کارگروه بررسی تبصره ۱۴ لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق در پایان جلساتی که برای بررسی پیشنهادهای اصلاح قیمت سوخت داشت، با رجوع به بودجه دولت سرانجام به عدم تغییر قیمت و نحوه توزیع بنزین در سال ۹۸ رای داد زیرا از آنجا که دولت پیشنهادی برای اصلاح قیمت سوخت نداشته، امکان الحاق پیشنهادی جدید به آن از سمت نمایندگان مجلس نیز امکان‌پذیر نشده است. به این ترتیب بنزین در سال ۹۸ برای چهارمین سال متوالی با قیمت هزار تومان در هر لیتر در کشور عرضه خواهد شد.

از نگاه کارشناسان، دولت در رابطه با اصلاح قیمت سوخت در حالی آینده‌نگری را کنار گذاشته است که در سال آینده به احتمال قوی با کسری بودجه مواجه خواهد شد. این پیش‌بینی در شرایطی مطرح است که هشدارها نسبت به تبعات اصرار بر سیاست ثبات قیمت بنزین از سمت دولت، مدت‌ها است از سمت کارشناسان برای تصمیم‌گیران دولتی تشریح می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد بن‌بست در تصمیم‌گیری در زمینه اصلاح قیمت سوخت، بر هشدارها چیره شده است. کارشناسان عقیده دارند از مهم‌ترین تبعات تداوم ثبات قیمت بنزین در سال آینده تداوم قاچاق، رشد لجام‌گسیخته مصرف سوخت، از بین رفتن فرصت صادرات بنزین، توزیع ناعادلانه یارانه سوخت در بین مردم، تشدید آلودگی هوا و مواجهه دولت با کسری بودجه در سال آینده است.

 این موارد در حالی مهم‌ترین عواقب ثبات قیمت سوخت برای چهارمین سال متوالی روی هزار تومان است که چنانچه دولت از این ناحیه و به علت پرداخت یارانه‌های سنگین سوخت دچار کسری بودجه شود، اثر آن به شکل تورم بر زندگی همه مردم آشکار خواهد شد حال آنکه با اصلاح قیمت سوخت نه‌تنها درآمدهای دولت افزایش می‌یابد و فرصتی برای هزینه‌کرد آن در زیرساخت‌های کشور فراهم می‌شود، بلکه آثار تورمی آن مانند کسری بودجه همه‌گیر و سنگین نخواهد بود. در میان گزینه‌های یاد شده در رابطه با عواقب بنزین هزار تومانی، اگرچه توجه به همه آنها اهمیت دارد اما می‌توان گفت  افزایش ناعدالتی اجتماعی مهم‌ترین‌آنها است. دولت در حالی خود را برای تداوم پرداخت یارانه سنگین به قیمت بنزین در سال آینده آماده می‌کند که بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم دهک‌های بالای جامعه از یارانه پنهان در سوخت به مراتب بیشتر از دهک‌های پایینی است. این نکته‌ای است که اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز به آن اشاره کرده و گفته است: برخی افراد که معمولا به دهک‌های پایین تعلق دارند اصلا خودرو ندارند ضمن آنکه شماری از افراد از خودرو به‌عنوان وسیله‌ای برای امرار معاش استفاده می‌کنند اما گروهی دیگر چند خودرو دارند. بنابراین براساس روش کنونی، هر کسی که خودروی بیشتری دارد، یارانه بیشتری نیز دریافت می‌کند و آنها که خودرویی ندارند یا از یک خودرو یه شکل محدود استفاده می‌کنند از یارانه پنهان سوخت بهره کمتری می‌برند. بنابراین باید الگوهای عادلانه مختلفی را براساس میزان مصرف سوخت، درآمد، معیشت تعداد خودرو و... تهیه کرد. تاکید این نماینده مجلس بر اتخاذ روشی عادلانه برای قیمت‌گذاری و توزیع سوخت، در حالی است که نتایج یک رای‌گیری از سمت برنامه‌ای تلویزیونی نشان می‌دهد نظر اکثریت شرکت‌کنندگان تغییر در شیوه فعلی توزیع بنزین است. بر اساس این نظرسنجی که برنامه تلویزیونی پایش یکشنبه شب انجام داد، ۷۵ درصد مردم موافق اختصاص سهمیه بنزین به هر ایرانی هستند. این روش نخستین بار در «دنیای اقتصاد» به چاپ رسید و تاکید آن توزیع عادلانه یارانه بنزین در میان تک‌تک افراد جامعه بود. این گزینه در مقابل گزینه اختصاص سهمیه بنزین به هر خودرو قرار داشت که ۲۵ درصد رای آورد. موضوع این نظرسنجی نحوه اجرای سهمیه‌بندی بنزین در ایران بود. پیش از نظرسنجی برنامه پایش، «دنیای اقتصاد» در یک نظرسنجی به این نتیجه دست یافت که ۶۴ درصد از شرکت‌کنندگان موافق تغییر در نحوه فعلی قیمت‌گذاری و توزیع یارانه بنزین در میان مردم هستند.