شماره روزنامه ۶۰۴۰
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۱۰ دنیای اقتصاد

اخبار بازار نفت - روزنامه شماره ۶۰۱۰

  • تقلای کرملین برای فروش گاز

    دنیای اقتصاد-حمید ملازاده: گازپروم، غول دولتی انرژی روسیه، به‌رغم تلاش برای جایگزیــــنی فروش گــاز ازدست‌رفته اروپا با تقاضای داخلی و صادرات به چین، با چالش‌های مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند. این شرکت اخیرا اولین زیان خالص سالانه خود را از سال‌۱۹۹۹ گزارش کرده که عمدتا به کاهش شدید تجارت با اروپا نسبت داده می‌شود. این کاهش نشانگر تاثیر تحریم‌های اروپا و موانع موجود در تنوع فروش به چین است. به‌رغم تلاش برای افزایش فروش گاز طبیعی به پکن از طریق خط لوله، گازپروم برای دستیابی به این هدف با مشکلات جدی مواجه و همچنان به‌شدت به بازارهای اروپایی متکی است.
  • سرمایه‌گذاری صندوق توسعه در طرح شوریجه

    طرح توسعه میدان گازی شوریجه که بزرگ‌ترین پروژه ذخیره‌سازی گاز در ایران به‌شمار می‌آید، مدتی معطل تزریق سرمایه بود که با راهکار اخیر در امضای تفاهم‌نامه بین صندوق توسعه‌ملی و گروه مپنا، امیدها برای تسریع در تکمیل آن افزایش یافته‌است. به گزارش «شانا» سعید رجب‌‌‌‌زاده، مجری طرح توسعه میدان گازی شوریجه در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، با اشاره به تفاهم‌نامه مشارکت در طرح ذخیره‌سازی گاز در میدان خانگیران مخزن شوریجه که بین صندوق توسعه‌ملی و گروه مپنا (سرمایه‌گذار و پیمانکار طرح) امضا شده، توضیح داد: این تفاهم‌نامه ۲۷۰‌میلیون دلاری می‌تواند مشکل سرمایه‌گذار در تامین بودجه‌لازم برای اجرا را برطرف کند.
  • تعمیق روابط اوپک، غیر‌اوپک

    دنیای‌اقتصاد – گروه بازارنفت: اعلامیه اخیر اوپک در مورد نحوه جدید ارائه داده‌های تقاضای جهانی نفت در گزارش‌های ماهانه، نشان‌دهنده تغییری قابل‌توجه است. این سازمان اعلام‌کرده در گزارش ماه‌های آتی خود، به‌جای تمرکز صرف بر تقاضای نفت‌خام خود، بر پیش‌بینی تقاضای نفت از سوی گروه اوپک‌پلاس که هم اعضای اوپک و هم اعضای غیراوپک را شامل می‌شود، تمرکز خواهد کرد. این تغییر رویه، همکاری روبه‌رشد بین اوپک و شبکه گسترده کشورهای تولیدکننده نفت در هماهنگی تصمیمات عرضه نفت را برجسته می‌کند.
  • تنها راهکار حل مساله میدان آرش

    سخنگوی وزارت امورخارجه ضمن دعوت دولت کویت به میز مذاکرات فنی و کارشناشی برای حل مساله میدان گازی آرش، گفت: تنها راهکار این مساله گفت‌‌‌‌وگوی فنی و حقوقی هیات‌‌‌‌های دو طرف بدون توسل به جنجال‌‌‌‌های رسانه‌ای است. به گزارش «شانا» ناصر کنعانی، افزود: توسعه مناسبات دوجانبه با کشورهای همسایه و عربی منطقه و ایجاد فضای مثبت و سازنده در گفت‌‌‌‌وگوهای دو و چندجانبه با کشورهای همسایه و حوزه خلیج‌‌‌‌فارس، نیازمند برداشتن گام‌های تکمیلی در ارتقای سطح همکاری‌های چندجانبه است که دارای ابعاد مختلف تجاری و اقتصادی و رویکرد امنیت‌‌‌‌آفرین در چارچوب تامین امنیت مشترک برای کشورهای منطقه است. وی گفت: همان‌طور که وزیر امورخارجه جمهوری‌اسلامی ایران بیان کرد، ما اکنون‌‌‌‌ در مرحله ایجاد سازوکارهای دسته‌‌‌‌جمعی در کنار دیگر کشورهای منطقه هستیم. ایجاد فضای امن برای کشورهای منطقه موضوع مهم و دارای اولویت برای ایران است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر