دولت مسیر صادرات را هموارتر کند

با توجه به نامگذاری امسال با عنوان «رونق تولید» برنامه‌های فولاد هرمزگان برای توسعه فعالیت‌های شرکت چیست؟

با تمام مشکلات و موانع ناشی از تحریم، خوشبختانه موفق شدیم در سال ۹۷ بیش از یک میلیون و ۴۴۰ هزار تن تولید تختال داشته باشیم که نسبت به سال قبل از آن به رشد ۵/ ۲ درصدی تولید دست یابیم. همین طور با تولید یک میلیون و ۶۹۰ هزار تن آهن اسفنجی نسبت به سال ۹۶ افزایش تولید ۷/ ۱۲ درصد داشتیم. ظرفیت اسمی تولید شرکت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن است که هدف‌گذاری ما برای سال جاری عبور از ظرفیت اسمی تولید است و با توجه به نام‌گذاری رونق تولید برای امسال و تحقق این امر باید مقدمات و الزامات این امر فراهم شود. به همین منظور ضروری است انسجام و هماهنگی میان تیم‌های کاری در مدیریت‌ها و بخش‌های مختلف شرکت و همچنین انگیزه نیروی انسانی افزایش یابد زیرا پیش نیاز موفقیت در یک واحد تولیدی انضباط و انجام کار گروهی در سطح عالی بین کلیه ارکان شرکت است.

به نظر شما دولت در سال جاری برای رونق بخشی به تولید چه اقداماتی باید انجام دهد؟

در سال جاری ضروری است میان صنعت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم‌افزایی افزایش یابد تا بتوان مشکلات پیش‌روی تولید را برطرف کرد از این رو هر‌گونه تسهیلاتی که به رشد و توسعه صادرات کمک می‌کند در سرلوحه برنامه‌های دولت قرار گیرد.

منطق حکم می‌کند با توجه به سال رونق تولید، گفتمان میان صنعت و وزارتخانه ایجاد و بستر مناسب برای صادرات نظیر انتقال ارز و مشکلات ناشی از تحریم و تعرفه‌های گمرکی فراهم شود تا بتوان نیازهای ارزی تولید برای تامین قطعات و مواد اولیه را از محل صادرات محصولات واحدهای تولیدی تامین کرد. همچنین بورس باید تقویت شود؛ زیرا که هرچه شفاف‌سازی در این زمینه افزایش یابد کلیه واحدهای ذی‌ربط بهره‌مند خواهند شد. در همین حال مدیریت عرضه و تفاضا در سطح کشور باید به‌عنوان یک اصل در سیاست‌های تمامی سازمان‌ها و واحدهای تولیدی مورد توجه جدی قرار گیرد، زیرا مدیریت عرضه و تقاضا سهم بسزایی در واقعی شدن قیمت‌ها دارد. موضوع مهم دیگر توازن در زنجیره فولاد است تا از توقف واحدهای تولیدی جلوگیری شود و در این ارتباط اولویت اول، تامین نیاز مواد اولیه از جمله سنگ‌آهن و گندله واحد‌های تولیدی باید مد‌نظر قرار گیرد و تا حد ممکن از خام‌فروشی جلوگیری شود. باید تاکید کرد یکی از گزینه‌های اساسی برای عبور از مشکلات کنونی ناشی از تحریم، تسهیل و افزایش صادرات است، زیرا صادرات ارزآوری به دنبال خواهد داشت.

برنامه فولاد هرمزگان برای توسعه بازارهای صادراتی چیست؟

ظرفیت اسمی تولید فولاد هرمزگان یک و نیم میلیون تن است که با برنامه ریزی‌های انجام شده در صدد هستیم در سال ۹۸ از این میزان عبور کنیم. در همین حال میزان صادرات شرکت در سال گذشته بیش از ۵۸۰ هزار تن بود که این رقم حدود ۴۲‌درصد از تولید فولاد هرمزگان است. امسال هدف‌گذاری شرکت افزایش میزان صادرات به بالای یک میلیون تن است زیرا فولاد هرمزگان یک شرکت صادرات محور است.

آیا برنامه‌ای برای افزایش سرمایه شرکت دارید؟

در شرایط کنونی مهم‌ترین هدف واحدهای فولادی تداوم تولید است، زیرا در شرایطی که کشور با مسائل و مشکلات زیادی مواجه است، حرکت فقط باید به جلو باشد. بنابراین با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سال گذشته را با موفقیت پشت سر گذاشتیم و امسال نیز پر‌قدرت‌تر ادامه خواهیم داد. با توجه به برنامه‌های دولت برای ایجاد ظرفیت ۱۰ میلیون تن فولاد خام در منطقـه ویژه اقتصادی خلیج فارس، در حال تهیه مقدمات برنامه‌های توسعه‌ای در فولاد هرمزگان هستیم و از این رو سرمایه شرکت افزایش می‌یابد.

مهم‌ترین چالش‌های فولاد هرمزگان در سال جاری چیست؟

چالش‌های پیش روی تولید در شرایط کنونی زیاد است، اما با مدیریت صحیح می‌توان از آنها عبور کرد. تامین پایدار و مستمر گندله مورد نیاز شرکت به نحوی که دغدغه‌ای در این مورد وجود نداشته باشد، از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید برای آن راه حلی در نظر بگیریم.در همین حال مشکلات ناشی از صادرات محصولات و جابه‌جا‌یی و انتقال ارز و افزایش قیمت مواد اولیه و مصرفی واحدهای تولیدی از جمله الکترود و آلومینیوم سایر محورهایی هستند که باید به‌طور جدی به آنها پرداخته شوند. همچنین برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای پروژه‌های بهبود کیفیت، توافق با تامین‌کنندگان مواد اولیه با حمایت دولت، صادرات محصولات، ارتباط موثر درون و برون سازمانی،کنترل و مدیریت بهینه هزینه‌ها و توجه ویژه به بومی‌سازی، از جمله مواردی هستند که در سال جاری در فولاد هرمزگان به آن توجه ویژه خواهد شد.