Untitled-3 copy

گندم در کف قیمتی دوساله

خوش‌بینی نسبت به بهبود عرضه گندم در جهان موجب شد تا بهای گندم به کمترین سطح قیمتی در دوسال گذشته برسد. شنبه گذشته بهای گندم در بورس شیکاگو به 6/ 6بوشل به‌ازای هر تن رسید و بازده هفتگی منفی ۴‌درصد را به ثبت رساند. همچنین قیمت این غله طلایی نسبت به ابتدای سال میلادی گذشته که رکورد قیمتی خود را شکست، حدود ۴۸‌درصد کاهش را تجربه کرد. وزارت کشاورزی آمریکا در آخرین گزارش خود اعلام کرد که تولید گندم در این کشور طی سال میلادی جاری رو به افزایش است.

همچنین روسیه، از صادرکنندگان اصلی غلات و گندم در دنیا، پیش‌‌‌‌بینی‌‌‌ می‌کند که حدود 60میلیون تن گندم را در سال جاری صادر کند. روسیه در 2022 بیش از 153میلیون تن گندم برداشت کرده است که خود نوعی رکورد محسوب می‌شود. در نتیجه این رشد تولید کشاورزان مجبور شده‌‌‌اند محصولات خود را به مشتریان بین‌المللی بفروشند تا انبارهای خود را خالی کنند. همچنین گزارش‌‌‌‌‌‌ها حاکی از آن است که اوکراین پیش‌بینی می‌کند طی سال میلادی جاری برداشت خوبی را تجربه کند؛ چرا که میزان برداشت زمستانه در این کشور بیش از حد انتظار بوده است.

البته خبرها حاکی از آن است که با وجود افزایش تولید گندم در اوکراین ممکن است این کشور نتواند محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر کند. روسیه پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که تمدید توافق برای تضمین صادرات غلات و سایر مواد غذایی از بندر اودسای اوکراین هنوز نهایی نشده است. در نتیجه تردید‌‌‌هایی در مورد اینکه آیا این قرارداد طی هفته آینده منقضی می‌شود یا خیر به وجود آورد. این قرارداد در ماه نوامبر برای اولین‌بار به مدت 120روز تمدید شد و در صورت عدم‌مخالفت طرفین در 18مارس برای بار دوم تمدید می‌شود. با این حال مسکو قبلا نیز اعلام کرده است در صورتی با این شرایط موافقت می‌کند که محدودیت‌های اعمال‌شده بر صادرات مواد غذایی روسیه از سمت غرب نیز برداشته شود.

البته باید خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا به صورت مستقیم بر صادرات محصولات غذایی از روسیه تحریمی اعمال نکرده است. با این حال مقامات روسی ادعا می‌کنند که تحریم‌‌‌های اعمال‌شده بر شبکه بانکی، صنعت حمل‌ونقل و بیمه مانعی برای صادرات غلات و کودهای شیمیایی از این کشور شده است. همچنین روسیه مدعی است اوکراین مواد غذایی صادراتی خود را به کشورهای غربی و ثروتمند ارسال می‌کند که برخلاف توافق است؛ چرا که هدف این قرارداد این بود که اوکراین بخشی از محصولات خود را به کشورهای آفریقایی صادر کند تا از بحران غذایی در جهان جلوگیری شود.

تاثیر خشکسالی آرژانتین بر تولید سویا

بازار سویا نیز روند نزولی را در پیش گرفته است. شنبه گذشته بهای سویا در بورس کالای آمریکا به 1/ 15دلار به ازای هر بوشل رسید و بازده هفتگی منفی ۲‌درصد را به ثبت رساند. با این حال سطح قیمت‌ها حدود ۳‌درصد بیشتر از اواخر ماه میلادی گذشته است. وزارت کشاورزی آمریکا پیش‌بینی می‌کند که تولید سویا در برزیل به 153میلیون تن در سال برسد که در نوع خود رقمی بی‌سابقه است. با این‌‌‌حال امکان بیش‌برآورد وجود دارد؛ چرا که خشکسالی در‌‌‌آرژانتین همچنان ادامه داشته و ممکن است موجب آسیب به محصولات کشاورزی به‌خصوص زمین‌‌‌های کشت سویا شود.

کارشناسان معتقدند که این بدترین خشکسالی در 60سال اخیر بوده است. از طرفی پیش‌بینی می‌شود که تقاضا در چین همچنان در سطح بالایی قرار گیرد؛ چرا که کاهش محدودیت‌های کرونایی در این کشور موجب رونق اقتصادی و رشد تقاضا شده است. بررسی آمارها نشان می‌دهد که خشکسالی شدید در آرژانتین که به بخش کشاورزی این کشور نیز آسیب‌‌‌های شدیدی زده، موجب شده است تا اقتصاد این کشور در سال میلادی گذشته به میزان 3‌درصد کوچک شود. بورس غلات ورزاریو تخمین می‌‌‌زند که این شرایط موجب شده است تولید ناخالص داخلی کشور در سال 2023 نیز به میزان 19میلیارد دلار برسد که در مقایسه یا سال میلادی گذشته کاهش پیدا می‌کند. آرژانتین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان غلات در جهان است و بخش عمده‌‌‌ای از GDP این کشور را صادرات مواد غذایی تشکیل می‌دهد.

بورس غلات ورزاریو همچنین پیش‌بینی می‌کند که خشکسالی در این کشور به‌شدت به خزانه دولت آسیب می‌‌‌زند و مالیات بر صادرات غلات در سال بازاریابی جاری حدود 3/ 2میلیارد دلار کاهش پیدا می‌کند. همچنین این بورس هفته گذشته برآورد خود از برداشت سویا را به 27میلیون تن کاهش داد که حدود 20میلیون کمتر از میزان برآورد در ماه اوت بود.

بازار برنج

معاملات برنج نیز در یک‌ماه گذشته افت قیمتی بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای را تجربه کرد. شنبه گذشته بهای برنج در بورس کالای شیکاگو به 9/ 15دلار به ازای هر صد وزن (حدود 50کیلوگرم‌‌‌) رسید و بازده ماهانه منفی ۵درصد را تجربه کرد، همچنین در کمترین سطح قیمتی یک‌سال گذشته قرار گرفت. افزایش انتظارات برای بهبود عرضه با وجود تقاضای قوی در بازارهای جهانی موجب شده است تا بهای این کالا افت قیمتی چشمگیری را تجربه کند. همچنین چشم‌انداز جهانی عرضه مثبت است. عرضه جهانی در سال میلادی گذشته با رشد ۷میلیون تنی به ۶۹۳میلیون تن در سال رسید که بیشتر این افزایش مربوط به جهش تولید در هندوستان است. با این‌‌‌حال مصرف جهانی نیز با 8/ 2میلیون تن افزایش به بیش از ۵۲۰میلیون تن در سال رسیده است.