Untitled-1

  همگام با بازیگران صنایع

در هفته‌‌‌ای که سهامداران خرد در مجموع خالص فروش 3هزار و 282میلیارد تومانی را رقم زدند، گروه فلزات اساسی در صدر لیست فروش حقیقی‌‌‌ها قرار گرفت و شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 441‌میلیارد و 695‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. پس از آن نوبت به پالایشی‌‌‌ها رسید. در این راستا زیرمجموعه‌‌‌های گروه فرآورده‌‌‌های نفتی در مجموع هفته منتهی به 31شهریور، با خالص فروش 387‌میلیارد و 926‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها مواجه شدند. این رقم در بانکی‌‌‌ها به 384‌میلیارد و 764‌میلیون تومان رسید. پتروشیمی‌‌‌ها نیز در شرایطی مشابه با خروج 286‌میلیارد تومانی سرمایه‌‌‌های حقیقی مواجه شدند و در خودرویی‌‌‌ها نیز شاهد ثبت خالص فروش 261‌میلیارد تومانی معامله‌‌‌گران خرد بورس تهران بودیم. عمده‌‌‌ترین دلیل خروج حقیقی‌‌‌ها از صنایع بزرگ کالایی در هفته گذشته را می‌توان انتظار برای افت نرخ دلار با احتمال دادن به احیای زودهنگام برجام و البته روند کاهشی قیمت‌ها در بازار جهانی عنوان کرد.

در مجموع هفته گذشته در میان صنایع فعال بورسی، تنها سه گروه مورد توجه سهامداران خرد واقع شدند و در مقابل شاهد خروج این دسته از بازیگران بورسی از 36 صنعت بودیم. در این راستا صنعت سایر معادن در اولویت نخست سهامداران خرد برای ورود قرار گرفت.

این گروه در هفته‌‌‌ای که گذشت شاهد انتقال سهامی به ارزش 19‌میلیارد و 394‌میلیون تومان از پرتفوی معامله‌‌‌گران عمده بورس تهران به سبد سهام حقیقی‌‌‌ها بود. پس از آن نوبت به گروه محصولات چرمی با تک نماد «وملی» رسید تا در لیست خرید حقیقی‌‌‌ها قرار بگیرد. به این ترتیب هفته گذشته این سهم با خالص خرید 959‌میلیون و 264هزار تومانی سهامداران خرد همراه شد. گروه محصولات چوبی نیز دیگر صنعت مورد علاقه سهامداران خرد در هفته گذشته بود که البته با خرید کم مقدار 43‌میلیون و 837هزار تومانی حقیقی‌‌‌ها معاملات هفتگی خود را به پایان رساند.

  نگاهی به روزهای هفته گذشته

شنبه: نخستین روز معاملاتی هفته گذشته با افت 56/ 2‌درصد شاخص کل بورس تهران آغاز شد. همزمان با این روند کاهشی، سهامداران حقیقی نیز خالص فروش 777‌میلیارد و 643‌میلیون تومانی را رقم زدند. روز شنبه بورس‌‌‌بازان حقیقی تنها در سه گروه بورسی خریدار بودند. در این خصوص می‌توان به صنعت خرده‌‌‌فروشی، محصولات چرمی و محصولات چوبی اشاره کرد که در مجموع شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 5‌میلیارد و 580‌میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. در آن سوی بازار اما 35 صنعت در لیست خروج حقیقی‌‌‌ها قرار گرفتند. بیشترین خالص فروش این دسته از معامله‌‌‌گران در زیرمجموعه‌‌‌های پالایشی بورس تهران به میزان 140‌میلیارد و 368‌میلیون تومان رقم خورد. پس از آن نیز فلزی‌‌‌ها شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 114‌میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.

یکشنبه: افت نماگرهای بورسی در دومین روز هفته نیز ادامه پیدا کرد و شاخص کل با نزول 05/ 2‌درصدی مواجه شد. در این شرایط شاهد انتقال سهامی به ارزش 787‌میلیارد و 40‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود تا بازیگران خرد به خروج از گردونه معاملات سهام ادامه دهند. در این روز مانند روز شنبه تنها 3 گروه از صنایع فعال بورسی با خالص خرید مثبت سهامداران خرد همراه شدند. در صدر این لیست صنعت محصولات کاغذی با سه زیرمجموعه «چکاپا»، «چکارن» و «چکاوه» قرار داشت که در مجموع شاهد جابه‌‌‌جایی 614‌میلیون و 266 هزار تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بود. صنعت سایر معادن با تک سهم «کماسه» نیز در این روز خالص خرید 83‌میلیون و 494 هزار تومانی از سوی سهامداران خرد را تجربه کرد. دیگر گروه قرار گرفته در لیست خرید حقیقی‌‌‌ها نیز صنعت محصولات چوبی با ورود 38‌میلیون و 419هزار تومانی سرمایه‌‌‌های حقیقی بود. در آن سوی بازار اما باز هم گروه‌‌‌های کامودیتی‌‌‌محور با خروج سرمایه‌‌‌های حقیقی مواجه شدند. در این راستا گروه فلزات اساسی در صدر لیست فروش حقیقی قرار گرفت و شاهد خروج 104‌میلیارد و 744‌میلیون تومانی سهامداران خرد بود. حقیقی‌‌‌ها روز یکشنبه زیرمجموعه‌‌‌های بانکی را نیز در لیست فروش خود قرار دادند تا این گروه شاهد انتقال 103‌میلیارد و 205‌میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی باشد.

دوشنبه: در میانه هفته گذشته نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای بالاخره کمی آرام گرفت و تابلوی معاملات به رنگ سبز درآمد. هر چند شاخص کل طی دادوستدهای این روز به رشد 5/ 0‌درصدی اکتفا کرد. رشد روز دوشنبه بورس هر چند نتوانست خالص خرید حقیقی‌‌‌ها را مثبت کند اما از میزان خروج این دسته از بازیگران بورسی کاست. به این ترتیب در این روز شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 18‌میلیارد و 790‌میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌‌‌ها به پرتفوی معامله‌‌‌گران عمده بورس تهران بودیم با این حال از نظر تعدادی، لیست خرید حقیقی‌‌‌ها در صنایع بورسی نیز شلوغ شد. جایی که در مقابل خروج سرمایه‌‌‌های خرد از 27 صنعت، 10 گروه مورد توجه سهامداران حقیقی قرار گرفتند. در این روز باز هم تک نماد صنعت «سایر معادن» بود که در صدر لیست خرید سهامداران خرد قرار گرفتند. این صنعت روز دوشنبه شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 15‌میلیارد و 409‌میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. پس از آن نیز دیگر صنایع کوچک بورسی بودند که مورد توجه حقیقی‌‌‌ها قرار گرفتند. در این خصوص می‌توان به گروه کانی غیرفلزی با خالص ورود حدود 2/ 7‌میلیارد تومانی حقیقی‌‌‌ها اشاره کرد. پس از آن گروه تامین آب، برق و گاز شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 5‌میلیارد و 217‌میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. در آن سوی بازار اما گروه‌‌‌های بزرگ دلاری و ریالی همچنان شاهد خروج سرمایه‌‌‌های خرد بودند. در صدر آنها گروه فلزات اساسی با خالص فروش 55‌میلیارد و 789میلیون تومان قرار داشت و پس از آن نوبت به دو گروه بانک و خودرو رسید که در مجموع با جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 93‌میلیارد و 180‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی مواجه شوند.

سه‌‌‌شنبه: روز سه‌‌‌شنبه شاخص کل بورس تهران باز هم رو به نزول گذاشت و پس از استراحت یکروزه کاهش 56/ 2‌درصدی را تجربه کرد و ابرکانال 4/ 1‌میلیون واحد را نیز از دست داد. همسو با این فضای نزولی خروج سهامداران خرد نیز شدت گرفت تا شاهد ثبت خالص فروش 76‌میلیارد و 439‌میلیون تومانی این دسته از بازیگران بورسی باشیم. در این روز حقیقی‌‌‌ها تنها دو صنعت سایر معادن و قند و شکر را در لیست خرید خود جای دادند. این 2 گروه در مجموع روز سه‌‌‌شنبه شاهد ثبت خالص خرید 5‌میلیارد و 372‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها بودند. در مقابل بیشترین خروج سرمایه‌‌‌های خرد از زیرمجموعه‌‌‌های پالایشی به میزان 131‌میلیارد و 48‌میلیون تومان رقم خورد و پس از آن در میان فلزی‌‌‌ها شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 98‌میلیارد و 944‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم.

چهارشنبه: در پایان هفته گذشته شاخص هر چند آرام‌تر اما به نزول ادامه داد و 35/ 0‌درصد دیگر از ارتفاع آن کاسته شد. همزمان با این روند کاهشی، خالص فروش این دسته از بازیگران سهام 463‌میلیارد و 382‌میلیون تومان برآورد شد. روز چهارشنبه در مقابل ثبت خالص خرید مثبت حقیقی‌‌‌ها در 4 صنعت، 31 گروه خروج سهامداران خرد را تجربه کردند. در این راستا گروه فلزات اساسی رده نخست لیست خروج حقیقی‌‌‌ها را به خود اختصاص داد تا مجموع خالص فروش حقیقی‌‌‌ها در این گروه 68‌میلیارد و 125‌میلیون تومان برآورد شود. بانکی‌‌‌ها نیز روز چهارشنبه شاهد خروج 59‌میلیارد و 129‌میلیون تومان نقدینگی خرد از شرکت‌های زیرمجموعه خود بودند. حقیقی‌‌‌ها در این روز سهام پتروشیمی خود را نیز به فروش رساندند تا شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی (در گروه محصولات شیمیایی) به ارزش 54‌میلیارد و 608‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی باشیم. سه گروه مواد دارویی، خودرو و ساخت قطعات و کانه‌‌‌های فلزی نیز در شرایط مشابه در مجموع با خالص فروش 132‌میلیارد و 410‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها مواجه شدند.