وی افزود: با توجه به برنامه توسعه فولاد کشور و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴، با وجود زیرساخت‌های مطمئن، مجاورت با آب‌های نیلگون خلیج فارس و نبود مشکل آب در استان هرمزگان، می‌توان در منطقه ویژه اقتصادی و صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس حداقل ۱۰ میلیون تن فولاد تولید کرد.  مدیرعامل فولاد هرمزگان با اشاره به تاثیر این رویداد بر توسعه پایدار منطقه تصریح کرد: در حال حاضر ۴ میلیون تن فولاد در منطقه ویژه تولید می‌شود و برای تحقق تولید ۱۰ میلیون تن فولاد، نیاز است بین ۶ تا ۷ میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد در استان اضافه شود و به این ترتیب استان هرمزگان به دومین قطب صنعت فولاد کشور تبدیل خواهد شد. ‎ارزانی با اشاره به این موضوع که در کشور بیش از ۳۰ میلیون تن فولاد تولید می‌شود و حدود ۱۵ میلیون تن آن مصرف در داخل کشور دارد، خاطرنشان کرد: نیمی از تولید فولاد کشور باید صادر شود و صادرات انتخاب نیست بلکه اجبار است، در غیر این صورت واحدهای فولادی دچار کاهش تولید خواهند شد.

به گفته وی، متاسفانه در پنج ماه اول سال ۹۹ نسبت به ۹۸ با افت حدود ۴۰ درصدی صادرات مواجه هستیم. وی ایجاد مشوق‌های اقتصادی از جمله تسهیلات کم‌بهره و... را بخشی از راه‌حل افزایش صادرات و ارزآوری عنوان کرد. مدیرعامل فولاد هرمزگان همچنین با اشاره به نبود زیرساخت مناسب بین مناطق ویژه اقتصادی و سیستم بانکی کشور و عدم اتصال گمرک منطقه ویژه به سیستم بانکی و بانک مرکزی، کمک در رفع تعهد ارزی شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی و صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس را خواستار شد و گفت: تعهدات ارزی در مناطق ویژه همواره انرژی زیادی از شرکت‌ها به‌دلیل بوروکراسی کاغذی فراوان آن می‌گیرد و شرکت‌های مستقر در مناطق ویژه با مشکلات عدیده‌ای در جهت رفع تعهدات ارزی مواجه هستند.  به گفته وی، ضروری است برای مناطق ویژه درصد پرونده‌های رفع تعهد ارزی نشده از ٢٠درصد به حداقل ٤٠ درصد افزایش یابد تا این شرکت‌ها بتوانند ثبت سفارش‌های خود را به موقع انجام دهند. بدیهی است که این شرکت‌ها نسبت به رفع تعهدات ارزی خود به‌صورت کامل متعهد هستند.

مدیرعامل فولاد هرمزگان همچنین به زنجیره تامین مواد اولیه اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین موارد در جهت افزایش تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی، تامین به موقع و پایدار مواد اولیه معدنی مورد نیاز صنایع فولاد کشور است. در این راستا ضروری است رابطه منطقی و برد - برد بین صنایع معدنی و تولیدکنندگان فولاد ایجاد شود و رقابت در بین آنها به شراکت تبدیل شود. وی با اشاره به بورس کالا و نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی افزود: بورس کالا محل بسیار مناسبی برای کشف قیمت‌های محصولات فولادی است و از شفافیت لازم برخوردار است. حمایت از بورس کالا به منزله حمایت از شفافیت است و ضروری است بر اساس قانون عرضه و تقاضا قیمت در بورس کالا کشف و بر اساس آن قیمت‌های زنجیره فولاد تعیین شود.

‎ ارزانی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان از جمله افزایش تولید در زیر سقف ۵/ ۱ به ۲ میلیون تن و ایجاد یک واحد احیای مستقیم ۹۰۰ هزار تنی و ایجاد یک واحد خط ورق عریض (پلیت میل) به ظرفیت حدود ۲/ ۱ میلیون تن در سال، کمک دولت را در جهت تحقق این طرح‌ها خواستار شد. وی با اشاره به مسوولیت‌های اجتماعی این شرکت گفت: شرکت فولاد هرمزگان در راستای تعاملات ارزش‌افزا و کسب رضایت جامعه در تمامی حوزه‌های عمرانی، پزشکی، آموزشی، فرهنگی و مذهبی و... به‌صورت فعال مشارکت داشته است و یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی استان هرمزگان به شمار می‌رود.

ارزانی تاکید کرد: بیش از ۹۰ درصد نیروهای شاغل در فولاد هرمزگان بومی این استان هستند و یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی مساله اشتغال‌زایی است که این مهم با جذب سرمایه‌گذاری‌های هرچه بیشتر و ایجاد طرح‌های توسعه و ظرفیت‌های جدید تولید امکان‌پذیر خواهد بود.