه یا وزیر خاصی از طرف رهبر انقلاب سفارش و توصیه‌ای شده است؟

رسایی افزود: ما شنیده‌ایم، روسای جمهور گزینه‌های خود را مطرح می‌کنند و اگر ایشان مخالفت یا نکاتی داشتند مطرح می‌کنند. محمد‌باقر قالیباف نیز در پاسخ به رسایی گفت: حرف دقیقی زدید و من آن را تایید می‌کنم، دیگر نگویی قالیباف همیشه با من مخالف است. این بحث در ادامه این‌ بار از سوی امیرحسین ثابتی در جلسه عصر ادامه پیدا کرد. او با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس درباره حفظ شأن و دفاع از حقوق نمایندگان گفت: متاسفانه روز یکشنبه یکی از وزرای پیشنهادی در پاسخ به سوالم نکاتی را به بنده نسبت دادند که وارد نبود.‌/دنیای اقتصاد