این بیشترین میزان بازدهی سکه از اواخر سال ۹۱ بود. جالب آنکه بالاترین رشدی که سکه در سال ۹۶ به ثبت رساند، مربوط به اسفندماه بود که نزدیک به ۶ درصد افزایش قیمت ثبت شد.به این ترتیب می‌توان گفت، سکه در اولین ماه فروردین ماه دو برابر بیش از بیشترین بازدهی ماهانه آن در سال ۹۶ افزایش قیمت را تجربه کرد؛ در مقیاس سالانه نیز میزان رشد سکه به بالای ۵۰ درصد رسید.فعالان بازار، علل متفاوتی را در رشد قیمت سکه تمام اثرگذار دانستند؛ برخی بیشتر نقش محرک دلار را در افزایش قیمت‌ها موثر دانستند. این در حالی است که عده دیگری عامل انتظارات و ورود نقدینگی را به بازار عامل رشد عنوان کردند.

 گروهی بیشتر بر پایان حراج سکه و احتمال رشد بهای اونس تکیه کردند و عده‌ای سیگنال بازار آتی را به‌عنوان عامل مهم‌تر در نظر گرفتند. در این میان دو دیدگاه متفاوت نیز نسبت به آینده قیمت سکه در بازار شکل گرفته است. گروه اول، باور دارند با توجه به پیش فروش سکه در ماه‌های آینده مقدار زیادی سکه به بازار وارد خواهد شد و قیمت این فلز گرانبها را پایین خواهد آورد. آنها اعتقاد دارند، حداقل ورود سکه‌های پیش‌فروش شده می‌تواند مانع از افزایش بیشتر قیمت سکه شود. در واقع روایت اول بیشتر مبتنی‌بر کاهش یا ثبات قیمت است. این در حالی است که روایت دیگری نیز در بازار وجود دارد.  گروه دوم، باور دارند هر گونه اتفاق غیرمنتظره‌ای می‌تواند قیمت را با رشد بیشتری مواجه کند. از نظر آنها بازار سکه با چند ریسک مواجه است که می‌تواند قیمت‌ها را در راستای افزایشی حرکت دهند. یکی از موضوعاتی که این دسته به آن اشاره می‌کند، احتمال خروج آمریکا از برجام است؛ دومین موضوعی که آنها به آن اشاره کرده‌اند، احتمال شکل‌گیری یک بازار سیاه برای دلار و رشد قیمت‌ها در آن است.

سکون ۴۲۰۰

در آخرین روز فروردین، بانک مرکزی یک بار دیگر نرخ ۴۲۰۰ تومان را برای دلار اعلام کرد؛ این نهمین روز متوالی بود که دلار مبادله‌ای روی قیمت یاد شده قرار داشت. در بازار غیررسمی نیز دلار بیشتر گرایش به افت قیمت داشت و زیر ۵ هزار و ۵۰۰ تومان مورد معامله قرار می‌گرفت. این در حالی است که برخی فعالان عنوان کردند، قیمت دلار در صرافی‌ها بین ۵هزار و ۶۰۰ تا ۵ هزار و ۸۰۰ تومان بود. البته همچنان معاملات به شدت با احتیاط انجام می‌شد و جابه‌جایی‌های ارزی نیز محدود بود.

۴روند در بازار سکه

بررسی روند بازار سکه در فروردین، حکایت از ۴ روند دارد: در تعطیلات نوروز قیمت نزدیک ۱۰۰ هزار تومان رشد کرد؛ پس از تعطیلات رشد قیمت تندتر و قیمت به مرز دو میلیونی رسید؛ با تعطیل شدن بازار آزاد ارز، بازار سکه کاهشی شد و قیمت تا رقم یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. پس از آن، بازار کمی حالت عادی‌تری گرفت و در کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داد.

سکه تمام بهار آزادی ۲۸ اسفند، آخرین روز کاری سال ۹۶ روی عدد یک میلیون و ۶۱۹ هزار تومان قرار گرفت. با این حال، هفت روز بعد، در اولین روز کاری سال ۹۷، قیمت این فلز گرانبها خود را به عدد یک میلیون و ۷۱۰ هزار تومان رساند. به این ترتیب، سکه در فاصله بین سال گذشته و سال جدید، بالای ۹۰ هزار تومان رشد کرد. عده زیادی، رشد سکه در تعطیلات نوروزی را به افزایش قیمت دلار نسبت دادند. شاخص بازار ارز در همان ابتدای تعطیلات از مرز ۵هزار تومانی عبور کرد. سکه پس از این تا انتهای تعطیلات نوروزی همچنان در کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باقی ماند و افزایش قیمت خاصی را تجربه نکرد. در حالی که عده‌ای انتظار داشتند با شروع جدی فعالیت بازار پس از تعطیلات نوروزی قیمت‌ها کمی در مسیر کاهشی قرار بگیرند، چنین حادثه‌ای رخ نداد و حتی رشد سکه تسریع شد. سکه در ۱۸ فروردین خود را به محدوده یک میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رساند و یک روز بعد بیشترین میزان رشد خود در سال ۹۷ را به ثبت رساند. سکه در نوزدهمین روز فروردین ماه، ۱۱۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و روی عدد یک میلیون و ۸۹۰ هزار تومان قرار گرفت. این پایان کار نبود و در بیستمین روز فروردین رقم یک میلیون و ۹۸۴ هزار تومان برای فلز گرانبهای داخلی به ثبت رسید. در این روز حتی برخی گزارش‌ها حاکی از ثبت قیمت دو میلیونی برای هر سکه تمام بهار آزادی بود.نوسانات شدید ۱۸، ۱۹ و ۲۰ فروردین موجب شده بود که نگاه‌ها بیش از هر زمان دیگری متوجه بازار ارز و سکه شود. دلار خود در بیستمین روز فروردین ماه به بالای مرز ۶ هزار تومانی رفت و عده زیادی نیز رشد قیمت سکه را ناشی از همین مرز شکنی شاخص ارزی دانستند.

در آخرین ساعات روز دوشنبه ۲۰ فروردین، معاون اول رئیس‌جمهور از یکسان‌سازی نرخ ارز خبر داد و عدد  ۴۲۰۰ تومانی را به‌عنوان قیمت واحد دلار اعلام کرد. همچنین تمام معاملات ارزی در بازار آزاد ممنوع شد؛ چراکه مقرر شد دولت خود پاسخگوی تمام نیازهای ارزی از مجرای بانک‌ها باشد. با این اتفاقات احتیاط در بازار بالا رفت و قیمت سکه با کاهش قیمت مواجه شد. روز ۲۱ فروردین، یک روز پس از تصمیمات اتخاذ شده، سکه بیش از ۱۸۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد. در ادامه این روند، روز ۲۲ فروردین سکه ۸۰ هزار تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید. پس از این فضای بازار سکه نسبتا حالت عادی به خود گرفت و نوسانات قیمتی کمی کاهش یافت، هر چند جهت قیمتی بیشتر رو به سوی اعداد بالاتر داشت، به طوری که در آخرین روز فروردین، سکه روی عدد یک میلیون و ۸۲۶ هزار تومان قرار گرفت.

دو محرک سکه  

در کنار عواملی که در ابتدای گزارش به آنها اشاره شد، گروهی از معامله‌گران دو عامل متفاوت دیگر را در افزایش قیمت سکه اثرگذار دانسته‌اند. دسته اول، محدودیت ایجاد شده در معاملات دلار را در رشد قیمت سکه موثر دانستند. از نظر آنها، با ممنوع شدن معاملات بازار آزاد ارز، بخشی از معامله‌گران این بازار به بازار سکه قدم گذاشتند و با ورود تقاضای خود توانسته‌اند قیمت‌ها را در جاده افزایشی قرار دهند. عده‌ای نیز روند قیمت‌ها در معاملات آتی بورس کالای سکه را در افزایش قیمت این فلز گرانبها اثربخش دانستند. از نظر آنها، معامله‌گران نقدی با مشاهده قیمت‌های بازار آتی سکه احتمال کاهش قیمت‌ها را کمتر ارزیابی می‌کنند. در این میان، استقبال زیاد از پیش فروش سکه نیز یک ذهنیت متفاوت را در میان برخی معامله‌گران ایجاد کرده است. از نظر آنها این میزان از تقاضا نشان‌دهنده ذهنیت مثبت بیشتر معامله‌گران نسبت به آینده سکه است؛ این در حالی است که گروه زیادی از معامله‌گران انتظار دارند، با ورود سکه‌های پیش‌فروش به بازار، قیمت این فلز گرانبها مدیریت شود.

13 (4)

13 (3)

 



دو نیمه متفاوت بورس فروردین