تاکید دوباره آلمان بر عدم مشارکت در ائتلاف آمریکایی

این در حالی است که سخنگوی دولت آلمان تاکید کرد که آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور و اعضای کابینه دولت آن در عدم مشارکت در ائتلاف آمریکایی خلیج فارس اتفاق نظر دارند. این در حالی است که وزیر دفاع فرانسه نیز تاکید کرد که همکاری کشورهای اروپایی برای تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس تنها با هدف کاهش تنش‌ها و بدون به‌کارگیری تجهیزات نظامی بیشتر انجام خواهد شد. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، یک سخنگوی دولت آلمان در یک کنفرانس خبری گفت: «صدراعظم در نظر ندارد که در وضعیت کنونی و در حال حاضر در ماموریت دریایی به رهبری آمریکا مشارکت کند و همه در دولت آلمان در این باره اتفاق نظر دارند.» این واکنش کشورهای اروپایی به همکاری در زمینه تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس در پی این مطرح می‌شود که آمریکا مدتی است با ادعای حفاظت از کشتیرانی آزاد در تنگه هرمز قصد دارد ائتلافی جهانی تشکیل دهد و تا کنون از کشورهای متعددی برای پیوستن به این ائتلاف در خواست کرده است.

همچنین هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان با بیان اینکه کشورش یک ماموریت اروپایی را برای «حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس» ترجیح می‌دهد، بازهم بر عدم تمایل آلمان برای ملحق شدن به ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس تاکید کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه دوباره تاکید کرد که آلمان در یک ماموریت دریایی در تنگه هرمز به رهبری آمریکا شرکت نخواهد کرد. ماس در ادامه در این باره گفت که آلمان یک ماموریت اروپایی را ترجیح می‌دهد اما هشدار داد که پیشرفت در این مورد سخت‌تر است. وی به خبرنگاران گفت: «در حال حاضر، انگلیسی‌ها ترجیح می‌دهند که به یک ماموریت آمریکایی ملحق شوند؛ ما این کار را نخواهیم کرد.»

شرط استرالیا برای پیوستن به طرح آمریکا

از سوی دیگر اسکات موریسون، نخست‌وزیر جدید استرالیا بدون اظهارنظر دقیق درباره پیوستن کشورش به ائتلاف تحت رهبری آمریکا که واشنگتن به دنبال تشکیل آن در خلیج‌فارس است، گفت که هرگونه همکاری با آمریکا در این زمینه منوط به جزئیات و اندازه این طرح است. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری «د وست»، اسکات موریسون روز دوشنبه در جمع خبرنگاران درباره تلاش‌های آمریکا برای تشکیل یک ائتلاف در تنگه هرمز به بهانه محافظت از کشتیرانی در این منطقه گفت: «بسیار اهمیت دارد که ما تنگه هرمز را از چیزی که در حال حاضر هست، امن‌تر کنیم. استرالیا ممکن است به طرح بین‌المللی تحت رهبری آمریکا برای تامین امنیت کشتیرانی از این مسیر تجاری مهم و حیاتی بپیوندد.» موریسون مدعی شد هدف از این تلاش بین‌المللی تضمین آزادی مسیر کشتیرانی در یک بخش حساس و مهم به لحاظ اقصادی در دنیا است. وی در ادامه گفت هرگونه همکاری استرالیا با آمریکا در تنگه هرمز منوط به جزئیات این ماموریت و اندازه آن است. موریسون همچنین در مخالفت با اظهارات وزیر امورخارجه پیشین استرالیا و سایرین مبنی بر اینکه هر ائتلاف بین‌المللی در خلیج‌فارس خطر وقوع درگیری نظامی بزرگ میان ایران و آمریکا را به همراه دارد، گفت: «از نظر من کاملا برعکس این خواهد بود.» نخست‌وزیر استرالیا افزود: «بسیار مهم است که این ابتکار عمل ویژه را از سایر موضوعات مربوط به ایران، به‌خصوص از مساله اشاعه هسته‌ای جدا کنیم. این موضوعی جداگانه است.» وی مدعی شد: «ائتلاف بین‌المللی که اکنون درباره آن حرف می‌زنیم تنها برای یک چیز مطرح شده است و آن هم، کاهش تنش و تضمین آزادی دریانوردی و امنیت کشتیرانی در این بخش بسیار حساس جهان است.»

هدف فرانسه

از سوی دیگر فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه تاکید کرد که همکاری کشورهای اروپایی برای تامین امنیت کشتیرانی در خلیج‌فارس تنها با هدف کاهش تنش‌ها و بدون به‌کارگیری تجهیزات نظامی بیشتر انجام خواهد شد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیر دفاع فرانسه گفت که پاریس، برلین و لندن برنامه دارند در زمینه خلیج‌فارس به همکاری و تبادل اطلاعات بپردازند تا امنیت دریانوردی را تحکیم کنند، اما این کار بدون به کارگیری تجهیزات نظامی بیشتر انجام خواهد شد. پارلی افزود: «ما سعی داریم خودمان را به‌عنوان کشورهای اروپایی سامان‌دهی کنیم اما چیزی که قطعیت دارد این است که اقدامات ما تنها یک هدف خواهد داشت و آن کاهش تنش‌های موجود و دفاع از منافع‌مان خواهد بود.»

موضع  برادر ملک سلمان درباره ائتلاف آمریکا و انگلیس

همزمان  احمد بن عبدالعزیز، برادر ملک سلمان با بیان اینکه وی مخالف هرگونه جنگ عربستان با ایران است، گفت: «اگر محمد بن سلمان خواهان پیوستن به ائتلاف آمریکایی -انگلیسی برای مقابله نظامی با ایران باشد، با او مخالفت خواهم کرد.» به گزارش «ایسنا» به نقل از الخلیج الجدید، برادر ملک سلمان پادشاه عربستان اعلام کرد که وی مخالف هرگونه جنگ عربستان با ایران است؛ زیرا چنین جنگی برای عربستان فاجعه بار خو اهد بود. احمد بن عبدالعزیز گفت: «به جای تبعیت از طرح‌های دونالد ترامپ که منطقه را به جنگ سوق می‌دهند بهتر است اقداماتی در راستای متحد کردن شورای همکاری خلیج(فارس) اتخاذ کنیم.» براساس این گزارش، ملک سلمان نیز از پسرش محمد بن سلمان خواسته است که با عمویش احمد بن عبدالعزیز مخالفت نکند و از دیدار او با دیگر شاهزاده‌ها ممانعت نکند. احمد بن عبدالعزیز به شاهزاده‌های سعودی گفته است که هیچ‌کس نمی‌تواند او را از هشدار دادن نسبت به پیامدهای جنگ ویرانگر با ایران منع کند؛ به خصوص اینکه عربستان اکنون در یمن درگیر جنگ است. وی همچنین بر این باور است که محمد بن سلمان پادشاه آینده عربستان خواهد بود.