این انعطاف هم‌اکنون نه‌تنها خود را در تعیین میزان و نحوه پرداخت اجاره‌بها نشان می‌دهد، بلکه در سایر شرایطی که موجران برای اجاره واحدهای مسکونی خود به متقاضیان تعیین می‌کنند هم دیده می‌شود؛ هرچند انعطاف پاییزی در بازار اجاره مسکن معمولا همه ساله و بعد از اتمام فصل اوج جابه‌جایی و نقل‌و‌انتقال در این بازار مشاهده و اعمال می‌شود؛ اما در مقایسه با شرایط دشواری که مستاجران در اواخر بهار و در طول فصل تابستان از بابت نحوه تعیین اجاره‌بها، شرایط پرداخت و سایر اما و اگرهای موجران از بابت شرایط اجاره واحدهای خود تجربه کردند هم‌اکنون می‌توان اعلام کرد که بازار پاییزی اجاره مسکن با حداکثر انعطاف از سوی موجران مواجه شده است. این انعطاف به خصوص از سوی موجرانی که در فصل اوج نقل‌و‌انتقال در بازار اجاره-تابستان-موفق به اجاره واحدشان نشده و هم‌اکنون واحد آنها خالی باقی مانده است بیش از سایر موجران دیده می‌شود؛ هر چند در میان سایر موجران نیز با توجه به شرایط بازار مسکن، واقع‌بینی بیشتری در تعیین میزان اجاره‌بها، شرایط پرداخت و سایر شرایط اجاره واحد به چشم می‌خورد.

هم‌اکنون تعداد فایل‌هایی که با شرایط رهن کامل به بازار اجاره عرضه شده‌اند، افزایش یافته است. این در حالی است که در تابستان امسال نه‌تنها تعداد این فایل‌ها محدود بود، بلکه بخش قابل توجهی آن دسته از موجرانی که با شرایط رهن کامل حاضر به عرضه آپارتمان‌های خود به مستاجران شده بودند معمولا نرخ‌های پیشنهادی نامتعارفی برای رهن این واحدها تعیین می‌کردند. با این حال، هم‌اکنون نه‌تنها تعداد فایل‌های رهن کامل در بازار اجاره در مقایسه با فصل تابستان افزایش یافته است، بلکه نرخ‌های پیشنهادی این واحدها نیز تعدیل و نسبت به تابستان واقعی‌تر شده است.

از سوی دیگر اجاره‌بهای پیشنهادی واحدهای مسکونی نیز به‌طور کلی در مقایسه با فصل تابستان تعدیل شده است؛ به این معنا که نرخ‌های نامتعارف اجاره‌های تابستانی تا حدی تعدیل شده و هم‌اکنون مستاجران به تنوع بیشتری از فایل‌های اجاره هم از نظر تعداد فایل‌ها و هم از نظر شرایط پرداخت و میزان اجاره‌بها دسترسی دارند. این در حالی است که در فایل‌های پاییزی بازار اجاره مسکن سایر شرایط اجاره واحدهای مسکونی نیز در بسیاری موارد تعدیل شده است. حجم فایل‌های اجاره مسکن به افراد مجرد یا خانواده‌های پرتعداد نسبت به فصل تابستان افزایش یافته است و هم‌اکنون تعداد بیشتری از موجران برای خودداری از زیان مالی ناشی از خالی ماندن واحدهای مسکونی حاضر به اجاره آپارتمان خود به این افراد نیز هستند.