استولنبرگ که همراه با لیندا رینولدز، وزیر دفاع استرالیا در کنفرانسی در سیدنی سخنرانی می‌کرد، گفت که ۲۹ کشور عضو ناتو درباره فعالیت‌های ایران در خلیج‌فارس نگران بوده و از تلاش‌های مشترک برای حفاظت از این منطقه جلوگیری نکردند.

وی با طرح ادعایی علیه ایران ادامه داد: «تمامی متحدان ما درباره فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه نگران هستند.»

دبیرکل ناتو همچنین گفت: «آزادی دریانوردی برای متحدان ناتو بسیار اهمیت دارد و برخی از این متحدان نیز در خلیج‌فارس[به این منظور] حضور دارند. ناتو به این شکل در آنجا حضور ندارد اما بسیار به‌دقت وضعیت را پیگیری می‌کنیم.»

لیندا رینولدز، به منافع استرالیا در پیوستن به ائتلاف آمریکایی حفاظت از خلیج‌فارس برای حفاظت از کشتیرانی در این منطقه اشاره کرد. وی در این‌باره گفت: «واضح است که ما منافع کشوری [در پیوستن به این ائتلاف] داریم، چراکه ۱۵ تا ۲۰ درصد از حمل‌ونقل نفت ما از تنگه هرمز انجام می‌شود و بنابراین در تصمیم‌گیری در این‌باره شتاب نخواهیم کرد.» رینولدز در پاسخ به اینکه آیا استرالیا منابع و تجهیزات دریایی لازم برای شرکت کردن در این ماموریت را دارد، گفت که نیروی دفاعی این کشور «توانی باورنکردنی» داشته و «ظرفیت زیادی» دارد. وی افزود: «کاری که درحال‌حاضر انجام می‌دهیم، ارزیابی درخواست آمریکا و عملکرد بقیه متحدان است.»

به گزارش «ایسنا» اظهارات دبیرکل ناتو و وزیر دفاع استرالیا در پی این مطرح می‌شود که مدتی است پس از تنش‌های ایجاد شده در منطقه خلیج‌فارس، از جمله توقیف غیرقانونی کشتی حامل سوخت ایران توسط انگلیس و همچنین ورود غیرقانونی یک نفتکش انگلیسی به آب‌های ایران و توقیف آن توسط نیروهای سپاه پاسداران، آمریکا با ادعای محافظت از کشتیرانی آزاد در خلیج‌فارس به‌دنبال تشکیل ائتلافی به رهبری آمریکا است. به‌تازگی انگلیس و رژیم صهیونیستی به این ائتلاف پیوسته‌اند و آلمان به وضوح عدم تمایل این کشور را برای پیوستن به این ائتلاف اعلام کرده است.

از سوی دیگر وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی در نشستی پشت درهای بسته اعلام کرد که این رژیم می‌خواهد به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج‌فارس ملحق شود. به گزارش «ایسنا» به نقل از تایمزآواسرائیل، اسرائیل‌کاتز، وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه در نشست پشت درهای بسته با کمیته دفاعی و امورخارجی کنست اعلام کرد که این رژیم در حوزه اطلاعاتی و دیگر حوزه‌ها به ائتلاف دریایی در خلیج‌فارس ملحق خواهد شد. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرده که این تصمیم را پس از بازدیدش از ابوظبی اتخاذ کرده است. وی در این دیدار، درباره به اصطلاح «تهدید ایران» با یک مقام اماراتی ارشد که به نامش اشاره‌ای نشده، گفت‌وگویی داشته است. هنوز مشخص نشده که آیا رژیم صهیونیستی به ائتلاف دریایی آمریکا ناو ارسال خواهد کرد یا خیر.