به گزارش رویترز، در اتفاقی بزرگ برای مخالفان رئیس جمهور ایالات متحده، دیوان عالی آمریکا طی حکمی اعلام کرد دادستان‌های نیویورک اجازه دارند به اسناد و اظهارنامه‌های مالیاتی دونالد ترامپ دسترسی داشته باشند.

قضات دیوان عالی با هفت رأی موافق و دو رأی مخالف این حکم را صادر کردند.این اتفاق، پیروزی بزرگی برای مخالفان رئیس جمهوری آمریکا به شمار می‌رود که پیش‌تر خواهان دسترسی به اظهارنامه‌های مالیاتی دونالد ترامپ شده بودند.

ترامپ نخستین رئیس جمهوری ایالات متحده پس از ریچارد نیکسون است که از انتشار اظهارنامه‌های مالیاتی خود خودداری می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۲ میلادی با وجود تمام درخواست‌ها و فشارها از سوی رقبا و رسانه‌های آمریکا در خصوص انتشار این اسناد، تصمیم گرفت اظهارنامه خود را رسانه‌ای نکند.

این حکم دیوان عالی آمریکا، گمانه‌ها برای انتشار عمومی مدارک مالیاتی رئیس جمهوری آمریکا را پررنگ‌تر کرده است. این در حالیست که هنوز مشخص نیست آیا این اتفاق تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه نوامبر رخ می‌دهد یا خیر.

دیوان عالی آمریکا البته به سه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا که خواستار دسترسی به اسناد مالیاتی دونالد ترامپ شده بودند، چنین اجازه‌ای را اعطا نکرد.

سایروس ونس، دادستان منهتن پس از اعلام این حکم ضمن ابراز خرسندی از این تصمیم گفت: «این یک پیروزی عظیم برای سیستم عدالت و ملت ما به شمار می‌رود. این نشان می‌دهد هیچکس، حتی رئیس جمهوری بالاتر از قانون نیست.»

دونالد ترامپ هم در حساب شخصی خود در توییتر نسبت به این تصمیم واکنش نشان داد و آن را «اقدامی سیاسی» دانست و ادامه داد: «من اکنون مجبورم در نیویورک که از نظر سیاسی فاسد است مبارزه کنم. این برای ریاست جمهوری عادلانه نیست.»

این رای البته به معنای انتشار سریع اظهارنامه‌های مالیاتی ترامپ نخواهد بود و ممکن است حتی این کار تا بعد از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر به تعویق بیفتد.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم در واکنش به این رای، ضمن استقبال از تصمیم دیوان عالی اعلام کرد که دموکرات‌ها همچنان به تلاش‌های خود برای انتشار اظهارنامه‌های مالیاتی دونالد ترامپ ادامه خواهند داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.