در صورت عملی شدن این موضوع، مجلس نمایندگان ممکن است در باتلاق هرج و مرج فرو رود. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، پس از روزها هشدار، گاتز عصر دوشنبه برخاست تا قطعنامه‌ای را ارائه کند که در آن کرسی رئیس مجلس را متزلزل نشان دهد. این روندی را آغاز کرد که طی چند روز به رای‌گیری درباره ماندن مک‌کارتی در سمت خود منتهی می‌شود. با انجام این کار، گاتز تلاش کرد مک‌کارتی را در معرض نوع نادری از مجازات سیاسی قرار دهد که تنها دو رئیس مجلس دیگر در تاریخ  ۲۳۴ساله مجلس نمایندگان تجربه کرده‌اند. این اقدام تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که مک‌کارتی تصمیم گرفت که به تنها راهی که می‌توانست از تعطیلی دولت جلوگیری کند، متوسل شود. این رئیس مجلس جمهوری‌خواه توانست با همکاری دموکرات‌ها مانع از تعطیلی دولت شوند. همین امر هزینه‌های زیادی را متوجه مک‌کارتی کرده است.

به همین منظور تندروهای جمهوری‌خواه قصد استیضاح رئیس مجلس نمایندگان را دارند. طرح گاتز زمانی مطرح شد که خود مک‌کارتی در صحن مجلس حضور نداشت. دموکرات‌ها نیز در راهروهای مجلس نمایندگان حضور پیدا کرده بودند. برنامه مجلس کمی به تعویق افتاد؛ اما همین سرآغاز روند استیضاح رئیس مجلس نمیاندگان آمریکا است که مک‌کارتی و تیم رهبری او باید ظرف دو روز قانونی به آن رسیدگی کنند. گاتز، کوین مک‌کارتی را متهم کرده که قرار است بودجه کمک به اوکراین را به‌طور جداگانه به رای بگذارد. مک‌کارتی این ادعا را رد کرده است. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ارشدترین مقام سیاسی این کشور پس از رئیس‌جمهوری و معاون اوست و در صورت مرگ یا کناره‌گیری این دو، به ریاست‌جمهوری می‌رسد.

تاکنون هیچ‌کدام از روسای مجلس آمریکا از طریق استیضاح برکنار نشده‌اند. کوین مک‌کارتی ژانویه گذشته پس از ۱۵دور رای‌گیری توانست عهده‌دار این سمت شود. او از روز اول هم جایگاهش متزلزل بود و در میان طیف تندروی جمهوری‌خواه جایی نداشت. او با لابی‌های زیاد توانست این سمت را به‌دست بگیرد. از جمله وعده‌های مک‌کارتی به این گروه از مخالفان خود تغییر در آیین‌نامه داخلی مجلس نمایندگان به‌گونه‌ای بود که اجازه می‌دهد با درخواست حتی یک نماینده رئیس مجلس استیضاح شود. همین تغییر باعث شد گاتز بتواند درخواست برگزاری رای‌گیری درباره تعیین سرنوشت سیاسی مک‌کارتی را مطرح کند. مجلس نمایندگان آمریکا ۲۲۱نماینده جمهوری‌خواه و ۲۱۲نماینده دموکرات دارد. بعضی از نمایندگان دموکرات خواستار حمایت این حزب از مک‌کارتی در انتخابات پیش‌رو شده‌اند. این در حالی است که اعضای این حزب از نقش کوین مک‌کارتی در به راه انداختن تحقیقات مربوط به امکان استیضاح جو بایدن ناراضی هستند. آلکساندریا اوکازیو کورتز، نماینده چپ‌گرای حزب دموکرات گفته است که اگر مک‌کارتی به این حزب امتیازاتی بدهد، آن وقت اعضای آن حزب می‌توانند او را نجات دهند.

در سال۲۰۱۵ هم جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح شد؛ ولی توانست با کسب رای اعتماد کافی در این سمت باقی بماند. اما او دو ماه بعد استعفا کرد. پیش از آن هم استیضاح رئیس مجلس نمایندگان در سال۱۹۱۰ ناموفق بود. درخواست گاتز برای استیضاح کوین مک‌کارتی نیازمند اکثریت آرای مجلس نمایندگان است. گاتز از ماه‌ها پیش مک‌کارتی را تهدید به استیضاح کرده بود و رای‌گیری بر سر بودجه کوتاه‌مدت دولت در روز شنبه موجب شد تا این تهدید جنبه عملی به خود گیرد. این نماینده جمهوری‌خواه مدعی شده است، از حمایت کافی دیگر نمایندگان هم‌حزبی خود برای استیضاح مک‌کارتی برخوردار است. او گفت: «در روزهای آتی یکی از دو گزینه رخ خواهد داد، یا کوین مک‌کارتی دیگر رئیس مجلس نمایندگان نخواهد بود، یا اینکه او رئیسی خواهد بود که از صدقه سر دموکرات‌ها در این سمت به فعالیتش ادامه خواهد داد.» مک‌کارتی نیز به این سخنان واکنش نشان داده و گفته است که تسلیم این تهدید نخواهد شد.