فصل گرم روابط در سرمای سخت اروپا

به گزارش وبگاه پولیتیکو، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، و همتای فرانسوی‌اش، امانوئل مکرون، روز پنج‌شنبه در کاخ سفید یک جبهه متحد نشان داده و متعهد شدند اختلافات اقتصادی خود را حل کنند و در صورتی که رهبر روسیه به پایان جنگ در اوکراین علاقه نشان دهد، پیشنهادی را به ولادیمیر پوتین ارائه خواهند کرد. بایدن میزبان مکرون بود و این سفر اولین سفر مکرون به این کشور در دوران ریاست‌جمهوری بایدن محسوب می‌شود. این دو این سفر را نشانه دوستی دیرینه دو کشور و تعهد مجدد به اتحادهای فراآتلانتیک در پی حمله روسیه به اوکراین عنوان کردند. با‌این‌حال تنش فزاینده‌ای پیرامون جلسه آنها وجود داشت و مکرون به نمایندگی از رهبران اروپایی از روابط اقتصادی قاره سبز با ایالات متحده ابراز ناامیدی کرد.

اما هر دو مرد، پس از یک نشست چندساعته که قبل از یک شام دولتی پرزرق‌وبرق برگزار شد، بر روابط عمیق بین کشورهای خود و تعهدات مشترک آنها برای شکست دادن پوتین و کمک به جهان برای بازگشت از یک بیماری همه‌گیر جهانی و مقابله با رکود قریب‌الوقوع تاکید کردند. بایدن در کنفرانس خبری مشترک پس از دیدار آنها گفت: «فرانسه یکی از قوی‌ترین شرکا و تواناترین متحدان ماست و امانوئل نیز به یک دوست تبدیل شده است. ما با هم به همه چالش‌ها می‌پردازیم. البته بعضا اختلافات جزئی داریم، اما تاکنون هرگز به شکل اساسی نبوده است.» این در حالی است که یکی از این اختلافات پیش از این نشست در کانون توجه قرار گرفت، زیرا مکرون آشکارا ایالات متحده را به استفاده از سیاست‌های حمایت‌گرایانه متهم کرد. رئیس‌جمهور فرانسه به‌طور خاص به مشوق‌های مالیاتی برای انرژی پاک که در قانون کاهش تورم آمریکا گنجانده شده است، اشاره می‌کند؛ اقدامی که رهبران اروپایی از آن بیم دارند که بتواند بخش‌هایی از اقتصادشان را به سمت ایالات متحده سوق دهد.

روز پنجشنبه، بایدن بابت این قانون «عذرخواهی نکرد» اما «اشکالات» در این لایحه را پذیرفت و اعلام کرد ایالات متحده «هیچ‌گاه قصد ندارد» متحدانی را که با واشنگتن همکاری می‌کنند، کنار بگذارد. او همچنین مدعی شد: «می‌توانیم ترفندهایی به کار ببریم که برای جلب رضایت متحدان کافی است.» مکرون در طول کنفرانس خبری از بایدن تمجید کرد و بیش از یک بار او را «جوی عزیز» خطاب کرد. وی تاکید کرد دو کشور نیاز به «همگام‌سازی مجدد» در تجارت دارند اما ابراز اطمینان کرد ایالات متحده و اروپا اختلافات خود را برطرف خواهند کرد. مکرون گفت: «ما می‌خواهیم با هم موفق شویم، نه یکی در برابر دیگری.» اروپا به دلیل نزدیکی به منطقه جنگی، بار عمده تاثیرات اقتصادی را متحمل شده است و این قاره در آستانه رکود اقتصادی قابل‌توجهی قرار دارد.

تعدادی از رهبران اروپایی، از جمله مکرون، فشار علیه گسترش جنگ را آغاز کرده‌اند؛ جنگی که اگر چاره‌ای برای آن نشود، می‌تواند تعداد کشته‌ها و هزینه‌های اقتصادی را بیشتر کند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه، در یک مراسم ناهار که به افتخار مکرون در وزارت امور خارجه برگزار شد، بر اهمیت جلوگیری از گسترش جنگ تاکید کرد. وزیر خارجه آمریکا آشکارا اعلام کرد دوران جنگ سرد تمام شده و حالا جهان در رقابت «برای تعیین شکل آنچه باید باشد»، است. او گفت در آن مبارزه، ایالات متحده و فرانسه شانه به شانه در دفاع از آزادی و جوامع دموکراتیک در کنار یکدیگر ایستاده‌اند.

این دو رهبر روز پنجشنبه تاکید کردند جنگ پوتین باید با شکست پایان یابد و متعهد شدند تا زمانی‌که برای دفع حمله لازم باشد، در کنار کی‌یف بایستند. در دوره قبل از درگیری، مکرون تلاش برای مذاکره با پوتین را به عهده گرفت، اگرچه تلاش‌های او برای جلوگیری از جنگ شکست خورد. بایدن که از زمان آغاز جنگ، نزدیک به ده ماه پیش، با پوتین صحبت نکرده بود، روز پنجشنبه درها را به روی گفت‌وگوها باز کرد اما تاکید کرد که باید شرایط خاصی برآورده شود. وی افزود: «من آماده هستم با پوتین صحبت کنم، البته اگر علاقه‌ای در او وجود داشته باشد که به دنبال راهی برای پایان دادن به جنگ باشد. او هنوز این کار را نکرده است.» هم او و هم مکرون تاکید کردند هرگونه توافق صلحی که با میانجی‌گری حاصل شود باید برای اوکراینی‌ها قابل قبول باشد. بایدن پیش از این گفته بود به‌هیچ‌وجه با پوتین صحبت نخواهد کرد، جز برای آزادی شهروندان آمریکایی که در روسیه نگهداری می‌شوند. مقامات کاخ سفید تلاش زیادی کرده بودند تا مطمئن شوند بایدن و پوتین در نشست ماه گذشته گروه ۲۰ در بالی، قبل از اینکه رهبر روسیه تصمیم بگیرد در آن شرکت نکند، با هم برخورد نکنند.

این جنگ به اقتصاد جهانی ضربه و به بحران انرژی در اروپا دامن زده است؛ چراکه به طور قابل‌توجهی قاره سبز به سوخت روسیه وابسته شده است. پس از شروع جنگ، عرضه کاهش و قیمت‌ها افزایش یافت و تورمی را تشدید کرد که از قبل با آسیب اقتصادها از همه‌گیری کووید در حال افزایش بود. ایالات متحده برای کمک به جایگزینی روسیه، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان گاز طبیعی این قاره، وارد عمل شده است. اما محموله‌های گاز طبیعی مایع آن با قیمت‌های بسیار بالاتری همراه بود. مقامات می‌گویند مذاکرات ادامه خواهد یافت.

مقامات دو طرف اقیانوس اطلس، اگرچه به اختلافات سیاسی اذعان دارند، اما تاکید می‌کنند که این دو رهبر روابط گرمی دارند. مکرون مدتی سعی کرد با ترامپ ارتباط گرم بگیرد اما این رابطه تیره شد. او و بایدن در مجموعه‌ای از اجلاس‌ها با هم دیدارهایی داشته‌اند، اما حالا رهبر فرانسه در‌حالی‌که در محوطه کاخ سفید با بایدن قدم می‌زد، دست خود را دور همتای آمریکایی‌اش انداخته بود. در مراسم استقبال صبحگاهی، بایدن و مکرون تعهد خود را به مشارکت مشترک بین دو کشور و همکاری برای حل مسائل جهانی مانند گرسنگی در جهان و تغییرات آب‌و‌هوایی ابراز کردند. بایدن گفت: «دوستان سرسختی مانند فرانسه و ایالات متحده، در زمان پیروزی و سختی به سوی آینده، با اطمینان به ظرفیت مشترک خود و با حفظ ارزش‌های مشترکشان حرکت خواهند کرد.»

برخی می‌گویند معمولا در سفرهای خارجی رهبران دست به تملق و چاپلوسی می‌زنند اما به گفته ناظران، رابطه مکرون و بایدن به نظر می‌رسد یک «رابطه واقعی» باشد. کتی راجرز در نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «آنها یک قرار ملاقات صمیمی دو‌نفره داشتند که روز این دو با خوردن یک بستنی تکمیل شد.» جو بایدن می‌گوید: «هنگامی که ما در خارج از کاخ سفید برای یک دیدار دولتی در روز پنجشنبه به استقبال یکدیگر رفتیم، سرمای ماه دسامبر کمترین تاثیر را داشت زیرا قلب ما به یکدیگر گرم بود.» امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، نیز در پاسخ به رئیس‌جمهوری ایالات متحده وی را «جوی عزیز» خطاب کرد. حتی به‌رغم برخی از مشکلات،‌ روابط این دو عمیق است. بایدن به خبرنگاران گفت دلیل میزبانی از مکرون برای اولین سفر دولتی او به عنوان رئیس‌جمهور ساده است: «زیرا او دوست من است.» اما زیر بار این همه تعارفات، اهداف استراتژیک دیگری هم نهفته است. سفر دولتی معمولا بسیار پر‌زرق‌و‌برق است که با یک شام مجلل همراه می‌شود اما هدف اصلی از این سفرها این است که فارغ از چاپلوسی‌ها، کشورها ببینند تا چه حد به یکدیگر نزدیک هستند یا متحد باقی خواهند ماند.

اگرچه این دو رهبر چهارشنبه و پنجشنبه بیشتر رفتار دوستانه از خود نشان دادند - البته شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آنها واقعا یکدیگر را دوست دارند - اما این نمایش دوستانه برای بایدن یک نوع آزمایش محسوب می‌شود که تا چه حد می‌تواند یک متحد کلیدی را برای آمریکا حفظ کند، آن هم در زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرده است. آمریکا نیازمند رویکرد سخت متحدانش در قبال رئیس‌جمهوری روسیه است. به نظر می‌رسد آمریکا برای رسیدن به این هدف موفق بوده است: دو رهبر علاقه خود را در حمایت از پایان دادن به حمله از طریق مذاکره ابراز کرده‌اند، اما آنها به این نکته هم اشاره کردند که به حمایت‌های خود از اوکراین تا زمان شکست روسیه ادامه خواهند داد.