رد پای تغییر سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو در بازار آلومینیوم

بهای شمش آلومینیوم در بورس فلزات لندن پس از سقوط از کانال ۲۵۰۰هزار دلاری در نیمه ماه ژوئن، دیروز مجددا به کانال ۲۵۰۰دلاری بازگشت و اواسط روز در این کانال مورد دادوستد قرار گرفت. این رشد قیمتی در حالی برای این فلز رقم خورد که مشخص‌شدن نتیجه جلسه فدرال‌رزرو در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۱۵ و ۱۶ ژوئن) و تاثیر آن بر افزایش شاخص دلار آمریکا باعث افت ریزشی مجدد در بهای این فلز نقره‌ای و عقب‌نشینی نرخ آن تا ۲هزار و ۳۵۳دلار به‌ازای هر تن تا روز ۲۱ژوئن شد. این کاهش قیمت شامل حال اغلب کامودیتی‌ها از جمله فلزات اساسی بود. تغییر سیاست پولی فدرال‌رزرو و اعلام افزایش میزان بهره در این کشور طی دو مرحله به میزان ۶/ ۰درصد تا سال۲۰۲۳ موضوعی بود که به‌سرعت بر شاخص دلار آمریکا اثر گذاشت و آن را افزایشی کرد. این موضوع سیگنالی منفی برای بازارهای مالی و کالایی دنیا بود و افت نرخ محسوسی را در آنها رقم زد.

با گذشت تاثیر هیجانی انتشار خبر افزایش بهره بر شاخص دلار، شاهد بازگشت بازارهای جهانی ظرف یک هفته اخیر بودیم. کایل روددا، تحلیلگر ‌ای‌جی‌مارکت (IG Market) به مشخص‌نبودن زمان اعمال سیاست‌ انبساط پولی درنظر گرفته‌شده از سوی فدرال‌رزرو اشاره کرد و آن را عامل بازگشت بازارها پس از واکنش هیجانی به خبر تغییر سیاست پولی بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا دانست. در عین حال جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با جدیت مذاکرات برای اجرای برنامه هشت‌ساله نوسازی زیرساخت‌های این کشور را دنبال می‌کند. این برنامه ارزشی برابر ۲/ ۱تریلیون دلار دارد و تصویب آن با افزایش تقاضا برای کامودیتی‌ها می‌تواند به تقویت بهای کالاها و به‌خصوص فلزات پایه منجر شود.

  رشد تقاضا از فلز نقره‌ای حمایت می‌کند

افزایش تقاضای جهانی برای آلومینیوم موضوع دیگری است که از رشد قیمتی این فلز حمایت می‌کند. سال گذشته با توجه به درگیری گسترده اغلب کشورهای دنیا با شیوع ویروس کرونا از میزان تقاضا برای این فلز جهت ساخت اتومبیل و هواپیما کاسته شد، اما با کنترل نسبی شیوع این بیماری در کشورهای توسعه‌یافته و تزریق موفقیت‌آمیز واکسن، مجددا تقاضا برای این کالاها در دنیا افزایش یافت. در نتیجه با افزایش تقاضا و از سرگیری فعالیت‌های صنعتی تقاضا برای آلومینیوم نیز تقویت شد که این موضوع سیگنالی مثبت برای رشد قیمتی آلومینیوم در بازارهای جهانی است. برآورد می‌شود که میزان تقاضای جهانی آلومینیوم در سال جاری ۸درصد رشد داشته باشد.

در حالی بر میزان تقاضا برای آلومینیوم افزوده شده که چین از میزان تولید این فلز کاسته است. افزایش تقاضا در عین کاهش تولید، سیگنالی موثر برای تقویت بهای این فلز به شمار می‌رود.