عامل سوم در اصلاح این هفته بازار، بحث رسیدن شاخص به رکورد تاریخی ۳۰۰هزار واحد بود که باعث شد برخی از معامله گران تکنیکال اقدام به شناسایی سود در این سطح جدید از شاخص کنند که این عامل نیز به افت بازار کمک کرد. در این شرایط بازار در انتظار تحولات آتی است. تحولاتی که احتمالا روزهای ابتدای هفته آینده نیز همچنان به نفع افزایش عرضه‌ها خواهد بود اما از روز یکشنبه و با فرارسیدن پایان شهریور بازار می‌تواند تحت‌تاثیر برخی از عوامل مجددا به مرحله تعادل و رشد باز گردد. انتشار گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها در شهریور، انتشار گزارش‌های ۶ ماهه و فروکش کردن ریسک‌های سیاسی به‌دنبال سفر احتمالی رئیس‌جمهوری به آمریکا می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت بازار باشد. در حال حاضر البته به‌رغم سفر وزیر خارجه به نیویورک هنوز سفر رئیس‌جمهوری قطعی نشده است. در این شرایط هفته گذشته شاخص کل با عقب نشینی حدود ۲ درصدی سطح روانی ۳۰۰هزار واحد را ترک کرد و به رقم ۲۹۴هزار و ۱۶۷واحد رسید. در این شرایط روز چهارشنبه بازار با افت شدید شاخص همراه شد که موجب افت ۶/ ۲ درصدی شاخص شد. در همین حال شاخص کل هم‌وزن نیز با افت ۵/ ۲ درصدی در روز چهارشنبه مواجه شد. در بازار جهانی نیز هفته گذشته آشفتگی بسیار زیادی حاکم بود. به‌دنبال حمله به تاسیسات پالایشی عربستان بهای نفت به سطوح کم سابقه‌ای رسید، اما پس از فروکش کردن این حوادث بهای نفت در پایان هفته به سطح ۶۴ دلار و ۷۰سنت به ازای هر بشکه نفت برنت رسید. بهای مس در سطح ۵ هزار و ۸۰۰ دلار گزارش شده است. بهای سرب و روی نیز به ترتیب ۲هزار و ۱۱۶ دلار و ۲هزار و ۳۰۷ دلار رقم خورده است. در تحولات مهم در بازار هفته گذشته بازگشایی نمادهای بازار پایه از اهمیت برخوردار است تا جایی که اکثر نمادها در دامنه نوسان صفر و صف‌های فروش به پایان هفته رسیده‌اند. وضعیت این بازار در چند ماه اخیر یکی از چالش‌های مهم بازار سرمایه بوده است. در هفته گذشته انتشار برخی از گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها نشان از رشد عملکرد آنها داشت. در گروه واسطه گری مالی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی به ازای هر سهم ۱۱۷ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۷ درصد رشد داشته که عمدتا به‌خاطر افزایش سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها است.

 خوارزمی همچنین در مورد این شرکت توضیح داده است که افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در حال پیگیری است. در همین حال در سال مالی منتهی به پایان خرداد ۹۸ واگذاری سهام شرکت داده‌پردازی خوارزمی به بانک صادرات ایران به مبلغ ۱۵۴ میلیارد و ۴۴۶ میلیون ریال در اجرای مفاد توافق‌نامه امهال صورت گرفت. همچنین تهاتر ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از مطالبات شرکت توسعه برق و انرژی سپهر از وزارت نیرو با بدهی‌های شرکت و گروه سرمایه‌گذاری خوارزمی به بانک صادرات ایران صورت پذیرفت.در گروه تجهیزات کلاف سردرگم هپکو همچنان با توجه به اعتراض کارگران به عدم دریافت حقوق ادامه دارد. این در حالی است که وضعیت آذرآب نیز بهتر از هپکو نیست. در همین رابطه وزیر اقتصاد گفت درباره سهامدار عمده شرکت هپکو اراک مذاکراتی با دو نفر از متقاضیان داریم که یکی از آنها به مرحله نهایی رسیده و امیدواریم طی هفته آینده به‌طور قطعی تعیین تکلیف شود.

در این گروه تراکتور‌سازی ایران نیز از پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه خبر داد. این افزایش سرمایه از مبلغ یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال (معادل ۷۸ درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به‌منظور جبران مخارج سرمایه‌ای انجام‌شده در شرکت‌های زیرمجموعه صورت می‌گیرد.در گروه فلزی، فرآوری مواد معدنی ایران از پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه خبر داد. این افزایش سرمایه از مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال به مبلغ ۶۶۰ میلیارد ریال (معادل ۴۵۰ درصد) از محل سود انباشته به‌منظور جلوگیری از خروج منابع مالی و تقسیم سود و اصلاح ساختار مالی اجرا خواهد شد و منتظر تایید سازمان است.در گروه معدنی بحث در مورد برقراری تعرفه صادرات مواد معدنی ادامه دارد. براساس آخرین مصوبه تعرفه صادرات مواد خام معدنی افزایش می‌یابد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: با هدف کاهش روند خام‌فروشی محصولات داخلی، از ابتدای مهرماه امسال،‌ تعرفه صادرات مواد خام معدنی ۲۵ درصد بیشتر می‌شود. هر چند هدف از افزایش نرخ تعرفه صادرات مقابله با خام‌فروشی اعلام شده است، اما به‌نظر می‌رسد کسری بودجه دولت در اتخاذ  چنین تصمیمی موثر بوده است.در گروه معدنی، تامین ماسه ریخته‌گری در مجمع خود ۲۲ریال سود تقسیم کرد.در گروه پتروشیمی، صنایع پتروشیمی خلیج فارس در اصلاحیه‌ای اعلام کرد این شرکت در ۱۲ ماه منتهی به پایان خرداد ۹۸ مبلغ ۱,۰۲۱ ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده است.در گروه خودرو، دبیر انجمن سازندگان قطعات گفت: حرکت مثبت فرشاد مقیمی مدیرعامل جدید ایران‌خودرو، تکمیل خودروهای ناقص باقی‌مانده در کف کارخانه است. وی افزود: در تعطیلات هفته گذشته ۷ هزار دستگاه خودرو و در تعطیلات پیش از آن بیش از ۲۰ هزار خودروی ناقص ایران‌خودرو تکمیل شدند. این مهم، علاوه‌بر اثربخشی مثبت در سطح جامعه، منجر به تزریق نقدینگی در چرخه تولید زنجیره خودروسازی خواهد شد. وی از دستور مقیمی به ساپکو برای بازنگری قراردادهای قطعه‌سازان خبر داد و افزود: مهم‌ترین موضوع در بازنگری قراردادها، تغییر نرخ ارز از ۸۵۰۰ تومان به نرخ روز است و بر این اساس، قطعه‌سازانی که با ایران‌خودرو کار می‌کنند، می‌توانند به ساپکو مراجعه کنند.

بیگلو‌ ادامه داد: این دو اتفاق یعنی تزریق نقدینگی و به‌روز شدن قیمت قراردادها، جهش مناسبی را در تولیدات ایران خودرو به همراه خواهد داشت.‌ در حال‌حاضر مجموع مطالبات زنجیره تامین خودروسازان به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.در این راستا ایران خودرو درباره آخرین آمار تجاری‌سازی و تحویل محصولات ناقص اعلام کرد با همت کارکنان و تمهیدات مدیریت طی دو هفته جاری و همکاری قطعه‌سازان در حل مسائل صنعت و تولید داخل، طی ۱۱۰ روز ۱۲۹هزار و ۲۲۰ دستگاه خودرو ناقص، تکمیل و به مشتریان تحویل داده شد.در میان اخبار مرتبط، مدیرعامل شستا به «ایلنا» گفت: ۵۰ درصد از عرضه اولیه‌هایی که امسال در بورس صورت گرفته؛ متعلق به شستا بوده و در نهایت ۲۸ شرکت را وارد بورس خواهیم کرد.

محمد رضوانی‌فر درخصوص افزایش سود و میزان بازدهی این مجموعه گفت: ممکن است برخی بگویند این مساله به خاطر تغییرات نرخ ارز است که البته تا حدی این حرف درست است اما صحبت ما این است که با دیگران نیز مقایسه کنیم؛ اگر در بحث دارو ما رشد ۳۰۰ درصدی داشتیم، با ۳۰ شرکت بورسی نیز مقایسه کنند. اگر افزایش نرخ ارز برای ما بوده برای آنها نیز اعمال شده است.وی از ارائه برخی آمار در چهار ماه ابتدایی سال جاری خبر داد و گفت: فروش تجمیعی هلدینگ‌ها از ۱۱ هزار میلیارد تومان سال گذشته امسال به ۲۰ هزار میلیارد رسیده است. یعنی نزدیک به ۷۰ درصد رشد داشته است. البته تمام این اتفاقات و ادامه این روند در راستای خروج از بنگاهداری و رفتن در نقش سهامداری است. ما مجموعه خود را ساماندهی می‌کنیم که الزاما کوچک شدن نیست؛ بلکه هدف ما بالا رفتن بازدهی است.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری به شدت منفی بود که با این کارنامه ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در روز چهارشنبه در بورس به هزار و ۷۱۴ میلیارد تومان و در فرابورس به ۸۷۷ میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه در هفته گذشته ارزش معاملات بورس به ۱۱ هزار و ۷۰۲ میلیارد تومان بالغ شد.