اروپا باید فداکاری کند

عراقچی در گفت‌وگو با «یورو نیوز» گفت که او منتظر است همانگونه که ایران فداکاری‌های زیادی برای حفظ برجام کرده است، اروپا نیز دست به فداکاری بزند.

برجام در آی‌سی‌یو است

معاون وزیر خارجه ایران درباره چگونگی حفظ برجام پس از خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای گفت: «امروز در کنفرانس مربوط به ایران گفتم برجام در آی‌سی‌یو است؛ چراکه مهم‌ترین نقطه تعادل خود را از دست داده است. نقطه تعادل آن خروج آمریکا از برجام است. حال اگر اروپا و دیگر امضاکنندگان برجام می‌خواهند این توافق هسته‌ای را حفظ کنند باید فداکاری بیشتر کنند و خصوصا عدم‌حضور آمریکا و تحریم‌های دوباره این کشور علیه ایران را جبران کنند.» عراقچی با تاکید بر اینکه برجام و تحریم‌ها هیچ گاه نمی‌توانند در کنار هم بنشینند، گفت: «اغلب مردم ایران امروز به اروپا هم اطمینانی ندارند و اروپا برای کسب اطمینان این مردم باید تلاش کند. ایرانی‌ها می‌گویند خروج آمریکا‌ از برجام تنها بازی پلیس بد و پلیس خوب است. نقش پلیس خوب‌ را اروپا بازی می‌کند.»

خواسته‌های ایران از اروپا

همچنین مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، درباره خواسته‌های ایران از اروپا نیز گفت: «آنچه برای ما اهمیت دارد اجرای کامل و تمام عیار برجام است. برای ما اهمیتی ندارد چگونه اروپا قصد دارد برجام را حفظ کند و تحریم‌های آمریکا را دوربزند. آنچه برای ما اهمیت دارد حضور و ماندگاری شرکت‌های اروپایی در ایران است. آنچه برای ما اهمیت دارد فروش نفت خام است. ما می‌خواهیم پول‌ها به‌راحتی به حساب ما واریز شود. باید یک ارتباط بین بانکی بین ما و اروپا باشد. این موضوع با اروپایی‌هاست تا راه اصلی را پیدا کنند.» عباس عراقچی البته گفت که ایران حاضر است برای یافتن راه‌حل و بسته‌های اروپا برای حفظ برجام به اروپا کمک کند. در عین حال او با بیان اینکه نمی‌تواند بگوید چشم‌انداز ادامه مذاکرات با اروپا روشن و مشخص است و می‌تواند طرفین را به دستیابی یک بسته مشترک برای حفظ برجام رهنمون کند، ادامه داد: «ما همچنان منتظریم و امیدوار تا بسته پیشنهادی اروپایی‌ها مورد رضایت ایران باشد تا ایران از برجام خارج نشود.»

رایزنی با ریابکوف

همچنین معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته به منظور بحث و تبادل نظر درخصوص آخرین وضعیت برجام پس از خروج آمریکا، به دعوت سرگئی ریابکوف همتای روس خود به مسکو سفر و با وی دیدار کرد. در این دیدار ضرورت مقابله با تبعات خروج آمریکا از برجام و تامین خواسته‌ها و مطالبات بحق جمهوری اسلامی ایران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس، طرفین همچنین بر ضرورت ارائه برنامه و راهکارهای لازم از سوی اعضای باقیمانده در برجام که بتواند حقوق مسلم ملت ایران را تامین کند، تاکید کردند.

ارائه تضمین‌های لازم به ایران

از دیگر سو محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت و معدن ایران در گفت‌وگو با یورونیوز از انتظارات ایران برای ماندن در برجام سخن گفت. وزیر سابق صنعت و معدن ایران که برای شرکت در کنفرانس همکاری‌های ایران و اروپا به بروکسل سفر کرده در گفت‌وگو با یورونیوز با اشاره به تمایل اروپایی‌ها به ماندن در برجام گفت: «اگر اروپایی‌ها می‌خواهند ما در برجام بمانیم، باید همان تعهداتی را که در توافق هسته‌ای به عهده طرف غربی گذاشته شده است عملی کنند، حتی اگر آمریکا در آن حضور نداشته باشد. طبیعی است اگر چنین نکنند، ما هم دلیلی نخواهد داشت که در این توافق بمانیم.» نعمت‌زاده همچنین با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی گفته‌اند تا ماه نوامبر اقدامات عملی را برای اعطای تضمین به ایران ارائه خواهند کرد، افزود: «کشورهای اروپایی باید اقداماتی را انجام دهند که ما از حصول منافع خود اطمینان کسب کنیم. لازمه این کار تصویب قوانینی در اتحادیه اروپا و نهادهای مختلف این مجموعه است. تصویب این قوانین هم باید به‌گونه‌ای باشد که نگرانی‌های ما برطرف شود.»

تلاش‌های پشت‌پرده مرکل

از دیگر سو با وجود تلاش گسترده دولت آمریکا برای اعمال تحریم علیه ایران، وال استریت ژورنال در گزارشی از تلاش‌های آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در پشت صحنه با هدف تضعیف تلاش‌های واشنگتن خبر داده است. به گزارش «انتخاب» این روزنامه آمریکایی آورده است: «چگونه پرزیدنت ترامپ نسبت به این واکنش نشان می‌دهد و آیا استراتژی حداکثرسازی فشار آمریکا بر ایران می‌تواند با موفقیت همراه شود یا خیر.» بر اساس این گزارش، طی جلسات توجیهی در واشنگتن، مقامات آلمانی هدف خود را اعلام کردند و آنها بر تضمین اطمینان به اینکه ایران به سیستم سوئیفت متصل خواهد بود، تاکید کردند.

نویسنده بر این موضوع تاکید دارد که: «اگر بانک مرکزی اروپا به کانالی برای پرداخت به ایران تبدیل شود این خطر وجود دارد که کشورهای دیگر مانند چین، روسیه و هند هم رویکردهای مشابهی را برای رهایی و فرار از تحریم‌های آمریکا اتخاذ کنند. در این صورت استراتژی دولت ترامپ برای فشار بیشتر به ایران به آسانی از هم پاشیده خواهد شد. بنابراین راه‌حل اصلی قطع دسترسی ایران به شبکه سوئیفت است. وزارت خزانه‌داری آمریکا به سوئیفت فرصت داده تا ۴ نوامبر ارتباط خود را با بانک مرکزی ایران و موسسات مالی که به دلیل فعالیت‌های غیرقانونی تحت تحریم هستند، قطع کند. این اقدام به‌طور کامل مناسب است؛ زیرا طبق قوانین سیستم سوئیفت، اعضای آن باید از مشارکت در رفتارهایی که با اصول پذیرفته شده تجارت منطبق نیست، خودداری کنند.»

اشمید: اروپا مصمم به حفظ برجام است

همچنین علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در دیدار با هلگا اشمید، معاون فدریکا موگرینی با تاکید بر اهمیت درک چندصدایی در جمهوری اسلامی ایران، توافق برجام را موضوعی جدی در مباحث سیاسی کشور عنوان و بر رفع انتظارات از این توافق تاکید کرد.

به گزارش «ایسنا» علی‌اکبر صالحی که برای شرکت در نشست «اسلو فروم» به نروژ سفر کرده است، در این ملاقات که روز چهارشنبه انجام گرفت، گفت: «اروپا تاکنون گام‌های خوبی در جهت حفظ برجام برداشته، اما در شرایط کنونی باید بر نتایج عملی سیاست‌های اعلامی از سوی اتحادیه اروپا تمرکز کند.» اشمید نیز در این دیدار تاکید کرد: «اروپا مصمم‌تر از همیشه در صدد حفظ برجام خواهد بود و با ایجاد مکانیزم‌های ویژه جهت رسیدن به این هدف تلاش خواهد کرد.» او به ابتکار گفتمان سیاسی صنایع که دربرگیرنده مذاکرات تجاری شرکت‌های کوچک و متوسط در سطح اتحادیه اروپا با ایران است، اشاره کرد و گفت که قرار است به زودی ۱۰۰ شرکت وارد مذاکرات کاری با طرف‌های ایرانی شوند و با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد صنایع اروپا در این سطح فعالیت دارند، انتظار می‌رود چارچوب مناسبی برای همکاری با حمایت و مشارکت مستقیم اتحادیه اروپا به‌وجود آید. وی همچنین درخصوص سازوکارهای مالی و بانکی موردنیاز نیز به تشریح آخرین وضعیت موجود پرداخت و اتحادیه اروپا را متعهد به یافتن راه‌حل مناسب برای برقراری روابط تجاری و مالی با ایران دانست.

 

پاسخ ظریف به مایک پمپئو