شماره روزنامه ۶۰۴۷
|

  • تراز تجاری متعادل می‌شود؟

    دنیای اقتصاد-گروه بازرگانی: بر اساس آخرین آمار گمرک از تجارت ایران در سه ماه نخست سال، صادرات غیرنفتی به عدد ۱۳.۵میلیارد دلار رسیده و در مقابل ارزش واردات رقم ۱۴.۳میلیارد دلار را ثبت کرده است. با احتساب این ارقام، کسری تجاری کشور در فصل بهار معادل رقم ۸۰۰میلیون دلار بوده است. نکته مهم این گزارش این است که ایران همچنان با شرکای محدودی تجارت دارد و کشور جدیدی به لیست مقاصد صادراتی و مبادی وارداتی ایران اضافه نشده است. با وجود این شرایط، آیا تراز تجاری متعادل خواهد شد؟
  • تحریم‌ها؛ مانع رشد تجارت ایران و هند

    دنیای اقتصاد: همایش توسعه روابط تجاری ایران و هند به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق مشترک ایران و هند برگزار شد. به گزارش اتاق ایران آنلاین، در این نشست، ابراهیم جمیلی، رئیس اتاق مشترک ایران و هند، گفت: ما به هند توجه داریم و برای همین به دنبال تسهیل فرصت سرمایه‌گذاری مشترک هستیم. باید این فرصت‌ها به فعالان اقتصاد معرفی شود و ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور را شناخت و بدانیم در دوره تحریم چگونه صادرات مجدد به هند داشته باشیم.
  • امکان ابطال بخشنامه‌های خلق‌الساعه در حوزه تجارت

    دنیای اقتصاد: نخستین جلسه کارگروه «شناسایی و رفع مشکلات مرتبط با ثبت سفارش و تخصیص ارز موردنیاز واحدهای تولیدی» به عنوان یکی از کارگروه‌های دوازده‌گانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران برای شناسایی و رفع موانع واحدهای تولیدی به ریاست نعمت‌الله بهروزی، معاون قضایی رئیس‌کل و سرپرست معاونت حقوقی دادگستری، برگزار شد.
  • سمت‌و‌سوی فرمان تجارت

    دنیای اقتصاد: تنها چند روز تا مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم باقی مانده است. در این بین برخی شهروندان نسبت به مشارکت در انتخابات تردید دارند. آنها معتقدند دست رئیس‌جمهور در ایجاد تغییرات در حوزه سیاستگذاری چندان باز نیست. در مقابل، برخی کارشناسان اعتقاد دارند که به‌رغم محدودیت‌های موجود، همچنان رئیس‌جمهور نقش اساسی در ساختار سیاستگذاری کشور دارد. در این بین سوال اساسی این است که رئیس‌جمهور تا چه حد قادر است بر سیاست‌های تجاری کشور اثرگذار باشد؟
  • پیشنهادی برای رشد صادرات

    در واکنش به درج مطلبی با عنوان «ناگفته‌های تجارت ۱۴۰۲» مورخ ۱۴۰۳.۲.۲۲ وزارت صنعت، معدن و تجارت جوابیه‌ای به دفتر روزنامه ارسال کرده است که در ادامه می‌آید:
  • صد سال همکاری

    دنیای اقتصاد: اتاق بازرگانی مشترک کانادا و بریتانیا یک‌سازمان تجاری بین‌المللی است که به ترویج و تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور می‏‏‌پردازد. این اتاق بازرگانی با بیش از یک‌قرن تجربه فعالیت، یکی از سازمان‌های اقتصادی و تجاری مهم در دو کشور است. اتاق کانادا و بریتانیا با برگزاری همایش‏‏‌ها، نشست‏‏‌های تجاری و رویدادهای شبکه‏‏‌سازی، فرصت‏‏‌های بیشتری برای همکاری‏‏‌های تجاری و توسعه کسب‌وکارها در دو کشور فراهم می‌کند. روابط تجاری بین کانادا و بریتانیا به دوران استعمار بازمی‌گردد؛ زمانی که کانادا به‌عنوان مستعمره بریتانیا نقش مهمی در تامین منابع طبیعی و کالاهای کشاورزی برای بریتانیا ایفا می‏‏‌کرد.
  • ورود بیش از ۴۰۰هزار تن نهاده دامی

    دنیای اقتصاد: مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور از ورود بیش از ۴۰۰هزار تن نهاده دامی به بندرامام خمینی (ره) در سال ۱۴۰۳ خبر داد.
  • اولین نشست کمیته تجارت ترجیحی ایران و عمان

    دنیای اقتصاد: معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از اولین دور نشست مذاکرات کمیته تجارت ترجیحی ایران و عمان به میزبانی این کشور در مسقط خبر داد.
  • ضرورت تسریع فرآیند تخلیه بار فله در بندر

    دنیای اقتصاد: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر گفت: به دلیل نبود فضای انبار در بندر بوشهر، صاحبان کالا، مالکان شناور و شرکت‌های کشتیرانی که حامل محموله‌‌‌های فله هستند، نسبت به مدت‌‌‌زمان تخلیه که بیش از دوماه به طول می‌‌‌انجامد اعتراض دارند.
  • کمیته بررسی و ارتقای وضعیت فدراسیون‌ها تشکیل می‌شود

    دنیای اقتصاد: روسای فدراسیون‌ها در نشست هم‌اندیشی با هیات‌رئیسه اتاق ایران به بیان انتقادها و پیشنهادهای خود با هدف ارتقای جایگاه فدراسیون‌ها پرداختند و در نهایت تصمیم گرفتند، کمیته‌ای با حضور ۵نفر به نمایندگی از همه فدراسیون‌ها و دو نفر از اعضای هیات‌رئیسه اتاق ایران تشکیل دهند تا به کمک آن، ضمن بررسی وضعیت کنونی، شرایط مطلوب و الزامات رسیدن به وضعیت ایده‌آل را شناسایی کنند و در نهایت نقشه‌راهی طراحی شود و به تصویب هیات‌رئیسه اتاق ایران برسد.
  • بازار دام در حصار دولت

    بازار دام و طیور همانند بازارهای دیگر ریسک‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد. فعالان این بازار با موانع بسیاری در تولید و فروش مواجه هستند. مشکل کمبود تقاضا در این بازار نیز همانند سایر بازارهای دیگر وجود دارد اما فعالان این حوزه اعتقاد دارند مهم‌ترین تهدیدی که این بازار با آن مواجه است، هزینه‌های بالای اولیه تولید یعنی گران‌شدن مواد اولیه، قیمت بالای انرژی و بیمه حمل‌ونقل است. آنها می‌گویند که هزینه‌های اولیه تولید در دست دولت است و دولت موانع بسیاری را در بازار دام و طیور ایجاد‌کرده‌است. در گفت‏‏‏‌وگویی که با فعالان بازار دام صورت‌گرفت، آنها بیان کردند که اکثر فعالان اقتصادی این بازار، تولید‌کنندگان خرد و تولیدکنندگان امید چندانی به سیاست‌های دولت آینده ندارند؛ زیرا تاکنون برنامه مشخصی ارائه نشده است.
  • تولید در چالش با سیاست‌های ارزی دولت

    دنیای اقتصاد: محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره کند‌بودن جریان تخصیص ارز به واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی توضیح‌داد: از سال‌پیش که تراز تجاری کشور منفی شد و صادرات در‌برابر واردات کاهش پیدا کرد، وزارت صمت با مدیریت واردات تصمیم به جبران تراز منفی گرفت و با اتخاذ این رویکرد به گفته دولتمردان و بنا بر آمار گمرک صادرات غیرنفتی ایران در سه‌ماهه سال‌۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد و فروش نفت نیز بنا به اعلام دولت رشد داشت.
  • دلایل کاهش ارزش صادرات ۱۴۰۲

    در پی درج مطلبی با عنوان «تجارت خارجی شکننده» مورخ ۱۴۰۳.۰۳.۰۶ جوابیه وزارت صمت منتشر شده است که در آن، کاهش صادرات گاز طبیعی، کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی و همین‌طور وضع عوارض صادراتی برای محصولات خام از مهم‌ترین علل کاهش ارزش صادرات سال۱۴۰۲ هستند.
  • تجارت ایران با همسایگان از ۶۱‌میلیارد دلار گذشت

    دنیای‌اقتصاد: رئیس‌کل گمرک ضمن اشاره به تجارت ۶۱‌میلیاردی ایران با همسایگان، گفت: اگر تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌های امضایی که در بالاترین سطوح امضاشده محقق شود، حجم تجارت و بازاری در این حوزه بیش از سه‌برابر خواهد شد.
  • رویای پایان گرسنگی؟

    دنیای اقتصاد: دسترسی‌‌‌‌ به‌‌‌‌ مقدار کافی‌‌‌‌ مواد غذایی‌‌‌‌ از محورهای‌‌‌‌ اساسی‌‌‌‌ توسعه‌‌‌‌ و زیربنای‌‌‌‌ پرورش نسل‌های‌‌‌‌ آینده است‌‌‌‌. همان‌طور که‌‌‌‌ در طول تاریخ‌‌‌‌ ظهور و افول تعدادی‌‌‌‌ از تمدن‌ها و سیطره آنها متکی‌‌‌‌ بر تامین غذا بوده‌است‌‌‌‌، در حال‌حاضر نیز غذا این‌‌‌‌ کارکرد سیاسی‌‌‌‌- امنیتی‌‌‌‌ را در قالبی‌‌‌‌ نوین‌‌‌‌ برعهده دارد و نظم‌‌‌‌ نوین‌‌‌‌ جهانی‌‌‌‌ از نقش‌‌‌‌ غذا به‌عنوان بازیگر مهم‌‌‌‌ در عرصه‌‌‌‌ جهانی‌‌‌‌ بهره می‌گیرد. با وجود آنکه سیستم‌های‌‌‌‌ غذایی‌‌‌‌ به‌سرعت‌‌‌‌ در حال تکامل‌‌‌‌ هستند تا نیازهای‌‌‌‌ روبه‌رشد تمامی‌‌‌‌ افراد در جهان را تامین سازند، این‌‌‌‌ هدف تحقق‌‌‌‌ نیافته‌است‌‌‌‌.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر