انتقال قدرت در عربستان نزدیک است عکس: AFP

هر چند برخی حضور این مقام قبلا منفور عربستان سعودی را در راس یک هیات بازدیدکننده از ابوظبی را نشانه اتحاد در داخل خاندان سعودی خوانده‌اند. در این ارتباط یک منبع سعودی مطلع از امور خانواده سلطنتی عربستان در گفت‌وگو با رویترز در واکنش به همراهی محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور در سفر به امارات توسط شاهزاده «عبد العزیز بن احمد» گفت که انتقال قدرت از پادشاه عربستان به ولیعهد نزدیک شده است. طبق گفته این منبع، عبدالعزیز بن احمد پسر ارشد احمد بن عبدالعزیز، برادر بازداشت‌شده پادشاه سعودی است و هیچ سمت رسمی ندارد. با این حال نام او در صدر فهرست رسانه‌های دولتی سعودی در هیات همراه محمد بن سلمان جهت ادای احترام به رئیس جدید امارات و تسلیت به وی قرار داشت.

این منبع که به دلیل حساسیت موضوع نخواسته نامش فاش شود، گفت که نشستن شاهزاده عبدالعزیز بن احمد در کنار محمد بن سلمان پیام محکمی به افکار عمومی منطقه‌ای و بین‌المللی است، به ویژه اینکه مساله انتقال قدرت نزدیک شده است. حضور این شاهزاده سعودی در میان اعضای هیات اعزامی ریاض به امارات نظر بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی را به خود جلب کرده است. شاهزاده محمد بن سلمان، سفر به امارات را متوقف کرده بود تا اینکه پدرش ملک سلمان، ۸۶ ساله، بیمارستان را پس از یک هفته اقامت ترک کرد. یکی از منابع سعودی که با عملکرد خاندان سلطنتی آشنا است و به دلیل حساسیت موضوع که از ذکر نامش خودداری کرد، گفت: «نشستن پسر شاهزاده احمد در ابوظبی در کنار او پیامی قوی برای افکار عمومی داخلی و بین‌المللی است، به ویژه با توجه به اینکه مساله جانشینی هم در پیش است.» در همین راستا، «کریستین کوتس اولریشسن»، محقق خاورمیانه و استاد علوم سیاسی در موسسه سیاست عمومی بیکر در دانشگاه رایس اظهار کرد: «محمد بن سلمان که سفرش به امارات را تا زمان ترخیص ملک سلمان، پادشاه عربستان از بیمارستان به تاخیر انداخته بود، هیات همراه خود را به گونه‌ای چیده بود که افرادی از تمام شاخه‌های خانواده سلطنتی را در بر بگیرد.» وی افزود: «همچنین ممکن است که هدف بن‌سلمان ارسال پیام «اتحاد در خانواده سلطنتی عربستان» درپی فشارها به او در پرونده بازداشت شاهزاده‌ها و در رأس آنها محمد بن نایف، ولیعهد سابق بوده باشد.»

دولت عربستان سعودی به درخواست رویترز برای اظهارنظر درباره این هیات اعزامی، پاسخ نداد. شاهزاده محمد بن‌سلمان در یک صعود سریع به قدرت، از زمان جانشینی محمد بن نایف، در سال ۲۰۱۷، رقبا و منتقدان شناخته‌شده را سرکوب کرد. پس از تایید شورای بیعت در همان سال، حضور محمد بن سلمان در قدرت به صورت خودکار انجام می‌شود و انتظار نمی‌رود به چالش کشیده شود. او همچنین وزیر دفاع است و خدمات امنیتی دولتی را به‌شدت کنترل می‌کند. اما دیپلمات‌ها بازداشت شاهزاده احمد در مارس ۲۰۲۰ را به عنوان نقطه دردناکی بین ریاض و واشنگتن خواندند که حتی روابط بین دو کشور را پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال ۲۰۱۸ تیره‌تر کرد. مقامات سعودی در مورد این بازداشتها اظهارنظر نکرده‌اند، زیرا چندین منبع در آن زمان گفتند که به اتهام خیانت بوده و به عنوان تلاشی پیشگیرانه برای اطمینان از تبعیت از خانواده آل سعود توصیف شده بود. شاهزاده احمد قبل از بازداشت، از زمان بازگشت به ریاض در اکتبر ۲۰۱۸ پس از سفری به لندن که طی آن در فیلم‌های آنلاین از رهبری عربستان سعودی انتقاد کرد، کم حرف شد. اما سفر ابوظبی به‌نظر می‌رسد در راستای نشان دادن وحدت خاندان سعودی همپا با سیگنال‌های انتقال قدرت باشد.

04-03