نتایج تحقیقات درباره کودتای اردن اعلام شد

دادستانی امنیتی اردن، ۹ روز پس از ارجاع پرونده نتایج تحقیقات درباره کودتای اخیر این کشور را اعلام کرد.

در همین راستا، خبرگزاری رسمی «پترا» نوشت که دادستانی امنیت اردن در حال آماده سازی و ارجاع نتایج تحقیقات خود در مورد «حوادث اخیر اردن» به دادگاه امنیت این کشور است.

«حازم المجالی» دادستان کل امنیتی اردن گفت که نتایج تحقیقات در خصوص کودتای اخیر حاکی از آن است، افرادی که در این رخداد دست داشتند، نقش و اقدامات مختلف و متفاوتی برعهده داشتند که اقدام آنها تهدیدی آشکار برای امنیت و ثبات اردن محسوب می شد.

المجالی افزود: دادستان کل امنیتی اردن در حال کار برای تکمیل مراحل نهایی تحقیقات و انجام الزامات قانونی برای ارجاع پرونده به دادگاه امنیت کشور است.

در همین پیوند گروه وکلای بازداشت شدگان کودتای اخیر اردن اعلام کرد که به آنها اجازه داده نشده با دو تن از موکلان خود دیدار کنند و گفته اند که وکلای دیگری برای آن دو تعیین و انتخاب شده است.

گفته شده که «یاسر المجالی»، مدیر دفتر شاهزاده حمزه و «سمیر المجالی»، دوست شاهزاده حمزه دو نفری هستند که وکلای آنها تغییر یافته است.

گروه وکلای بازداشت شدگان اعلام کرده اند که با ۵ نفر از بازداشت شدگان شامل «صخر الفایز، مصطفی ابو عنیز، فراس العکور، حتمل السرحان و فؤاد الربابعه» دیدار کرده اند و همگی در وضعیت مناسبی به سر می برند.

مقام های اردنی، چهارم آوریل اعلام کردند که «حمزه بن الحسین» شاهزاده و ولیعهد پیشین این کشور به همراه برخی افراد دیگر در کودتایی با هدف ایجاد بی ثباتی امنیتی و متزلزل کردن ثبات اردن دست داشتند.

 شاهزاده حمزه با امضا متنی در پنجم آوریل در حضور تعدادی از شاهزادگان این کشور تأیید کرده بود که به پادشاه و ولیعهدش وفادار خواهد ماند.

در همین حال رئیس مجلس سنای اردن گفت که هیچ قصدی برای پیگرد قانونی شاهزاده حمزه وجود ندارد و او در حصر خانگی نیست.

هفته گذشته شبکه المملکه اردن به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که مساله شاهزاده «حمزه بن حسین» ولیعهد سابق و برادر ناتنی عبدالله دوم شاه اردن در چارچوب خانواده هاشمی حل خواهد شد.  

ملک عبدالله دوم شاه اردن بر اساس خواسته پدرش در سال ۱۹۹۹ شاهزاده حمزه را به عنوان ولیعهد معرفی کرد، اما در سال ۲۰۰۴ وی را برکنار و پسرش شاهزاده حسین را جایگزین او کرد.

بر اساس اعلام منابع خبری اردن، ۲۰ نفر به دلیل آن چه تهدید بر امنیت این کشور خوانده شد، در فروردین بازداشت شدند.  

عبدالله دوم شاه اردن ۱۸ فروردین با صدور پیامی خطاب به مردم این کشور درباره تحولات اخیر اردن گفت که شما خانواده و قبیله و مورد اعتماد مطلق و منبع عزم راسخ سلطنت هستید و به شما اطمینان می‌دهم که فتنه متوقف شده و ما می‌خواهیم با اراده غیر قابل نفوذ اردنی‌ها در امنیت و ثبات و همچین با فداکاری شجاعانه ارتش و دستگاههای امنیتی مراقب امنیت میهن باشیم.  

شاه اردن افزود: چالش روزهای گذشته سخت‌ترین و خطرناک‌ترین چالش‌ها برای ثبات سرزمین مادری ما نبود، اما برای من دردناک‌ترین بود، زیرا طرفین فتنه از درون خانواده ما و خارج آن بودند.  

دولت اردن در آغاز کودتا از میان ۲۰ نفری که به ظن تلاش برای کودتا در این کشور دستگیر شده‌اند، تنها اسامی دو نفر را اعلام کرد که ارتباط ویژه آنان با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، احتمال دخالت ریاض در این موضوع را تقویت کرده است.  

بر اساس بیانیه‌های دولتی اردن، از میان دستگیرشدگان، تنها اسامی «باسم عوض الله» و «شریف حسن بن زید» اعلام شده است. از هر دو نفر به عنوان افرادی نام برده می‌شود که به عربستان نزدیک هستند و گفته می‌شود که این دو علاوه بر گذرنامه سعودی، تابعیت عربستانی دارند و در این کشور صاحب ملک و مستغلات فراوانی هستند.  

پس از اعلام بازداشت این دو نفر، رسانه‌های اردنی، فعالان شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در اردن با توجه به ارتباطات این دو نفر با عربستان و شخص محمد بن سلمان، ریاض را به دخالت در تلاش برای انجام کودتا متهم کردند.  

  «عوض الله» در سال ۱۹۶۴ در امان متولد شد و در دانشگاه «جورج تاون» واشنگتن و دانشکده اقتصاد لندن تحصیل کرد.  

وی پیشتر سمت وزیر برنامه ریزی و وزیر دارایی اردن را داشت و به عنوان مدیر بخش اقتصادی دربار سلطنتی کار می‌کرد.  

«ایمن صفدی» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اردن یکشنبه هفته گذشته گفت که سرویس‌های امنیتی این کشور از طریق تحقیقات جامع مشترک گسترده‌ای که توسط نیروهای مسلح، اداره اطلاعات عمومی و اداره امنیت عمومی اردن انجام شده، از مدت ها قبل فعالیت ها و تحرکات شاهزاده «حمزه بن حسین»، «شریف حسن بن زید و «باسم ابراهیم عوض الله» و سایر افراد که امنیت و ثبات میهن را هدف قرار داده‌اند، زیر نظر داشتند.  

وی اظهار داشت: در تحقیقات انجام شده رابطه‌ای بین «باسم عوض الله» و طرف‌های خارجی و به اصطلاح مخالفان خارجی برای اجرای برنامه‌های شرم آور جهت بی‌ثبات کردن امنیت و دستیابی به اهداف و مقاصد مربوط به تضعیف موضع ثابت اردن در خصوص مسائل اساسی وجود دارد.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.