این در حالی است که تحقیقات میدانی نشان می‌دهد در حال حاضر هزینه متعارف ساخت وساز در پایتخت بدون احتساب هزینه زمین به‌طور متوسط برای ساخت هر مترمربع حول و حوش ۳ میلیون تومان است.با این حال، در برخی از این آگهی‌ها مبلغ مورد درخواست در ازای ساخت هر مترمربع واحد مسکونی بین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا کمتر از ۲ میلیون تومان(عمدتا حول و حوش مترمربعی یک‌میلیون و۸۰۰ هزار تومان) عنوان شده است؛ این اعداد نشان می‌دهد هزینه‌ای که این آگهی‌دهندگان برای ساخت واحدهای مسکونی مطالبه می‌کنند تقریبا معادل ۵۰ درصد یا نیمی از متوسط هزینه فعلی برای ساخت هر مترمربع آپارتمان در شهر تهران است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این گروه از آگهی‌دهندگان معمولا به چند روش عمده اقدام به اعلام و تعیین قیمت‌ ساخت با سطحی بسیار پایین‌تر از عرف بازار می‌کنند.

در برخی از این گروه ساخت وسازها قیمت پایه برای ساخت هر مترمربع تعیین می‌شود و از ارزان‌ترین مصالح و تجهیزات ساختمانی درجه چندم برای ساخت وساز استفاده می‌شود؛ این موضوع بیشتر در انجام برخی از ویلاسازی‌ها در شهرهای شمالی کشور از سوی این دسته از سازندگان رواج دارد؛ این در حالی است که در برخی از موارد، سازنده قیمت ساخت هر مترمربع را براساس هزینه فعلی خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی اعلام می‌کند و با پیشرفت فیزیکی پروژه با این توجیه که هزینه تامین مصالح ساختمانی افزایش یافته است، نرخ پایه اعلام‌شده را برای ساخت افزایش می‌دهد. برخی دیگر از این گروه سازنده‌ها با حذف برخی آپشن‌ها و تجهیزات ساختمانی ضروری اقدام به کاهش هزینه تمام‌شده ساخت مسکن می‌کنند؛ در این روش، برخی از ضروریات واحدهای مسکونی همچون کابینت،آسانسور،پکیج،رادیاتور و... از کار حذف شده و از این طریق هزینه ساخت‌وساز کاهش می‌یابد؛این در حالی است که در نرخ‌های کمتر، برخی از این سازنده‌ها حتی از نقاشی دیوارهای واحد نیز خودداری کرده وآن را به مالک واگذار می‌کنند. در برخی دیگر از موارد نیز سازنده، نصب شیرآلات را به عهده مالک قرار داده و از این طریق هزینه ساخت هر مترمربع واحد مسکونی را کاهش می‌دهد.

این آگهی‌ها اگر چه در شرایط فعلی برای مخاطبان و افرادی که قصد ساخت وساز دارند جذاب به نظر می‌رسد اما کارشناسان و فعالان بازار ساختمان به متقاضیان ساخت مسکن توصیه می‌کنند فریب این نوع آگهی‌ها را نخورند و حتما قبل از آنکه ساخت و ساز خود را به سازنده‌ای واگذار کنند در مورد جزئیات هزینه‌های ساخت تحقیق کنند تا در آینده و در جریان ساخت واحد با مشکل مواجه نشوند.