افت ۲۸/ ۰ درصدی شاخص کل در حالی رقم خورد که ارزش معاملات به بیشترین سطح از ۲۶ خردادماه سال‌جاری رسید. روز گذشته ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) بورس تهران به ۱۶۶۱ میلیارد تومان رسید. اتفاق جالب توجه دیگری که دیروز رخ داد افت نماگر هموزن با تاثیر یکسان نمادها بود که پس از حدود یک ماه رشد مداوم، تن به اصلاح ۲/ ۰ درصدی داد. در روزی که ارزش معاملات خرد رکوردشکنی کرد، این معامله‌گران حقوقی بودند که در سمت خرید سهام فعال‌تر ظاهر شدند به‌طوری‌که خالص تغییر مالکیت بورس تهران ۵۳ میلیارد تومان به سمت بورس‌بازان حقوقی بود. حقوقی‌ها در خرید میل بیشتری به سه نماد «خودرو»، «وتجارت» و «جم پیلن» داشتند. در سوی مقابل سهامداران حقیقی در سمت خرید نمادهای «ختوقا»، «البرز» و «تایرا» بسیار فعال‌تر ظاهر شدند.دیروز اغلب نمادهای کوچک و متوسط بورس تهران که طی مدت اخیر رشدهای بالایی را تجربه کرده بودند در مدار منفی معامله شدند. به‌نظر می‌رسد پول‌های سرگردان که روزهای اخیر بدون تحلیل بنیادی وارد این دسته از سهم‌ها می‌شدند، روز گذشته به همان شکل سعی در خروج از این دسته شرکت‌ها داشتند.

در این روز چهار نماد «رمپنا»، «تیپیکو»، «تاپیکو» و «تاصیکو» بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون دامنه نوسان روزانه بازگشایی شدند. از این رو در بین نمادهایی که اثرگذاری مثبت بر شاخص کل داشتند، دو نماد «تاپیکو» و «تاصیکو» درصدر قرار گرفتند. ارزش بازار شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین بعد از بازگشایی با افزایش ۵ درصدی همراه شد و «تاپیکو» به عنوان اثرگذارترین نماد بر دماسنج اصلی بورس تهران، مانع از افت بیشتر نماگر اصلی شد. «تاصیکو» نیز بعد از بازگشایی، رشد ۳/ ۷ درصدی در قیمت پایانی را تجربه کرد. رشد قیمتی این نماد موجب اثرگذاری مثبت ۹۴ واحدی بر شاخص کل بازار سهام شد.

روز گذشته گروه لاستیک‌سازی یکی از گروه‌هایی بود که اغلب نمادهای آن با افت قیمتی مواجه شد؛ به‌طوری‌که از ۷ نماد بورسی لاستیک‌سازی تنها «پکرمان» در مدار مثبت معاملات قرار داشت و نماگر صنعت لاستیک با افت بیش از ۲درصدی مواجه شد. یکی از نمادهای این گروه که بعداز‌ظهر روز یکشنبه از عملکرد مرداد ماه خود رونمایی کرد، «پتایر» بود. ایران تایر که روز گذشته با افت ۳/ ۴درصدی ارزش بازار مواجه شد، در ماه گذشته فروش تقریبا ۵۶ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است. مقدار تولید ایران تایر در ماه گذشته نسبت به متوسط ثلث اول سال‌جاری افت داشته، در حالی که میزان فروش و نرخ فروش در مدار صعودی بوده است. به همین دلیل در مبلغ فروش شاهد رشد بالغ‌بر ۱۱ درصدی نسبت به میانگین ۴ ماهه نخستین سال هستیم.

یکی دیگر از گروه‌هایی که دیروز افت متوسط قیمت‌ها را تجربه کرد، گروه قند و شکر بود. سهام شرکت‌های قندی که در چند هفته اخیر به‌واسطه شایعاتی مانند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی رشدهای بالایی را تجربه کرده بودند، روز گذشته تن به افت متوسط ۶/ ۰ درصدی قیمت‌ها دادند. «قشهد» دیگر نمادی بود که بعدازظهر روز گذشته گزارش عملکرد مرداد ماه خود را منتشر کرد. شرکت شهد (قند خوی) در ماه گذشته با افت شدید فروش مواجه شده است. به‌نظر می‌رسد قندی‌ها منتظر چانه‌زنی و اعلام نرخ‌های مصوب جدید در ماه جاری هستند.شیمیایی‌ها از معدود گروه‌هایی بودند که روز گذشته با رشد شاخص صنعت همراه شدند. این در حالی است که طی مدت اخیر این دسته از نمادها از اقبال بالایی برخوردار نبودند. ۴ نماد شیمیایی که دیروز گزارش عملکرد مرداد ماه خود را منتشر کردند، شامل «جم»، «خراسان»، «شفارس» و «شدوص» می‌شود. پتروشیمی جم در ماه گذشته رشد ۲۷ درصدی مبلغ فروش نسبت به ثلث نخست سال‌جاری را تجربه کرده است. دلیل اصلی رشد مبلغ فروش به بالا رفتن نرخ‌ها برمی‌گردد. «خراسان» در ماه گذشته نسبت به ثلث اول سال شاهد افزایش میزان تولید و فروش بود، در همین راستا نرخ فروش محصولات شرکت نیز افزایش داشته است. به همین دلیل مبلغ فروش مرداد ماه این شرکت نسبت به ۴ ماه نخست سال‌جاری نشان از رشد بالغ‌بر ۳۴ درصدی دارد.

گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان شنبه شب خبر از برگزاری مناقصه‌ای به منظور واگذاری بیش از ۵۵ درصد از سهام شرکت پتروشیمی بروجن داد. بر این اساس گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان اعلام کرد قصد دارد تعداد بیش از ۵۵۹ میلیون سهم پتروشیمی بروجن (سهامی خاص) معادل ۹۴/ ۵۵ درصد از کل سهام مذکور را اصالتا و وکالتا به صورت یکجا و از طریق مزایده عمومی واگذار کند. «پترول» در روز گذشته افت ۷/ ۰ درصدی قیمت پایانی را تجربه کرد.در میان اخبار اثرگذار، معاون وزیر اقتصاد گفت: با توجه به عدم استقبال بخش خصوصی از عرضه سهام ۱۸ شرکت دولتی در بورس و فرابورس، روش‌های جدید برای واگذاری این شرکت‌ها دنبال می‌شود.محمدعلی دهقان دهنوی در مورد اینکه واگذاری و عرضه سهام شرکت‌های دولتی به روش بلوکی و نقدی خریدار ندارد به خبرگزاری فارس گفت: با توجه به عدم استقبال بخش خصوصی از عرضه شرکت‌های دولتی در بورس و فرابورس، روش‌های جدیدی مدنظر است.