واکنش رسانه‌های فرانسه به مناظره ترامپ و بایدن

«فیلیپ بوله گرکور - Philippe Boulet-Gercourt» خبرنگار روزنامه «لا نوول ابزروتوآر» مستقر در نیویورک، در تحلیلی که روز چهارشنبه منتشر شد، این مناظره را پرده‌دری ترامپ در مقابل جو بایدن  خوانده و می‌نویسد: ترامپ در حالی که با هر جمله، حرف‌های بایدن را قطع می‌کرد، مثل ناظر زنگ تفریح، در مناظره زمین خورد. او ناکام ماند. دونالد ترامپ که قصد داشت در مورد خیلی چیزها حرف بزند، در برابر جو بایدن آرام، که {رقیب را} تحقیر می‌کرد و بدون گاف سخن می‌گفت گرفتار شد.

او می‌نویسد: مناظره نخست برای حزب دموکرات‌ تبدیل به مزیت شد. اما آمریکا از این بابت نگران است.

نویسنده به صراحت می‌گوید: ترامپ کوچکترین نظم و انظباطی نداشت، از روی غریزه می‌دود و فقط آنچه را که در سر دارد، انجام می‌دهد. او مانند یک گاو نر که انتظارش می‌رفت مستقیم به جلو می تازد و این اصلا نتیجه‌ نداد.

«نیکولا رولین» خبرنگار روزنامه «لزکو» فرانسه هم در تحلیلی با این عنوان که «مناظره دونالد ترامپ» و «جو بایدن» به یک دعوا تبدیل شد نوشت: نخستین مناظره بین نامزدهای ریاست جمهوری در ایالات متحده در بعضی حملات شخصی خلاصه شد. رئیس جمهوری آمریکا بی‌وقفه به حرف زدن و توهین به رقیب خود ادامه می‌داد. در این زمینه تشخیص ادله یکی از دیگری دشوار است.

او می‌نویسد: آمریکایی‌هایی که اولین مناظره بین نامزدهای ریاست جمهوری را دنبال کردند، شهامت بسیاری دارند. دونالد ترامپ و جو بایدن شامگاه سه‌شنبه گفت و گوهای آشفته، گیج کننده و دشواری را ارائه کردند. دونالد ترامپ وفادار به عادت‌هایی که دارد، حرف‌های همزبان خود را که گاهی هم در کنترل خود مشکل داشت، ‌ قطع می‌کرد.

بایدن در این مناظره پس از آنکه پیش از این ۱۰ بار از طرف رقیب حرف‌هایش قطع شده بود، ترامپ را دلقک می‌خواند و می‌گوید: آیا شما ایده‌ای دارید که این دلقک چه کاری دارد می‌کند؟

خبرنگار لزکو می‌نویسد: دونالد ترامپ همچنین در زمین خودش مورد حمله قرار گرفته است. اقتصاد، استدلالی است که مدام آن را مطرح می کند. جو بایدن گفت که ترامپ و اوباما یک رکود اقتصادی را به ارث برده و روند را تغییر داده‌اند. زمانی که ترامپ وارث اقتصادی شکوفا شد آن را از بین برد.

نتیجه گیری نامزد دموکرات هم بی‌نتیجه بود: با این رئیس جمهوری(ترامپ)، ما ضعیف تر، بیمارتر، فقیرتر، شکاف پذیرتر و خشن تر خواهیم شد.

روزنامه «لیبراسیون» فرانسه هم در تحلیلی به قلم «فردریک اوتران - Frédéric Autran» و به نقل از «سلیا بلین -  Célia Belin» محقق و کارشناس فرانسوی در امور آمریکا نوشت:  نخستین دوئل آشفته تلویزیونی میان دونالد ترامپ و جو بایدن با اختلاف‌های عمیق، در پویایی مبارزات انتخاباتی تغییری ایجاد نکرد.

او معتقد است مناظره ترامپ و بایدن، این ایده را که ایالات متحده دوره تاریکی را پشت سر می گذارد، تقویت می‌کند.

محقق موسسه «بروکینگز» در واشنگتن می‌گوید: در این دوئل آزاردهنده معاون رئیس جمهوری سابق دموکرات موفق شد همدلی را که قدرت مبارزاتی اش است در این مناظره برجسته کند.

نتیجه نخستین نظرسنجی درباره عملکرد دونالد ترامپ و جو بایدن نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در اولین مناظره انتخاباتی حاکی است نامزد دموکرات ها(بایدن) با ۶۰ درصد در مقابل ترامپ با ۲۸ درصد، فرد پیروز در این مناظره بوده است.

نخستین مناظره انتخاباتی ۲ نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی شامگاه سه‌شنبه به پایان رسید که موضع‌گیری‌های چهره‌های مطرح دموکرات‌ها را در پی داشت.

چهره‌های مطرح دموکرات‌ها به ویژه رقبای جو بایدن در انتخابات مقدماتی، اظهارات ترامپ علیه برگه‌های رای و رای گیری پستی را نگران‌کننده دانستند و از هواداران خود خواستند تا به پای صندوق‌های رای بیایند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.